Trial-Standard

KØRETØJ:
Serie fremstillet 4wd bil, oprindelig type bibeholdes, reservehjul, radio, antenne, vinduesviskere, spejle, tæpper, kalesje eller hardtop samt orig. Targa/styrtbøjle kan fjernes. Ellers tillades ingen afmontering af orig. dele/udstyr.
RAMME:
Ingen ændringer. Skal være i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand
DÆK:
Samme type og dimension som fra fabrikken eller max. 320mm brede, 900mm høje. Dækket skal være godkendt til mindst 80 km/t. Ingen traktor -knop eller lignende.
FÆLGE:
Frit
FJEDRE:
Originalt, lasker må forlænges, max 35mm spacere tilladt på spiralfjedre. Evt. krængningsstabilisator må afmonteres.
STØDDÆMPERE:
Original eller i original udførsel
MOTOR:
Orig. placering, må skiftes til motor med samme eller mindre cylinder antal end original også benzin til diesel og omvendt er tilladt. Eftermontering af turbo, kompressor og lign. ej tiladt.
BRÆNDSTOFSYSTEM:
Tank og rørføring må ændres, skal være beskyttet og fastgjort, et tæt og lækage frit system, udluftning med kontraventil og i forsvarlig stand, tank må ikke placeres i førerrum, reservedunk må ikke medbringes på bane.
KØLESYSTEM:
Må ændres, men skal være tæt og lækagefri i original motorrum.
UDSTØDNINGSSYSTEM:
Frit, må dog max støje 100 dbA. Ingen unødig forurening
EL-SYSTEM:
Frit, batterier må ikke placeres i førerrum, skal være fastgjort, isoleret, lækage frit og i forsvarlig stand
LYGTER:
Frit, Stoplygte skal forefindes.
KRAFTOVERFØRING:
Gear/fordeler kasse må skiftes. Udvekslingen er fri, også til automatgearkasse. Automatgear skal dog have startspærre. Ellers ingen modificering.
DIFFERENTIALER:
Der må svejses eller monteres spær i differentialerne
DRIFTBREMSE:
Frit skal kunne bremse alle 4 hjul forsvarligt, ej sidehjulsbremse. Udskiftning af tromler til skiver tillades.
PARKERINGSBREMSE:
Frit, skal virke velfungerende og i forsvarlig stand.
STYRESYSTEM:
Velfungerende, servo må monteres, rat/ratstamme må ændres
KAROSSE:
Samme længde og bredde som fra fabrikken, må dog forøges, op til 50mm løft af karrosseri tilladt. Kofangere/beslag må fjernes/erstattes. Frontruderamme må fjernes hvis boltet på. Skærme, hjelm, lign. pladedele må udskiftes til glasfiber/aluminium dette gælder også karosseri. Men skal være identisk med orig. dele.
PASSAGERKABINE:
Original
GULV:
Original, dog må hul til gearstænger modificeres.
FØRERSTOLE:
Må udskiftes, f. eks til rally stole
BESKYTTELSESBUR:
Biler uden fast tag eller original forsvarlig styrtbøjle skal have bøjle med mindst 4 punkter på rammen eller i Karos. Rørdimension skal mindst være 42×3 eller 45×2,5mm. monteret på mindst 200 cm 2 , 3 mm stålplade
SIKKERHEDSSELE:
Mindst 3 punkt sele
INDRETNING/INSTRUMENTERING:
Frit, men forsvarlig fastgjort
BUGSERKROG:
Skal findes for og bag
VÆGT UDEN FØRER:
Min. 600kg, Max 3500 kg. Ballast er ikke tilladt
ØVRIGT:
Opdateret 1-2-2014
Mindst 2kg ildslukker. Godkendt styrthjelm. Max 2 personer i køretøjet. UINDREGISTRERET BIL (RACER)