4wd'ere i negativ focus i pressen igen!

Spørgsmål og oplysninger omkring sikkerhed, herunder forsikring !

4wd'ere i negativ focus i pressen igen!

Indlægaf vx100 » lør dec 17, 2005 10:08 pm

Så går det ud over 4wd´er igen i pressen, og denne populistiske overfladiske journalistik er ikke med til at gavne vores sag, men får politikere, såkaldte eksperter og ikke mindst Rådet for Større Færdselsfjendtlighed til stå i kø for at udtale sig om hvor farlige 4wd'er er og at de skal forbydes.

Men hvad er det egentlig man vil forbyde, sidste gang var det gule plade biler generelt og denne gang kæmmer man alle tungere varebiler over en kam og kalder den store synder for 4wd'er, hvilket også er rigtigt da den er lidt overrepræsenteret i dødsulykkerne procentvis end en almindelige varebiler. Problemet med ulykker med varebiler er, at det er ofte unge mænd der kører dem, eller folk der kører rigtigt meget bil og dermed er erfarne og tilbringer en stor del at deres arbejdstid i bilen, hvilket også naturligvis gør at de bliver en del at den tragiske statistik der trækkes frem hver gang et uheld har dødelig udgang. Her glemmer man måske lige at ca. 1/3 (106 personer i 04) af alle ulykker med dødelig udgang er det spiritus involveret, hvilket er en klar overrepræsentation, ikke dermed sagt at man ikke gør noget for at undgå spritkørsel, heldigvis!

I 04 blev 13 personer dræbt i varebiler heraf var 17% spirituspåvirket, og en stor del skyldes manglende sele. Det fremgår af en undersøgelse af 40 dødsulykker at 6 ud af 8 ulykker med 4wd'ere var dødsulykker og 11 ud af 26 ulykker med kassevogne var dødsulykker, hvilket er lidt højere for 4wd'erne, men det er derimod i sammenstød med kassevogne at der kom relativt flest modparter til skade. Der er på trods at de mange flere nyindregistrede varebiler sket, modsat personbiler, en væsentlig større nedgang at personskader på hele 41% for varebiler og kun 27% for personbiler, målt gennem de sidste ti år.

For at komme tilbage til de "farlige" 4wd'ere, skal vi lige have på det rene hvor overrepræsenteret de i virkelig er i statistikkerne, men de tal er der ingen der har interesseret sig for og derfor er man på en skovtur når man udtaler sig, dog skal det nævnes at varebiler generelt er involveret i 30% flere alvorlige ulykken end personbiler, og det er da rigtigt at en to tons tung bil slå hårdt mod en 800kg tung Fiat Ritmo, men i samme undersøgelse fastslås det at halvdelen af de skadede personer ville have været de samme hvis det var en personbil og ikke en varebil, 8 ville have været mindre alvorlige og 4 have været mere alvorlige. Det konkluderes også at det ved en 1/5 del at ulykkerne har været større skade ved at der var en varebil involveret i stedet for en personbil.

Men hvad er det så man vil til livs??? Er det pga. 4wd og dermed også Golf 4wd, Tercel 4wd, Suzuki Igis (1.000kg) osv., eller er det vægten således at ex. BMW 320i (1.400kg) også skal forbydes/skam beskattes, det bliver svært at ramme lige nøjagtigt vores niche af biler, men det er ikke svært at få det blæst op i pressen således at den almindelige befolkning tror at det er et mordvåben vi kører i.

Jeg mener at det er Toyota 4wd Club Danmark's (dermed ment bestyrelsen's) pligt iht. formålsparagraffen, at tage kontakt til de andre 4wd klubber og derefter at tage til genmægle i pressen, således at folk også kunne få øjnene op for alle de fortræffeligheder der er ved at eje en 4wd. Formåls paragraffen angiver tydeligt "at give medlemmerne en så sikker og økonomisk kørsel som muligt -bl.a ved at arrangere: terrænkørsel, instruktionsmøder, glatførekørsel og lign", hvilket da forpligter i den situation vi har i pressen for øjeblikket.

For øvrigt var det vist en VW Toureq man viste billeder af i TV2, det er da ikke er 4wd'er, snarer en Passat Variant med Golf 4wd undervogn.

Med venlig hilsen

Jan Pedersen

Kilder :
http://www.hvu.dk/pdf/5korr_HVUrapp3.pdf
http://www.rfsf.dk/
vx100

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Jan Veggebro » søn dec 18, 2005 9:07 am

Hej Jan

Jeg kan kun være enig med dig i at det vil være på sin plads at klubben tog til genmæle over for dette uvæsen af en påstand.

Men jeg tror de få personer der udgør bestyrelsen måske kan få svært ved at få tid til det store arbejde som det meget nemt kan gå hen at blive, dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre.

Kunne det måske være en ide at lade nogle af de menige medlemer hjælpe bestyrelsen med at samle de agumenter og ider som evt. frembriges i dette forum.

Der er helt sikkeret nogle i blandt os som er gode til den slags arbejde, og som brænder for sagen, jeg kan se at DU har brugt meget tid på at sætte dig ind i sagen og skrive et stort indlæg her på siden, så hatten af for det.

Det kunne være spændene at høre andre meniger om en sag de fleste af os må have et forhold til.
MVH. Jan

TLF. 2619-2684

Heller komme galt af sted, end slet ikke komme af sted.
Jan Veggebro

Geografisk sted: Østjylland

Manglende respons fra bestyrelsen og andre.

Indlægaf vx100 » fre dec 23, 2005 2:10 pm

Det er ikke meget respons der er kommet til dette, for mig, vigtige emne.

Man kan selvfølgelig tolke det således at der ikke er nogen fra bestyrelsen der læser indlæg på dette forum, eller at det for bestyrelsen ikke er vigtigt at deltage i den offentlige debat der for tiden sabler 4wd'ere ned, på trods af at det er en del af vores formåls paragraf.
vx100

Geografisk sted: Nordjylland

Re: Manglende respons fra bestyrelsen og andre.

Indlægaf krakow » søn dec 25, 2005 11:41 pm

vx100 skrev:Det er ikke meget respons der er kommet til dette, for mig,
vigtige emne.

Jeg tror der er mange der synes at dette er et meget vigtigt emne. Men jeg
ser ogsaa at det er et MEGET stort arbejde at tage til genmaele mod
pressen. En ting er at fortolke statetikker naar man skriver paa et semiprivat
internet forum, en anden ting er at "tage kampen op" mod pressen og maaske
endda politikere, som sidder med alle de "rigtige" tal paa haanden, og
faktisk faar penge for at saette sig ordentligt ind i tingene.

Ja det er klubbens formaal at varetage medlemmernes interesser, men der staar
da ingen steder at det er bestyrelsen alene der skal goere det.. en klub
fungere vel ved at man hjaelpes ad med at loefte byrden.

Og da det nu lyder som om at du allerede har lagt et meget stort stykke
arbejde i at undersoege sagen.. synes jeg da det ville vaere oplagt at du kom
med et oplaeg til bestyrelsen, som de saa evt. kunne tage med videre til andre
med samme interesser som os.

Som jeg ser det er det bedre at holde sin mund end at sige noget der er
"forkert". Saa derfor mener jeg at det er meget vigtigt at en klub som
Toyota4wd er 100% sikker paa at det man siger i en officiel udtalelse holder
vand... Ellers vil det vaere meget svaert for klubben at blive taget serioest i
denne og i evt. fremtidige sager.
use Caffeine;
while( !CupIsEmpty() ) { CodeSome(); Drink() }; die("No no no..");
krakow