En ræser fødes...

Her kan du skrive om dine "garage-projekter".
Evt. lægge links ind til f.eks renovering af din gamle FJ40 eller lignende

Re: En ræser fødes...

Indlægaf Thomas » fre feb 24, 2012 8:19 pm

Endelig lidt kvalitetstid på værkstedet igen.

Første projekt var at grave sig ind til oliepumpen så den kunne blive dannet til med noget lejeværk eller lignende. Der er desværre ingen vej uden om en afmontering af køleren, men hvad... sæt igang.

Pumpen kom af, og tandhjulsdelen blev pillet ud. Den blev bragt til Gangsteds smededivision for faglig og kompetente råd om hvordan den skulle fixes. Efter ca. 2,34 sek. grundig overvejelse blev løsningen at "proppe" pumpen efter at have fyldt den med olie :mrgreen: . Den bliver ikke varm da den kun skal støtte remmen og ikke drive noget mere, og behøver derfor ikke stor udskiftning af olie.

Det færdige produkt:
done 013.jpg
Med lidt hjælp...
done 013.jpg (204.76 KiB) Vist 1439 gange

Speedometeret fik også en større omgamg da jeg savnede olietryk, vandtemp og omdrejninger. De originale visere var brændt af og måtte skiftes til noget eftermonteret noget - det gav mig en fin undskyldning for at smutte i biltema med at riskovilligt dankort 8) Og så var det bare hjem og montere.

Ud med det overflødige og i med noget nyt:
done 023.jpg
Byt til nyt
done 023.jpg (189.25 KiB) Vist 1439 gange

Efter en tur med loddekolbe og lidt nye tarme kommer det til at tage sig sådan her ud:
done 006.jpg
Resultatet
done 006.jpg (99.34 KiB) Vist 1439 gange

Pick-up'en i bundkarret på gearkassen skulle også skiftes ud til noget som sugede i bunden af olien, og ikke i toppen som den originale lexus pick-up. Onde tunger påstod at der fandtes noget "plug and play", så turen gik til Toyota i Horsens. De bliver sjovt nok så fjerne i blikkene når de ser jeg kommer ind på lageret...I wonder why :roll:

Efter at vi havde ringet land og rige rundt til de andre forhandlere som havde de numre vi kunne tænkes at bruge, var der endelig en som beskrev det som vi søgte. Han tog et foto, og dagen var reddet. En pickup fra en 100' aut. var lige det som skule til, den havde det helt rigtige "monteringsmønster" så der ikke skulle bruges trylledej. I øvrigt varenummer 35330-60030 hvis andre lige skulle mangle sådan en fætter
done 009.jpg
Montagemønster - tv. fra lexus / midten fra 80'er / th. fra gl. 4runner
done 009.jpg (200.67 KiB) Vist 1439 gange

done 011.jpg
Forskel i sugedybden er ca. 45 mm.
done 011.jpg (181.81 KiB) Vist 1439 gange

Nu er svinet mere eller mindre klar til at blive synet for selv bremselyset virker nu, så der er ingen forhindringer tilbage..

Mon dog ikke der skal nok dukke lidt op...

Desuden mangler der et par "montageprojekter" som dog ikke er nødvendige for at kunne starte ud. Såsom kompressor og lufttank, knokkelled, airlocker og en del andet :wink:
Senest rettet af Thomas tors aug 07, 2014 10:40 am, rettet i alt 2 gange.
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Thomas » tors jan 31, 2013 10:05 pm

Så er der "rykket" lidt igen på værkstedet siden sidst. Det er gået stille og roligt denne vinter, med lidt mere sofa-tid, og knap så meget på værkstedet.

Det første var knokkelledene som stod på hylden og ventede på at komme på plads i fortøjet. Efter en lille tur på Fyn, skete det som måtte ske med originale knokkelled, når man nu ikke gider gøre noget - kaboooommmm... :roll:

15092012932.jpg
15092012932.jpg (607.02 KiB) Vist 1340 gange

Så måtte dovenskaben lægges til side, og i røg noget solidt stads fra den anden side af dammen. LONGFIELD!!! mums, se det sige farvel til sit sidste syn med dagens lys.

15092012933.jpg
15092012933.jpg (483.03 KiB) Vist 1340 gange

Nu når knokkelledene er kommet i, så var der ikke længere nogen undskyldning for at køre på 32" hjul længere. Lige bortset fra at en '73er ikke er født til at køre med 37" hjul... De kan godt liiige være i skærmen, men det kniber lidt med at dreje :shock:

23092012939.jpg
23092012939.jpg (516.07 KiB) Vist 1340 gange

Så var det fat i en økse, og hugge lidt ud i karrossen, så der var plads til begejstring til begge sider.

21092012935.jpg
21092012935.jpg (465.78 KiB) Vist 1340 gange

Så skulle der bare dannes lidt plade og svejses en sjat, men ifølge lokale kræfter er jeg ikke hurtig nok, og fik bud om at stille med min ræser hos den lokale LC-pusher så de ikke skulle vente på at få syn for sagen, da de selv er i gang med et lille UZFE-projekt. Så det store pernittengryn og dampdrengen overfaldt min ræser, mens jeg blot kunne se til og drikke lidt pils for os alle - feee! :mrgreen: Arbejdet blev selvfølgelig både malet og fik tekstyl i hulrum bagefter :!:

03102012945.jpg
03102012945.jpg (684.81 KiB) Vist 1340 gange

03102012947.jpg
03102012947.jpg (482.14 KiB) Vist 1340 gange

Desuden har jeg sammen med en anden gal mand i området erfaret at en '70er fordelergearkasse næsten er "plug and play" på en lexus automatgearkasse. Det åbner jo pludselig store muligheder for kraftudtag og andet godt på dette spændende setup. Vi har vredet armen om på den lokale cykelsmed og opfinder Theodor Fælgen, og bedt ham tegne et par flanger til os i hans kaffepauser. Som det kan ses er forventningerne til sammensætningen allerede på et euforisk stadie :lol:

19012013988.jpg
19012013988.jpg (546.81 KiB) Vist 1340 gange
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » man maj 13, 2013 8:30 pm

Ak ja, så blev der atter brugt en stund i værkstedet.

Efter en vellykket påske, måtte jeg nok erkende at der manglede noget. Vognen var desværre tilbøjelig til at blive stående, hvis den fleksede for meget ud på for og bagaksel. Det skulle ændres før 2. afdeling af trophyen, og det blev det så. Ud med bagklumpen, og så skulle der dannes et af de famøse og uhyre driftssikre ESAB-spær :wink:

Så gang i sprutteren, og i med en halv rulle wolfram:

Foto_11865_300dpi.jpg
Foto_11865_300dpi.jpg (60.95 KiB) Vist 1218 gange

Men mere vil jo som regel ha' mere, og der er jo ikke rigtig spær i en bil, medmindre man kan få personer fra visse landsdele til at tro det er drikketid, når man anvender sit spær. Så om ikke forenden skulle ha' sig en lille dåsebajer indbygget :lol:

Luft og lidt 010.jpg
Luft og lidt 010.jpg (168.57 KiB) Vist 1218 gange

Luft og lidt 003.jpg
Luft og lidt 003.jpg (158.21 KiB) Vist 1218 gange

Men man skal passe på hvad man går i gang med af projekter, for nu var timen kommet, hvor jeg ikke længere kunne smyge mig udenom at den tidligere aircon-pumpe på motoren skulle levere luft til en lille tryktank. For uden vind du'r en AIR-locker sjovt nok ikke.

For at tilfredsstille de sjæle som IKKE mener en aircon-pumpe kan holde til at køre uden nogen form for smørelse, lader jeg den suge i luftfilteret med et T-stykke hvor udluftningen fra topdækslerne føres over. Enten virker det, eller også dør det :shock: Men første løb er da gået smertefrit, og uden mislyde :idea:

Luft og lidt 004.jpg
Luft og lidt 004.jpg (186.55 KiB) Vist 1218 gange

Selve tanken er en gammel tryktank på 7 liter, som fik monteret lidt fittings, sikkerhedsventiler, pressostat, lynkobling og ja selvfølgelig også en ventil til det forreste spær. Sidstnævnte er monteret sammen med en regulator, så spærret har et driftstryk på ca. 95 psi. Selve systemet leverer ca. 120 psi, og et spærs anbefalede tryk er 80-105 psi. Måske lidt overkill, men når man nu lige havde stumperne :wink:

Luft og lidt 001.jpg
Luft og lidt 001.jpg (195.34 KiB) Vist 1218 gange

I tomgang fylder pumpen en tom tank op til lige over 8 bar, på ca 22 sekunder. Det er omregnet ca. 250 liter i minuttet, belastet vel og mærke - I TOMGANG :shock: Det er ikke lige afprøvet endnu hvordan tiden og regnestykket ser ud med 3-4000 rpm på elastikken, men tomgangsresultatet er nu også fint nok til mig. Desuden trækker den lige så fint en lynsliber uden og dø ud. Prøv det med harald-skrald kompressoren hjemme og bliv skuffet. Hvad jeg så skal bruge den mængde og flow til ved jeg ikke - men det er jo rart og ha' :mrgreen:

Når nu forhjulsnavene alligevel var skilt ad, var tiden også kommet til at gøre op med friløbsnav. I stedet røg mine forstærkede flanger fra staterne, med ekstra noter langt om længe på.

060520131056.jpg
060520131056.jpg (68.19 KiB) Vist 1218 gange

Det hele er som sagt blevet testet, og fundet i orden til 2. afdeling af trophyen. Der var dog liiiige en termokontakt som valgte at strejke, så motoren blev en kende varm. Det bliver nu nok løst i den kommende tid med konstant strøm til blæseren - det skulle gerne løse problemet. Desuden bliver blæseren udskiftet, da den er konstrueret til at suge lufte gennem køleren. Det er ikke så optimalt når den nu sidder på ydersiden og skal blæse luften gennem køleren. Så lige nu vender vingerne forkert, og er laaaaangt fra så effektive som de burde være.

Men fint nok, så er der atter en undskyldning for at skrue lidt 8)
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » man feb 08, 2016 5:56 pm

Nå... der er jo rendt en del brændte bjørne over åen i glashuset, siden sidst.

Blandt andet fik den grusomt ondt for tænder, da Krüger og jeg tog til speedchallenge. Men så har man jo lidt at lave i weekenden.

Telefon 291.JPG
Telefon 291.JPG (2.14 MiB) Vist 766 gange

Så for at straffe for og bagtøj yderligere, er der blevet dannet ALU-locks, så der rigtig kan slippes noget vind ud af valserne

IMG_1336.JPG
IMG_1336.JPG (1.65 MiB) Vist 766 gange

De virker fint indtil nu, så foreløbig er det succes :mrgreen:

IMG_1154.JPG
IMG_1154.JPG (1.82 MiB) Vist 766 gange
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » man feb 08, 2016 6:01 pm

Nå ja, så er den også blevet lettere serviceret med ny vand på for og bagtøj - faktisk var der så lidt på fortøjet at proppen knap var fugtig :oops: , frisk frisk benzin i motorolien, og så er der ikke mindst hældt en balje frisk jord i luftfiltret - et trick jeg lærte af en Sutsko-mand :wink:

Telefon 342.JPG
Det er jo bare jord...
Telefon 342.JPG (2.2 MiB) Vist 766 gange
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » man feb 08, 2016 9:37 pm

ÅH-NEJ, der er så laaaaang tid til påske.... Hvad skal man dog få tiden til og gå med?

Nu har det længe generet mig ikke at kunne finde fejlen som kvalte min vogn når den så vand. Derfor må det hele af, og så er det "byt til nyt" med knap så mange sensorer og steder det kan gå galt. Jeg blev nok lidt inspireret af "den sorte skjorte" som bare kører selv på 30cm vand (den er ikke så høj :lol: )

Derfor må det gamle ledningsnet af - helst i hel tilstand, da jeg har en aftager.

IMG_1306.JPG
Det gamle ledningsnet som forsvinder
IMG_1306.JPG (3.01 MiB) Vist 761 gange

Denne fætter her skal nemlig ikke bruge så mange tarme at trække i, og derfor skal ALT overflødigt af motoren.

IMG_1272.JPG
Den nye hjerne
IMG_1272.JPG (2.09 MiB) Vist 761 gange

Men ak og ve, når man først går i gang griber det om sig. Starteren strejkede et par gange sidste sæson, så den kunne lige så godt få den store tur med det samme. Her må jeg dog nok sande at der har været en ingeniør på Toyota som har dyppet snuden for dybt i sake'n. For man må være spritstiv når man gemmer starteren i V'et UNDER indsugningsmanifolden :roll:

IMG_1308.JPG
Her mangler da vist noget...
IMG_1308.JPG (2.6 MiB) Vist 761 gange

Og der er leveringstermin til den 28/2-16 på den ene del til kontaktsættet - så 20 dage endnu :|

Men så kan man jo lave lidt andet imens.

De nye tarme bliver delvist originale, og kommer fra en motor der er blevet pillet ud med en økse og en badehætte MENS DEN KØRTE - Det var i hvert tilfælde den første tanke da jeg så den. Men stikkene jeg skal bruge var der, så i kombi med nettet fra Megasquirten skal det nok blive godt.

IMG_1331.JPG
Der klippes og dannes
IMG_1331.JPG (2.73 MiB) Vist 761 gange

Fordelen ved at have hele indsugningsmanifolden af, er at så kan man stå og tilpasse det meste på værkstedsbordet, i stedet for nede i maskinrummet. Resultatet er foreløbig tilfredsstillende.

IMG_1332.JPG
Så trimmes der ledninger
IMG_1332.JPG (2.4 MiB) Vist 761 gange

Og umiddelbart bliver det da vist OK

IMG_1334.JPG
Det foreløbige ledningsnet
IMG_1334.JPG (2.68 MiB) Vist 761 gange

Men der er mange ting der udfordrer. Der skal også laves en ny trigger til at styre tænding og indsprøjtning. Den høvler man så åbenbart en tand af, så styringen ved hvad der er op og ned på det hele.

IMG_1329.JPG
Den manglende tand
IMG_1329.JPG (1.15 MiB) Vist 761 gange

Og det giver så et par timer på nettet, for den nye motorstyring har desværre ikke lige en funktion der hedder "Trim dig selv", så den skal have alt at vide. Blandt andet hvad modstanden er i de forskellige temperaturfølere, så her blev lavet en lille forsøgskasse der endte i stue, fryser og under kogende vand.

IMG_1316.JPG
IMG_1316.JPG (2.34 MiB) Vist 761 gange

For at få forbindelse blev der anskaffet et bluetooth modul, således at der kunne skabet kontakt til motorstyringen uden at åbne for den vandtætte elboks. Desuden regner jeg med at finde en app eller noget, så instrumenteringen får signal af samme forbindelse.

IMG_1323.JPG
Så kom der forbindelse
IMG_1323.JPG (1.87 MiB) Vist 761 gange

Og kassen fik den gamles plads.

IMG_1333.JPG
Så kom første montage til den nye hjerne
IMG_1333.JPG (2 MiB) Vist 761 gange

Det må være nok for nu - om 2-300 lodde og trim-timer kommer der nok en update mere. Og helt sikkert hvis noget brænder af, eller miraklet sker og den starter :D
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » tors feb 18, 2016 8:36 pm

Uha hvor godt - her to uger før forventet kom den sidste del til starteren hjem, og nu blev den samlet færdig. Så kan indsugningen komme på og så kan det trækkes ledninger og loddes 8)

Der er nu nyt kontaktsæt

image.jpeg
Nye kontakter
image.jpeg (1.91 MiB) Vist 743 gange

Og ny "plunger"

image.jpeg
image.jpeg (1.64 MiB) Vist 743 gange

Så kom toppen på, og så skal der dæleme trækkes tarme og loddes i vildskab
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (2.69 MiB) Vist 743 gange
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » søn mar 06, 2016 8:37 pm

Uha hvor dejligt. Siden starteren er kommet på plads er der blevet loddet og trukket ledninger i vildskab. Nu er det faktisk derhenne hvor det begynder at ligne en hel motor igen. 8)

IMG_1370.JPG
Hele indsugningsmanifilden er på igen
IMG_1370.JPG (2.7 MiB) Vist 710 gange

Efter at motoren er samlet igen, har det været muligt at trække de sidste tarme og begynde at bygge færdigt i boksen til motorstyring og relæer.

Og nu er jeg også blevet færdig med at pange om 8 stk. COP :shock: Det bliver bare fantastisk nu at have en motor ikke alene uden karburator, men nu også uden tændkabler og skod-rotorer som pjevser ved det mindste fugt. Nu mangler den næsten kun tørsump, så kan den måske køre på hovedet under vand. Tændspoler er der heller ikke noget af mere. Nu er der kun 8 stk. lækre kompakte indkapslede COP - uha jeg tror det bliver godt

IMG_1373.JPG
Lækker-lækker!!!
IMG_1373.JPG (3.45 MiB) Vist 710 gange

Så er det bare at montere dem og trække lidt flere ledninger. De passer jo helt perfekt ned i hullerne - men de kommer jo også fra storebror 2-UZFE, som er næsten identisk i alle stumperne, bortset fra blokken og ventildæksler.

IMG_1386.JPG
Som fod i hose
IMG_1386.JPG (2.43 MiB) Vist 710 gange

Bemærk at der ikke længere er rotor på enden af knasthjulet længere - skønno

Så kunne resten blive samlet og lukket af, og nu ligner motoren sig selv igen - eneste forskel er at nu kan man ikke lige se en luftmængdemåler, hvilket bare er helt perfekt. Det betyder nemlig endnu en stump mindre som kan dø eller give problemer :wink:

IMG_1389.JPG
Et helt hæderligt resultat uden ledninger på kryds og tværs
IMG_1389.JPG (2.5 MiB) Vist 710 gange

Alt er nu klappet og klart - alle ledninger, relæer, sikringsbokse og motorstyring er forbundet efter bogen. Faktisk er der kun en udfordring tilbage...

Den er hjernedød!!!

Så nu skal der læses, studeres samt ringes rundt og tude og klynke, til alle jeg kender som har forstand på at pottetræne sådan en motorstyring.
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » ons mar 16, 2016 10:47 pm

Heldigvis stod Palle B klar i kulissen da jeg ringede og tudede i telefonen, så han kom forbi, og vi konstaterede lynhurtigt at COPs tænder på et 5volt signal, og ikke en stel-trigger som almindelige spoler. Det gav lidt udfordringer og lidt studietid. Men så var løsningen også klar - lidt ekstra indmad i motorstyringen

IMG_1405.JPG
Den lokale loddetøs
IMG_1405.JPG (2.17 MiB) Vist 680 gange

Det perfekte sæt hænder til miniarbejde på et ultralille print, de er som skabt til pillearbejde

IMG_1408.JPG
Enhver loddepiges drømmehænder
IMG_1408.JPG (1.98 MiB) Vist 680 gange

Så blev det rigtig interessant - ville den starte?

Uha der var jo live derinde et sted, og hør nu efter et par justeringer og lidt ekstra forsøg

Meeeeen, lykken er nu når det går lidt bedre - vi er nu klar til at komme ud og rulle lidt så der kan blive kørt nogen flere tal på :mrgreen: Orj det bliver en god påske 8)

Thomas

Brugeravatar
Thomas

Foregående

Tilbage til Garage