Et par absolutte "begynderspørgsmål"

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

Et par absolutte "begynderspørgsmål"

Indlægaf AndreasF » lør jun 15, 2013 6:53 pm

Hej! :-)

Nå - jeg er i gang med at skifte vores Qashqai (som ellers har 4wd og alt sådan noget) ud til en ældre Landcruiser VZJ90.

Årsagen er at QQ'en koster en forbandet formue i afgifter og forsikring - det gør en VZJ90 fra 1997 ikke.
Kørselsbehovet er desuden ret begrænset, mellem 5 og 10kkm om året, da vi har to Lupo'er vi bruger til daglig transport. Den her skal så bruges til alt der ikke kan være i en Lupo, trailerkørsel og transport af div. udstyr.

Måske er I ikke så meget til QQ'er, men jeg synes faktisk det er synd at den holder så meget som den gør, så den bliver solgt til fordel for noget ældre - og sjovere ;-)

Nå - jeg faldt over den her bil, som jeg i dag har givet håndslag på at hente hos en privat på mandag.

Hvordan fungerer Toyotas modelnavne - er en VZJ90 altid en 3,4 liter benzin 4AT, som den jeg har fundet?

Har prøvekørt den - og den virker sgu fornuftig og de fleste ting lader til at virke.
Der er lidt problemer med kabinelyset, men det ligger jeg ikke lige søvnløs over. Endnu, i hvert fald.

Den er synet i går hos en synshal jeg kender - det er ikke helt skidt heller.

Jeg er lidt i tvivl om et par knapper; der sidder to 1,5x1,5cm knapper ved siden af hinanden der ligner noget til at køre radioantennen op og ned (der er noget der kunne være et antennesymbol ved dem og der står up og down på) - umiddelbart ved siden af radioen.
Er det det, de er til, eller? Der var ingen effekt ved at trykke på dem, så vidt jeg kunne se - og antennen er til alt held oppe ;-)

Gearstængerne;
På den ene kan jeg vælge H, HL, N og L.
På den anden kan jeg vælge P, R, N, D, 2 og L.

På den første er jeg lidt i tvivl om H og HL. Eller mest HL, faktisk.
Antager H er High med permanent 4WD. Hvad er HL, så?
Der er separat knap til difflås til venstre under rattet - uden at jeg lige fik registreret hvad bilen har af diffs der kan låses og hvad den pågældende knap helt præcis gør.

På den anden gearstang antager jeg at 2 gør den ikke skifter højere end 2. gear.
Hvad gør L, er det Low, hvor den forbliver i 1. gear?

Jeg fandt i øvrigt frem til forummet her, da der på bagsmækken af bilen sidder en sticker med jeres logo ;-)

Med venlig hilsen,
Andreas
AndreasF

Geografisk sted: Nyborg

Re: Et par absolutte "begynderspørgsmål"

Indlægaf TROLLE » søn jun 16, 2013 12:00 am

så skal du nok antage at 4l er 4wd low....... dejlig bil..... køb svinet.....
TROLLE

Geografisk sted: FYN

Indlægaf Rudi » søn jun 16, 2013 2:48 pm

Hej Andreas
nå men til en længere smørre.

1. vzj90 vz= 3.4 benzin motor. kz= 3.0 diesel motor. J90 er karrosseri typen altså 3 dørs i det her tilfælde.
2. 4AT = automatgear.
3. kabinelyset kan være slidte eller løse kontakter ved dørene.
4. helt rigtigt så er de 2 knapper up/down til antennen og det er også tit at den ikke virker
5. H= højt område med permanent 4wd ( til almen vej kørsel )
HL= højt område med center diff låst ( Låst mellem for og bag aksel ) Må ikke bruges til vej kørsel
LL= lavt område med låst center diff til offroad kørsel
6. Med hensyn til 2 og L så har du antaget helt korekt
7. Den dreje knap på V. side af rattet er til diff spær på bagakslen ( vbirker sikkert heller ikke)

Nå men hvis der er flere ting du gerne vil vide er du velkommen til at gi et kald.

MVH Rudi
21292668
Rudi

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf AndreasF » søn jun 16, 2013 10:09 pm

Fantastisk, tak Rudi!

Jeg henter den her i morgen aften, så må vi se hvad der virker.
Regner med at få et værksted til at hjælpe mig med at checke alt igennem, da mekanik er glimrende - især uden min indblanden ;-)

Jeg gi'r en melding og et par vedhæftede billeder når jeg er nået dertil.
Hvis noget ikke virker, følger der meget vel nok også et par spørgsmål... :-)

Go' aften :)
Andreas
AndreasF

Indlægaf AndreasF » man jun 17, 2013 11:10 pm

Så er bilen i stalden..

Kører den forbi et værksted i morgen der har lidt viden på området.
Langsgående spær lader til at virke, det samme gør resten af bilen generelt set, dog minus;
- antenne op/ned
- låsekasse i førerdør, nøglehullet virker ret sært - især når der skal låses op
- mgl. bagrudevisker
- afsindigt fejljusterede forlygter - frygter lidt noget er knækket i den ene
- kabinelys med eget liv

Spær på bagakslen - når jeg holder stille, trykker og drejer tænder en rød lampe der blinker med spærret.
I manualen står der at det er normalt, men at den skal holde op. Hvornår skal den det - skal jeg gøre noget (f.eks. bevæge bilen) eller skal den selv finde til ro med det samme?

Ellers tilsyneladende fin bil - startede lige med at tanke 70 liter.. piv!

//andreas
AndreasF

Indlægaf Rudi » tirs jun 18, 2013 8:24 am

Hej Andreas
Tilykke med bilen
Ja det er et af minusserne ved denne bil 80 liter benzin og så kun ca 400 km.
Spæret bag på kan kun aktiveres ved fordeler gear i LL og så dreje knappen så den står og blinker, lyser den ikke konstant med det samme så prøv at køre rundt i en cirkel efter en kvart omgang skulle den gerne lyse konstant ellers virker det ikke

Mvh Rudi
Rudi

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf AndreasF » ons jun 19, 2013 8:25 am

Rudi skrev:Spæret bag på kan kun aktiveres ved fordeler gear i LL og så dreje knappen så den står og blinker, lyser den ikke konstant med det samme så prøv at køre rundt i en cirkel efter en kvart omgang skulle den gerne lyse konstant ellers virker det ikke

Det får jeg lige prøvet - tak!

Har du forslag til dæk?
Må desværre nok erkende den kommer til at trille en del asfalt - og så lidt meget mild offroad af og til (hente ting i grusgrav, skovstier osv.)... Og sne :)

Dem der sidder på lyder lidt henad at stikke hovedet ind i en luftalarm ved alt over 10kmt.
Der står vist både Dakar og Desert Track på dem.. Det siger lidt om mønstret, tror jeg :)

Omvendt, så skal den jo ikke have cykelhjul på - det må gerne passe til den rent visuelt :)
AndreasF

Indlægaf 618Henrik » ons jun 19, 2013 11:58 am

BFG all-terrain eller General Grapper AT2 er udemærkede dæk til brug på vej, sne og skovstier.
Der fås billigere dæk, men det her er de 2 som der er meget tilfredshed med generalt.
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Indlægaf AndreasF » ons jun 19, 2013 5:49 pm

Dem tar' jeg et kig på - tak! :-)

Jeg har testet spærret på bagakslen og jeg tror ikke det dutter..
Jeg sætter gearvælgeren i N - eller skal den stå i P eller andet?
Jeg sætter fordelerpinden i LL og den lyser orange for det langsgående spær.

Så trykker og drejer jeg på diff-knappen til venstre for rattet.
ABS-lampen lyser nu gult - velsagtens fordi den slår ABS fra - og kontrollampen for bagerste spær blinker rødt.

Jeg trækker gearvælgeren i D og kører forsigtigt i cirkler (på grus!), men jeg kan ikke få den til at holde op med at blinke.

Hvordan virker så'n et spær på sådan en bil - og er der et par ting der er nemme at kontrollere i den forbindelse?
- eller gør jeg noget galt? :)
AndreasF

Indlægaf Thomas » ons jun 19, 2013 8:00 pm

Din spærmotor er død... Desværre en helt normal sygdom :|

På med en ny, eller lad det være som 95% af os andre :wink:
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf AndreasF » ons jun 19, 2013 8:23 pm

Hmm - det er også det jeg er kommet frem til..
Jeg hader når ting ikke virker, så jeg fikser den sgu nok..

Er den lige til at skrue af og skifte?
Kan se den sidder med tre bolte - hvoraf de to i bunden er forskellige - den ene er en alm. bolt der fint går løs, den anden er en gevindstang med en møtrik på hvor møtrikken er groet fast, så jeg skruer hele gevindstangen ud.
Den sidder i hullet "til venstre" (dvs. i førersiden)... Løser jeg den, "slubrer" det inde fra diffet, så jeg har lige spændt den til igen..

Hvad er det egentlig jeg har gang i - og skal jeg bare fortsætte?
Ville egentlig bare ha' motoren af for at se om der var noget at gøre.
Den er i hvert fald blevet skiftet før, kan jeg se.
AndreasF

Tilbage til Andet