Bj73 - En større omgang

Her kan du skrive om dine "garage-projekter".
Evt. lægge links ind til f.eks renovering af din gamle FJ40 eller lignende

Bj73 - En større omgang

Indlægaf Paw » søn jan 29, 2012 8:57 pm

Jeg er gået i gang med noget af et projekt. Jeg var ude en mørk efterårs aften og kigge på en Bj73. Den så umiddelbart fin ud, havde ikke gået så mange km og så var den helt standart.
Den var blevet kasseret til syn tilbage i Juni pga af rust 3 steder, noget baglys, utæt udstødning, utæt brændstofsystem(brændstoffilteret der sad løst) og for dårlig håndbremse. Det meste havde sælger lavet, så det så overkommeligt ud.
Ved at undersøge bilen fandt vi dog noget mere da vi gik den igennem. Det var førehus ophæng, zone b og c, i begge sider. Men det så også overkommeligt ud. Vi blev enige om en pris og jeg kørte bilen hjem.

Da jeg så nogle dage senere giver bilen en ordenlig tur med damprenseren kommer der bare en masse rust til syne. Der var flere steder hvor den bare havde fået fuge osv. Vi snakker inderskærm foran, yder og inderpanel+førehusophæng midt på bilen, venstre hjørne bag baghjulet ude og inde(førehusophæng med), Skærmkant bag i venstre side, inderskærm bag i venstre side, varerummet mange steder, bunden af bilen under pedalerne, hele den bagerste del af venstre vange mere eller mindre. Så der var lige pludselig en del mere rust der skulle laves! :(
Og det bare rusten.
Her i tråden vil jeg smide nogle billeder af projektet indtil videre. Meningen med det hele er at bilen skal laves så den bliver forsvarlig at køre i og rimelig pæn udaf til. Så den skal ikke fuldstændig renoveres.
Alt karosseri arbejdet bliver udført i 1mm rustfri plade. Vange arbejdet bliver udført i 2mm rustfri plade.

Her er der et par billeder af en ellers flot bil:
Billede

Billede

Billede

Her er skidtsedlen fra synet:
Billede

Bagskærm kunne kun skaffes til en Lj70, så den var lidt for kort. Men jeg skulle kun bruge selve skærmkanten da jeg på det givne tidspunkt havde lavet hjørnerne på begge sider af hjulet:
Billede

Billede

Billede

Her er der så billeder fra bunden af bilen:
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Så er der lidt billeder af højre hjørne foran baghjulet:´
Billede

Billede

Billede

Billede

Så har jeg samtidigt med at vi lavede yderpanelerne, lavet de karaktaristiske dørhjørner:
Billede

Billede

Her er så en stak billeder af hvad jeg har fået lavet af inderpaneler og ophæng. Nogen af billederne er taget inden tingene er helt færdige:
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Så var inderskærmen bagved i venstre side også helt færdig. Den bliver lavet så der ikke er mulighed for at der kan ligge sig skidt på inderkanten af skærmen:
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Så er der lidt billeder af varerummet:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Og så er der lidt af vangen:
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Efterhånden som jeg får lavet mere på bilen kommer der flere billeder..
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=234769
Brugeravatar
Paw

Geografisk sted: Vestfyn

Indlægaf Ulrik BS » søn jan 29, 2012 9:42 pm

Det ser da godt ud det du får lavet :)
The fun begins, when the road ends :)
LJ 70 3,4D
BJ 40 3,0D
Ulrik BS

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf farsged » søn jan 29, 2012 10:47 pm

Flot arbejde, men ved du hvad konsekvensen er af rustfri plade og karosseriplade når du svejser det sammen, det arbejder ikke ens og giver problemer i længden.

Og du vil få problemer med at rammen slår revner der hvor du svejser rustfri plade i, istedet for at bruge 2,5 mm domex plade som er noget stærkere rustmessig end stålplade. Har selv lavet samme nummer med rustfri og jern i rammen på en 4x4 og 2 gange i terræn revnede lortet
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged

Geografisk sted: Skive

Indlægaf Paw » man jan 30, 2012 5:00 pm

Fars ged.

Først og fremmest, Tak. Jeg mener også selv at det meste er blevet rimelig godt :)
Dernæst kan der godt være noget om det du siger. Rustfrit stål er meget stærkere/stivere end det rammen er lavet i originalt(regner jeg med, jeg ved ikke hvilket stål den er lavet i originalt).
Derfor kan det give problemer ved store temperatursvingninger hvor det rustfrie stål udvider og trækker sig meget mere sammen end det sorte. Men så store svingninger har vi ikke i det danske klima.
Det kan også give problemer ved store vrid i det emne det er svejst i. Især hvis det er svejst med "klat" svejsninger hvor svejsningen ikke er brændt godt nok i.

De stykker jeg har svejst i er forholdsvis små og med 2 buk på så de er ekstra stærke. De vrider sig ikke lige sådan ved de temperature vi har herhjemme(selv ikke en varm sommerdag da de på intet tidspunkt er udsat for direkte solys)
Desuden, hvis rammen på bilen vrider sig så meget på de korte stykker jeg har svejst i, at de kan give efter rundtomkring svejsningen, må der være noget galt et andet sted :)
Det er ikke planen at jeg skal ud og køre ekstremt offroad med akselvandringer på 1,5meter, i denne bil. Jeg skal bare bruge den i hverdagen og ved fodring m.v på midt jagtterræn.

Lad mig sige det med andre ord; Jeg tror ikke på at de stykker jeg har svejst i knækker/revner rundt om svejsningen. :D
Og sker det, skal jeg nok gå ned på knæ her på forummet ;)

Mvh Paw
Senest rettet af Paw man jan 30, 2012 10:28 pm, rettet i alt 1 gang.
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
Brugeravatar
Paw

Indlægaf ms sejersen » man jan 30, 2012 8:14 pm

flot arbejde du laver.
ms sejersen

Geografisk sted: jylland, nibe

Indlægaf farsged » man jan 30, 2012 10:26 pm

Det var også af bitter erfaring jeg opdagede at det ikke kan holde, og jeg kørte nu ikke exstrem offroad, kun hygge ræs i hedeager, og en kingcab jo ikke lige en vogn der ligger op til voldsom ræs.

Men dit arbejde ser fornuftigt ud.
Aksel Mikkelsen
farsged

Indlægaf Paw » man jan 30, 2012 10:34 pm

Jeg var lige over og lave lidt mere på den her til aften. Der snakkede jeg så med min kammerat og mekaniker. Han arbejder på et lille lastvogns værksted hvor de, ifølge ham selv, er rigtige mekanikere og ikke ligesom på de store værksteder inde i Odense hvor det kun er "reservedelsudskiftere" der render rundt.

Han hjælper mig med at lave bilen. Det et projekt at vi render og hygger med hvis man kan kalde det det :)
Han siger at uanset hvilken former for stål/jern at de svejser i rammerne, risikere det at flække langs svejsningen, hvis det for hårdt belastet.

det kan måske være du bare har været uheldig.? Der kan da måske også godt være noget om det du siger. Men jeg har nu idag forhørt mig hos mange fordi jeg blev i tvivl. Men der er ingen der mener at der skulle være større chance for det flækker ved at svejse rustfrit stål i, frem for alm. sort plade.

Men tiden må vise det. Nu er det nemlig svejst i :)
Brugeravatar
Paw

Indlægaf farsged » man jan 30, 2012 11:02 pm

hehe har bare min egen erfaring med at domex plade holder bedre og arbejder bedre, når jeg har repereret ramme med det.

Men som du siger tiden vil vise, og håber da at du får glæde af den længe, når du har lagt så meget arbejde i den.
Aksel Mikkelsen
farsged

Indlægaf Paw » tirs jan 31, 2012 9:08 am

Jow tak.. Ja, der var alligevel en del mere arbejde i den end lige først antaget :s
Brugeravatar
Paw

Indlægaf Paw » fre feb 03, 2012 8:12 pm

Så skete der lidt mere her den anden aften.
Jeg havde købt en højre fordør som var noget pænere end den jeg der sad på bilen. Efter at have lavet det rust der var i den og jeg fik den monteret, kunne jeg konstatere at det var en LJ70 dør jeg havde fået :(
Så nu må jeg igang med den anden i stedet for.

Der er lige lidt der skal laves :
Billede

Så kom der sgu lige et stykke i her :
Billede

Så blev der lige lavet lidt vange foran også. Den bliver lavet ligeså i den anden side:
Billede

Billede

Der kommer flere billeder når jeg får lavet lidt mere :)
Senest rettet af Paw søn feb 26, 2012 11:56 am, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Paw

Re: Bj73 - En større omgang

Indlægaf Paw » lør feb 25, 2012 7:25 pm

Så skete der lidt mere. Jeg er igang med at flytte og alt muligt andet, så det begrænset hvor meget tid jeg har.
Men da jeg har lovet min lille søster at hente hende uden tag og det hele til hendes konfirmation til april, ja så jeg ved at have lidt travlt!

Ja, jeg blev nød til at lave samme nummer i venstre side også da der også var hul der når man så godt efter:
Billede

Der blev lige malet lidt her så det er færdigt:
Billede

Billede

Der blev svejst lidt i her:
Billede

Billede
Brugeravatar
Paw

Indlægaf Paw » søn mar 18, 2012 7:08 pm

Så har vi efterhånden set enden på alt rustarbejdet. Og det har taget noget mere tid end beregnet der da var en del mere rust i vi først havde antaget.
Kombineret med at vi "kun" har arbejdet en 2-3 timer på den hver tirsdag og torsdag +/- og nogle lørdage, har det taget en del måneder.
Jeg prøver at nævne noget af det rust der er blevet lavet:

Dørbunde v. for. og begge døre bag.
Nederste del af ruderammerne på bagdørene.
V. bagskærm ude og inde.
H. inderskærm bag
V. Inderskærm for.
Næsten hele venstre panel yder og inder.
Dele af højrepanel yder og inde.
De 4 midterste karosseriophæng på karossen
Hele venstre hjørne bagerst yder og inder helt op til baglygten + karosseriophæng
"Dørramme" hjørner i bunden på karossen i begge sider.
Bunden ved pedalerne.
Mange huller i varerummet
De foreste tværvanger
De bagerste 400mm af vangen i venstre side
Udskiftet 2 stykker i den bagerste halvdel af venstre vange.

To still do liste:
Finde et nyt speedometerkabel(jeg har forsømt Thomas herindefra grundet jeg har haft så meget at se til med bilen, flytning og senest min job-situation, så jeg må håbe han har det endnu. Undskyld)
Skifte olietryks kontakt
Lave en ny udstødning i 2" rustfri, hvor jeg skal have fundet ud af om jeg skal bruge én eller to af de gennemstrøms-mellempotter at han sælger ved turbodk.dk
Kontroleret lys og bremser
Skifte olie(motor og aksler) og filter + diesel filter
Og så sidst, men det næste der skal laves, lakeres med Esbjerg maskinlak(blanksort)

Bilen står lige nu grundet og klar til at jeg får fat i den rigtige fortønner til lakken:
Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (51.99 KiB) Vist 4406 gange

Af fremtids planer med bilen er der følgene:
Jeg skal have syet min egen kaleche.
Have fat i nogle skærmforøgere
33/12,5 Mud/All terrain dæk og fælge
Blive færdig med min rustfrie kofanger som jeg er i gang med til den.
Indkøbt og monteret en snorkel.
Brugeravatar
Paw

Indlægaf Paw » lør mar 24, 2012 4:11 pm

Så er dørene blevet malet med Esbjerg maskinlak og rulle. Det er faktisk blevet overraskene godt hvis jeg selv skal sige det. Lakken løber fint sammen så man ikke kan se det er rullet på. Dog har de "appelsinhud" når man kommer tæt på. De har fået 4 lag og ligger nu iog hærder igennem.
Jeg havde da helt glemt at smide et par billeder op af de rust der blev lavet i bagdøren:
Billede

Billede

Billede

Billede

Da vi var færdig med rammen kunne vi så lukke hullet vi havde arbejdet igennem :
Billede

Her er så en lille forsmag på hvordan bilen kommer til at se ud når den er færdig med lakken:
Billede

Billede

Billede

Og i dag var jeg ude i det gode vejr for at få lavet lidt plader til varerummet. Jeg gad ikke at have de der tynde pap plader i, så jeg laver nogle nye som kan tåle vand også:
Billede

Billede
Brugeravatar
Paw

Indlægaf Paw » ons mar 28, 2012 6:49 pm

Men jeg venter på det bliver påske og jeg skal male bilen, sså render jeg og fifler med en masse andet. Jeg fik lige lavet varerum/lad igår. Det planen at der skal laves dobbeltbund i den med skydeskuffer i.
Det lavet i Bodex/trailerplade så det kan tåle vind og vejr.

Billede

Billede
Brugeravatar
Paw

Indlægaf SImon R » man apr 02, 2012 9:45 pm

fin border terrier du har :D
Simon Ramtung
HDJ80 - 35''mt, 4''emu, warn 9k og org 100 % spær
LJ73 - 1kz-t, 2"emu, 2" styrtbøjle, 61 aksler long feild 4,88 gearing
Brugeravatar
SImon R