En Hilux Drøm går i opfyldelse

Her kan du skrive om dine "garage-projekter".
Evt. lægge links ind til f.eks renovering af din gamle FJ40 eller lignende

En Hilux Drøm går i opfyldelse

Indlægaf Steffeno » lør jan 21, 2012 9:49 am

Hej alle

Er helt ny her og vil skrive lidt om mit projekt, så håber jeg at kunne få lidt guldkorn og gode råd fra jer.

For nogen år siden havde jeg en Hilux LN85 (2WD) og det var en skøn bil med god plads til skrammel på ladet. Når man er opvokset på landet med en far der samler ALT op der er gratis, så er en Pick-Up uundværlig. Bilen blev senere solgt pga ændret kørselsbehov og andre ideer, men jeg har aldrig glemt den og har savnet den mange gange.

Jeg kører en del på Offroad MC, har en god gammel Suzuki DR600 Dakar, og elsker at komme ud i et godt klistret mudderhul eller køre på eventyr i de svenske skove med min bror som har en MC magen til.

Vi har tit drømt om seje 4x4 biler og alt det sjov man kan ha med sådan en. Den kunne bruges til at smide vores MC'er op på og køre på eventyr.

Så kom en kammerat en dag og spurgte om jeg kunne bruge en Hilux, for han havde lige fået sådan en på hånden til den god pris. Selvfølgeligt kunne jeg ikke sige nej, så nu har jeg endeligt fået en Hilux igen og endda en 4x4, så nu er der en masse drømme der kan gå i opfyldelse.

Det er en godt brugt LN110 X-cab fra 1992, den har kun kørt 382000km, og der er ikke noget alvorligt rust i den, men der er selvfølgeligt en masse der skal laves før den er fin igen.

Forskærme er rådnet helt væk, dørbunde er næsten væk og hele ladet er formuldet. Der er lavet noget rigtigt dårligt pladearbejde bag højre dør, og så er det kørt halvt i smadder bagefter.

Billede

Billede

Billede

Rammen ser OK ud og der er ikke noget rust i bunden af førerhuset. Maskinen spinder som en mis, der er nye accu og laderelæ og den har fået lavet service hos mekaniker hele livet og ser ud til at være i fin stand.

Begge bagfjedre er knækket så der skal findes på noget nyt, evt en komplet ny undervogn, den har trods alt sikkert kørt knap 400000 km.

Jeg er blevet for gammel til roterblink, lygtebroer, walkietalkies og brede stænkklapper, og vil egenligt gerne holde bilen rimeligt simpel.
Den skal være kørebar, anvendelig og kunne bruges til dagligdags kørsel, men skal også kunne bruges til adventure og offroad, dog ikke hardcore offroad, men jeg vil kunne køre ud ad mudrede hjulspor i skovene. Der skal være plads til to MC på ladet og en indbygget rampe til at få dem derop.

Jeg forestiller mig noget i den her stil:

Billede

Billede

Hævet lidt, kraftigere hjul (men skal også kunne bruges på vejen) og noget kofanger med spil i.

så med en ladopbygning i den her stil:

Billede

Ladet skal opbygges så MC'er skal kunne spændes ordenligt fast og være nemme at få op/ned. Der skal være sider på så man evt. kan hente lidt grus og hvis man har et dødt dyr med skal det ikke rulle af.

Nu er jeg så igang med at splitte den ad og skal ha vasket den ren, så det er til at se hvad der gemmer sig inden under alt mudderet.
Jeg vil prøve at tage billeder og beskrive forløbet efterhånden som projektet skrider frem.

Håber på at få lidt feedback, forslag og ideer fra jer andre..

God weekend

8) 8) 8)
Steffeno

Indlægaf M&H » lør jan 21, 2012 3:18 pm

Spændende projekt du har kastet dig ud i :D og hvor det ender!

God arbejdslyst, og husk endelig at følge op med billeder 8)
Martin Svendsen
Toyota HDJ80 1993
Solgt - Toyota 4Runner 1994 KZN130
OZ2ADV
Brugeravatar
M&H

Geografisk sted: Ølgod

Indlægaf Steffeno » lør jan 21, 2012 5:50 pm

Igår fik jeg splittet den lidt ad, ladet og forskærmene er revet af, og kabinen er flået ud. Føj den stank og var SÅ ulækker, fyldt med hund/pels og en masse pletter af ukendt oprindelse, bvadr :x
Heldigvis var der dobbelt betræk på sæderne, så da det kom af og de blev banket og blæst af, ser de okay ud. Et nyt betræk så er de fine nok.

I dag har jeg så vasket med højtryksrenser for at få mudder og snavs af, så man kan se hvad der skal laves...

Billede
Rammen ser rimelig godt ud, der er ingen huller, men et par steder kan man godt høre at den er lidt tynd i godset. Den har aldrig fået rustbeskyttelse, så det er nok på tide.

Billede
Begge bagfjedre er knækket i 2. øverste lag og den der bøjle ser heller ikke for godt ud.

Billede
I højre side var der PVC inderskærm, så der er ikke rigtigt noget rust at komme efter.

Billede
Tjaa.. der er lidt at komme igang med....

Billede
I venstreside var der så ingen PVC inderskærm, så der er lidt rust i kanten mellem dørstolpe og inderskærm.

Billede
Også lidt indvendigt, men der er da ikke hul igennem.

Billede
Ikke så kønt pladearbejde der er lave i baghjørnet af førerhuset, pladen er ihvertfald for kort nu..

Billede
Det er ikke kønnere i den anden side.. ak...

Billede
Tror lige jeg skal ha pillet trækket og reservehjulet af, så er der lidt bedre plads at komme til..

Billede
Selv tæppet ser ansændigt ud efter en gang vask, der er ingen slidhuller eller oliepletter, det kan genbruges når det er blevet tørret og luftet.

Lige nu går jeg og overvejer om jeg ikke skal vente til det er lidt varmere i vejret før jeg sliber rammen ned og gir den rustbeskyttelse, den når jo nok ikke at rådne ret meget mere de næste 3-4 mdr.

Jeg skal igang med pladearbejdet og ha fundet noget forskærme, ser ud til jeg kan få dem begge for under 1000.- dkr. fra Sverige. Dørene må jeg selv lave nye bunde i, det er nok ikke så slemt.

Undervognen ved jeg ikke lige hvad jeg gør ved, der skal mindst nye bagfjedre til. Men det kunne være lækkert med nye dæmpere og ophæng, og især lækkert med lidt hævning. Har en eller anden ide om det er et helvede at få torisionsstængerne ud ?? og så er det jo mange penge for en komplet undervogn med lift... hummm..

Nå, men det var en lille opdatering, nu går jeg lidt i tænkebox og senere pladearbejde..
Steffeno

..

Indlægaf Paw » lør jan 21, 2012 6:21 pm

Jeg er helt vild med at du skriver: "En Hilux Drøm går i opfyldelse"
Og når man så kommer ned og ser billederne står der en gammel bulet hilux i næsten samme stand som den de mishandlede i topgear :lol: Haha..
Ej, der er ingen tvivl om at det er et pragteksemplar af en bil sådan én der.
Ang. undervogn til den. Så har jeg hørt fra flere af de lokale bønder der beklager sig over at 2 sæt bladfjedre bag til koster omkring 7kg originalt.
Det håber jeg ikke de gør, for så kan det kun betale sig at købe en komplet OME Heavy Duty undervogn med 2" løft hos nordkystens 4x4 til ca 12kg.

Men ellers er det et fint projekt du har fundet dig der. Jeg er ude i noget alla det samme med en gammel Bj73 jeg har købt..
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=234769
Brugeravatar
Paw

Geografisk sted: Vestfyn

Indlægaf Steffeno » lør jan 21, 2012 7:01 pm

Hehe, tak tak, ved godt det er lidt af et lig jeg har fundet, men jeg har bare altid drømt om at eje en 4x4 Hilux, for det er bare en fed vogn 8)

Nå man kan visualisere et projekt og selv har evnerne til at lave det, så er det jo bare at gå i gang.

Har tidligere genopbygget at par biler HELT fra bunden, så er ikke bange for en smule rust og lidt stumper der skal skiftes, det er jo bare at gøre det.

Har søgt lidt på undervogn og hælder også mest til at købe noget OME fra Nordkystens 4X4, behøver dog ikke en hardcore version, men noget der er i orden og giver lidt bedre frihøjde.
Steffeno

Indlægaf Skovelev » lør jan 21, 2012 8:49 pm

Jeg har selv haft god brug af Milners offroad i england til stumper på min Hilux. bare google dem så finder du dem. Der er også TOYODIY hvor du kan finde info om bilen. Og på den side kan fu finde ud af hvilke andre modeller hilux du kan dele stumper med.
Det er et omfattende projekt du har kastet dig ud i. Men ingen tvivl om at du får en bil der holder og kan blive ved og ved og ved.
Jeg kan anbefale Ironman undervognen. den giver 2 " og er ikke så dyr som OME. Kvaliteten på OME er ofte bedre hører man men ofte er det fra folk der har biler med skrue fjedre og der kan Ironman ikke være med. Jeg har ny kørt på min i ca 3 år og ingen problemer haft med den overhovedet.
Skovelev

Indlægaf Greven » søn jan 22, 2012 11:19 pm

Nogen der ved hvilken forkofanger/bullbar der sidder på den blå den af Rør

den er den model som osse sidder på den fra Tilbage til Fremtiden
Toyota Hilux LN65 årgang 1988
33/12,5-15
Brugeravatar
Greven

Geografisk sted: Odense

Reservedele fra UK

Indlægaf M&H » man jan 23, 2012 8:52 am

Jeg har handlet en del med Rough Trax i UK, de er hurtige til at sende og stumperne er af god kvalitet.

http://www.roughtrax4x4.com/

Forskærm venstre side:
http://www.roughtrax4x4.com/?doc=16&cid=100&vid=453
£ 33.00 = 295,- DKK

De har stumper til alle årgange af Hilux og brænder for at holde dem i live.

Bare gør dem opmærksom på at din Hilux er LHD, ikke RHD som de er vant til, så sørger de for at det er de rette stumper der kommer over.
Martin Svendsen
Toyota HDJ80 1993
Solgt - Toyota 4Runner 1994 KZN130
OZ2ADV
Brugeravatar
M&H

Geografisk sted: Ølgod

Re: Reservedele fra UK

Indlægaf Steffeno » man jan 23, 2012 2:27 pm

Greven skrev:Nogen der ved hvilken forkofanger/bullbar der sidder på den blå den af Rør

den er den model som osse sidder på den fra Tilbage til Fremtiden

Ved ikke hvad den hedder, det er noget jeg fandt på en Norsk 4x4 side. Syntes den ser super brutal ud og er simpel at lave, så sådan en får jeg bagt sammen af nogen rør en dag..

M&H skrev:Jeg har handlet en del med Rough Trax i UK, de er hurtige til at sende og stumperne er af god kvalitet.

http://www.roughtrax4x4.com/

Forskærm venstre side:
http://www.roughtrax4x4.com/?doc=16&cid=100&vid=453
£ 33.00 = 295,- DKK

De har stumper til alle årgange af Hilux og brænder for at holde dem i live.

Bare gør dem opmærksom på at din Hilux er LHD, ikke RHD som de er vant til, så sørger de for at det er de rette stumper der kommer over.

Super link og det er virkeligt nogen gode priser. Tror jeg får tilbud på fjedre / undervogn derfra også. Tak for link..
Steffeno

Indlægaf Skovelev » tirs jan 24, 2012 1:13 am

Forskærme vil de have 100 pund for at sælge. Men vi er en par stykker her oppr fra Nord der er ved at finde ud af hvad det koster at få 3 styks hjem fra milner offroad så det kan være du kan være med der så er fragten jo lidt lettere at komme om ved når vi er 3 der skal have hjem.
Skovelev

Indlægaf Thomas » tirs jan 24, 2012 2:23 pm

Prøv nu lige at tjekke Jøkers, de kan nu følge med et langt stykke af vejen mht. nye pladedele - og så kommer de fra DK :wink:
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Re: En Hilux Drøm går i opfyldelse

Indlægaf jacob » lør jan 28, 2012 8:47 pm

hej steffen
fint projekt,jeg har en 110excab til at stå det er bare en skrotbil men kabinen er meget pænere end din, den kunne evt bruges til pladedele ,
der sidder også to gode bagfjedre på den
har det interesse så ring 2174 1894
mvh jacob
Steffeno skrev:Hej alle

Er helt ny her og vil skrive lidt om mit projekt, så håber jeg at kunne få lidt guldkorn og gode råd fra jer.

For nogen år siden havde jeg en Hilux LN85 (2WD) og det var en skøn bil med god plads til skrammel på ladet. Når man er opvokset på landet med en far der samler ALT op der er gratis, så er en Pick-Up uundværlig. Bilen blev senere solgt pga ændret kørselsbehov og andre ideer, men jeg har aldrig glemt den og har savnet den mange gange.

Jeg kører en del på Offroad MC, har en god gammel Suzuki DR600 Dakar, og elsker at komme ud i et godt klistret mudderhul eller køre på eventyr i de svenske skove med min bror som har en MC magen til.

Vi har tit drømt om seje 4x4 biler og alt det sjov man kan ha med sådan en. Den kunne bruges til at smide vores MC'er op på og køre på eventyr.

Så kom en kammerat en dag og spurgte om jeg kunne bruge en Hilux, for han havde lige fået sådan en på hånden til den god pris. Selvfølgeligt kunne jeg ikke sige nej, så nu har jeg endeligt fået en Hilux igen og endda en 4x4, så nu er der en masse drømme der kan gå i opfyldelse.

Det er en godt brugt LN110 X-cab fra 1992, den har kun kørt 382000km, og der er ikke noget alvorligt rust i den, men der er selvfølgeligt en masse der skal laves før den er fin igen.

Forskærme er rådnet helt væk, dørbunde er næsten væk og hele ladet er formuldet. Der er lavet noget rigtigt dårligt pladearbejde bag højre dør, og så er det kørt halvt i smadder bagefter.

Billede

Billede

Billede

Rammen ser OK ud og der er ikke noget rust i bunden af førerhuset. Maskinen spinder som en mis, der er nye accu og laderelæ og den har fået lavet service hos mekaniker hele livet og ser ud til at være i fin stand.

Begge bagfjedre er knækket så der skal findes på noget nyt, evt en komplet ny undervogn, den har trods alt sikkert kørt knap 400000 km.

Jeg er blevet for gammel til roterblink, lygtebroer, walkietalkies og brede stænkklapper, og vil egenligt gerne holde bilen rimeligt simpel.
Den skal være kørebar, anvendelig og kunne bruges til dagligdags kørsel, men skal også kunne bruges til adventure og offroad, dog ikke hardcore offroad, men jeg vil kunne køre ud ad mudrede hjulspor i skovene. Der skal være plads til to MC på ladet og en indbygget rampe til at få dem derop.

Jeg forestiller mig noget i den her stil:

Billede

Billede

Hævet lidt, kraftigere hjul (men skal også kunne bruges på vejen) og noget kofanger med spil i.

så med en ladopbygning i den her stil:

Billede

Ladet skal opbygges så MC'er skal kunne spændes ordenligt fast og være nemme at få op/ned. Der skal være sider på så man evt. kan hente lidt grus og hvis man har et dødt dyr med skal det ikke rulle af.

Nu er jeg så igang med at splitte den ad og skal ha vasket den ren, så det er til at se hvad der gemmer sig inden under alt mudderet.
Jeg vil prøve at tage billeder og beskrive forløbet efterhånden som projektet skrider frem.

Håber på at få lidt feedback, forslag og ideer fra jer andre..

God weekend

8) 8) 8)
jacob

Tilbage til Garage