Lige for at få det skrået ud pap...!! Engang for alle..!!

Har du spørgsmål til vore regler eller måske forslag til forbedringer / ændringer så skriv her.

Lige for at få det skrået ud pap...!! Engang for alle..!!

Indlægaf Russerdressur » tirs dec 20, 2011 7:32 pm

Haii...
For at stoppe alt snak i krogene rundt omkring, vil jeg spørge om der er mulighed for at en fra sikkerhedsudvalget vil bruge lidt tid på, her i julen når maven alligevel skal slå'es, at skrive en vejledning til hvordan nogle af sikkerhedsreglerne skal forstå.

Tænker med på snakke om;
Bur, på eller ikke på ramme i racer, hvis det er et godkendt bur.
Må det boltes til rammen, forstå mig ret. F.eks (forløb:ramme-20 cm rør-jernplade-jernplade-bur)2 x Jernplade (3mmx10x10cm) 4x12mm bolte (8,8'er) Så det er muligt at løfte karossen af.

Bremse systemet; 2 kreds hydrauliske-driftbremse, tror jeg der skal stå. Må det være en kardan-bremse, som virker igennem bagtøj og fortøj. Og må "parkerings-bremse" være lavet som en kuglehane til en af de to bremse kredse.

Det må ikke tages for et surt opstød, men som en hjælp, så vi ikke lige pludselig står og stå skal lave en masse om. Håber stadig at reglerne vil være så "åbne" at der kan lave forskellige racere og ikke kun en type (helst Toyata, hvis det kommer så vidt)

Håber at vi kan holde personlige meninger ude af denne tråd, og lade sikkerhedsudvalget, som vi selv har valgt, komme med en "vejledning/uddybning", så vi kæmper og leger på lige vilkår.

Gamle citat: Lige børn leger bedst, men de skæve har det sjovere. :lol:

God jul alle sammen og flot nyt hår...

Mvh
Søren P
Hi-de-lux
Russerdressur

Indlægaf Thomas » tirs dec 20, 2011 8:40 pm

Hellou Søren

Nu skal du bare høre :wink:

---------------

Buret:

Ja, du må gerne dele dit bur som du har beskrevet det - altså et rør fra rammen til karrossen under bunden hvor der er påsvejst en 3mm plade på røret - som så boltes til en 3mm plade på den anden side af karrossen, hvor buret så fortsætter. Nu kan man skille karros og chassisramme fra hinanden med bolte og ikke ildøksen :wink:

---------------

Bremserne:

Ikke helt forstået, men lad mig male det i sneen, og fortæl mig så om det var det samme du mente :roll:

Der er 2 hydrauliske kredse på alle hovedbremsecylindere fra efter 1800-hvidkål :mrgreen:

Der ska være moneret 2 bremsekredse på ræsere - 1 til forakslen og 1 til bagakslen - evt. ORIGINALT monteret "kryds" eller hvad det hedder :oops:

F.eks.:

Det må gerne være en kardanbremse på forakslen og en kardanbremse på bagakslen, med hver deres kreds.

Eller 2 hjulbremser på den ene aksel med egen kreds og så kardanbremse på den anden aksel med den anden kreds. (om det er kardanbremse i for eller bag er underordnet)

Eller - eller 2 hjulbremser på forakslen med egen kreds, og 2 hjulbremser på bagakslen med den anden kreds.

Du må IKKE bruge en kreds i højre side og den anden i venstre. He-he...

Håndbremsen.:

Håndbremsen må gerne være en kuglehane på den ene kreds, men vi er ikke så pjattede med en kuglehane på begge kredse, for der kan en "fejl 40" medføre at der IKKE er virksomme bremser!!

---------------

Det bliver bestemt ikke taget som et surt opstød - tværtimod(og dog nu det er dig) Det er kun rart i gider spørge - for vi vil rigtig gerne hjælpe.

Håber du fik svar på dine spørgsmål, ellers prøver vi bare igen (men få lige de andre til at hjælpe dig lidt først - hi-hi...)
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Russerdressur » tirs dec 20, 2011 8:46 pm

Super og dejlig præcis svar...

Og forstå rigtig??... skal et godkendt bur, i en RACER, ned og have fat i rammen.. evt. på den beskrevet måde..???

Thats the way, aha aha, I like it

vi ses i hylke.. det tror jeg nok vi gør....

mvh søren
Russerdressur

Indlægaf Thomas » ons dec 21, 2011 11:24 am

Russerdressur skrev:Super og dejlig præcis svar...

Og forstå rigtig??... skal et godkendt bur, i en RACER, ned og have fat i rammen.. evt. på den beskrevet måde..???

Thats the way, aha aha, I like it

vi ses i hylke.. det tror jeg nok vi gør....

mvh søren

aaarhh pis.... Jeg vidste du ikke forstod :roll:

Buret skal som udgangspunkt ned på chassisrammen, og det må gerne deles undervejs som du har beskrevet det.

Meeeen ingen regel uden undtagelse - hvis buret, befæstigelser og karros lever op til kravene som beskrevet i FIA/DASU standart 253.8 for 6-punktsbure med tværstiver , må man nøjes med at fæste det i karrossen.

Denne regel kom til lige før min tid i bestyrelsen, for at lokke opstaldede DOS-biler ud og køre, eller dem som ikke lige vidste hvad de byggede bil op til :oops:
De kan godt synes som ræsere i klubben, men så skal den jo blive ved med at leve op til standarten.

Den siste jeg så endte i øvrigt på "skjoldet" oppe i stjær, ved at snuppe en forlæns koldbøtte :shock: Jeg tror vist nok at Ulrik snuppede en det samme sted....
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Tilbage til Regler