En ræser fødes...

Her kan du skrive om dine "garage-projekter".
Evt. lægge links ind til f.eks renovering af din gamle FJ40 eller lignende

En ræser fødes...

Indlægaf Thomas » tors apr 28, 2011 10:39 pm

Her er offeret til mit lille projekt. Det kommer nok til at tage et par weekender eller 25, men det skal nok blive godt.

Projektet tager udgangspunkt i en LJ73er, da den har de ønskede egenskaber. Spiralundervogn, hardtop og sidst men ikke mindst en god akselafstand. Den var ikke nem at finde, og mange vil nok kvie sig over at slagte så fin en vogn med så mange år tilbage på de danske veje - men ikke jeg :twisted:

Den passer fint til min magelighed. Spiraler til mit sarte legeme og en hardtop der kan afmonteres på lune dage. Min svoger er dog syg for at putte aircondition i den(han er kølemontør), så den er lige til overvejelse om airconpumpen skal bruges til trykluft eller køligluft... hmmmm vi får se :wink:

Her er bilen før vi starter:

Billede

Et hurtigt kig i maskinrummet:

Billede

Og hvordan lyder sådan en elastik så lige, hør selv her:

Det er jo liiidt sløvt :roll: og slet slet ikke lige mig, så hva' nu???

Joooo, man kunne jo prøve den her type fjeder i stedet:

Billede

Det kræver dog at man lige gider læse et par hundrede sider om hvordan sådan en fætter virker. Specielt hvis man kun er vant til at arbejde med "stive tændkabler" Der skal mærkes op og sættes strøm til hist og her. Det kræver lidt tålmodighed...

Billede

Billede

Så takket være en lang vinter ved jeg nu meget mere om trottlesensor, isv-valve,vsv-valve, ignitere og andet fint pjat.

Men så fik jeg tilgengæld denne lyd og en motor der kommer når man kalder!!!

Beslutningen blev lige pludselig ikke særlig svær, så kan I sige pænt farvel til den gamle hest - FARVELLER, og bliv væk 8)

Billede

Billede

Nu mangler vi så bare noget gearkasse-noget som passer på den nye elastik. Automatgear ville jo passe glimrende ind i min magelige verden, så jagten begyndte på løsninger og den bliver en parring mellem en 4-runner aut-gearkasse og lexus aut-gearet.

Nogle onde tunger påstår de er ens, men det passer bestemt ikke. Selve gearhusene er næsten identiske, men der er noget forskel på indmaden. (skifteventiler, bremseskiver, sensorer og stik)

Mit ønske er at bruge den originale motorstyring fra 1uzfe motoren, som også kan styre gearkassen. Jeg modificerer lexusgearkassen så den kan komme over på 4runner fordeleren sammen med 4runner mellemstykket.

Sensorne og giverne til udgangssignalet er forskellige, og den fra lexusgearets endestykke skal over i 4runner mellemstykket. der skal boret og tilpasses lidt. Desuden er der 2 vinger på giveren i 4runneren men 4 i lexusen - Det kunne godt resultere i lidt spøjse gearskift....

4runner:

Billede

lexus:

Billede

Lexusende og 4runner mellemstykke:

Billede

Desuden skal et hul bores og snittes gevind i, for at få alle boltene i 4runner mellemstykket når det skal på lexuskassen.

Splines på udgangsakslerne i begge gear er ens, men den på lexusen er lidt for lang, og skal møde hr. vinkelsliber!!! den må af med ca 105 mm.

Desuden er der forskel på bundkarene, lexusen er ikke så dyb som 4runneren, så de bytter også lige plads en af dagene.

lexus bundkar:

Billede

4runner bundkar:

Billede

To be continued...
Senest rettet af Thomas tirs feb 14, 2012 4:44 pm, rettet i alt 3 gange.
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Hobbz » fre apr 29, 2011 3:24 pm

Been there, done that, bought the t-shirt 8) 8) 8)

Det ser RIGTIG fint ud det der Thomas.

Jeg glæder mig til at se den i aktion !!!
Nikolas Frank
Hobbz

Indlægaf Robert » fre apr 29, 2011 4:24 pm

Jeg kigger også lige med, jeg drømmer om at putte sådan en maskine i min gadebil (fj62) men ved ikke lige med syn , for det skal være godkendt og med afgift.
Så lav endelig en how to do liste :-)
Robert

Geografisk sted: Bagsværd

Indlægaf toyota-bandit » fre apr 29, 2011 5:29 pm

Hvad blev der af den orginale motor? .. :)
LJ70 dele haves. - og det møj billigt.. Fang mig i hedeager.
toyota-bandit

Geografisk sted: viborg

Indlægaf Thomas » fre apr 29, 2011 7:15 pm

toyota-bandit skrev:Hvad blev der af den orginale motor? .. :)

Den er ved at blive eksporteret til øen :wink:
Thomas

Brugeravatar
Thomas

super

Indlægaf frede.gv1 » fre apr 29, 2011 7:16 pm

og hvor har du så den mælkekasse fra :lol: :lol: :lol:
Thomas Lundy AKA COLA-MAND
jimny, sami-aksler, 2xarb. longfield, 5,14-1 transfer, 31" boggere. Aisin 1000 toyotaspil m 9hk bow3.

Vi ses... cola
frede.gv1

Geografisk sted: Ejby

Indlægaf TROLLE » fre apr 29, 2011 9:36 pm

Ja man kunne jo have forstået hvis det havde været en kasse fra Cocio.. Dem kan du jo nok få solgt..... 8) 8)
TROLLE

Geografisk sted: FYN

Indlægaf Paw » fre apr 29, 2011 10:39 pm

Det jo for vildt.. Jeg glæder mig til at se hvad det hele bliver til..

Men som du selv skriver, så synes jeg det lidt syndt at "ødelægge" en gammel fin LJ73'er..

Held og lykke med dit vilde projekt!

Paw
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=234769
Brugeravatar
Paw

Geografisk sted: Vestfyn

Gearkassen tilpasses.

Indlægaf Thomas » søn maj 08, 2011 9:21 pm

Så blev det EF dag, og kursen blev sat mod Theodor Fælgens værksted i den store stad Gangsted. Traileren var fuld af gearkasser og dimser. Nu skulle der drejes, fræses, bores og fintænkes så stumperne kunne enes :wink:

Vejret var super, og havde det ikke været for en hidsig mand med en ford der brækkede sig, ja så havde dagen været perfekt. :|
Den måtte lige bjerges, og så kom turen til gearkasserne.

Vi fik presseningen af traileren, og vippet den ene gearkasse op på skrå så vi kunne vurdere situationen. Efter at have hældt al gearolien ud u traileren :roll: fixede vi et arbejdsbord i solen og gennemtænkte projektet endnu en gang. Man kan aldrig tænke for meget :idea:

Billede

Vi startede med sensoren som skulle kortes op på akslen da der ikke er plads til snekkedrevet.

Billede

Problemet er dog at der ikke er splines langt nok inde på akslen. Så efter at have skåret snekken af, blev der drejet en bøsning med en penolskrue, som vi limede på sensorvingen.

Billede

Så manglede akslen bare lige et kirugerisk snit med en passende størrelse skalpel, og snupti nu passer den del af projektetet :mrgreen:

Billede

Det manglene hul i midten af gearkassen i bunden blev boret, og nu kom turen så til at få tilpasset hullet til sensoren. Efter lystige diskussioner og opmålinger lykkedes det at spænde mellemhuset op i et bearbejdningscenter importetret fra østen. Trods de forholdsvis store spring i måleudstyret (5/1000 :shock: ) lykkedes det dog alligevel at placere hullet korrekt 8)

Billede

Sensoren blev monteret, og her ses delene linet op før samling. Det er sensor Nr.:2 der sidder i mellemhuset som styrer gearskiftet. Den bakkes op af sensor nr.:1 i tilfælde af fejl på nr.: 2. Tiden vil vise om gearkassen kan køre uden dette signal(formoder jeg) ellers må 4-runnerens i brug. Den sidder dog efter transferen, og skal måske have en frekvensomformer monteret til når der køres i lav gruppe. Time will show :idea:

Billede

Lexus automat med 4-runner fordeler - mums

Moteren gik heller ikke helt fri i weekenden. Den fik nye rør og tandrem. Blev samlet med skjolde og mangler nu kun en generator. Den fik også "løseligt" monteret 2 sportspotter som Pikfinger tabte en dag han kom forbi og drak mit øl. Nu klager naboen ikke så meget mere - Hør selv her:

Billede

Lørdag eftermiddag stod på traktortræk og bestikkelse i form af kølige drikke på den lokale "pulling-arena" med masser af fee' bonderøv.dk soddampende traktorer med vrælende turboer - som til tider eksploderede :twisted: Det er sgu noget af livets salt.

Billede

Sikke en fest, den yngste knægt var med fes rundt med høreværn og spulede sodavand og skuffede pølser indenbords mens han råbte af traktorførerne at de bare ku' gi' gas. Hans mor var rigtig glad og tilfreds over de rene og ædru drenge hun hentede senere på dagen - ingen sure miner her - næ, nej....

Billede
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Senest rettet af Thomas tirs aug 20, 2013 2:33 pm, rettet i alt 3 gange.
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » søn maj 22, 2011 8:37 pm

Nettet er også blevet besøgt lystigt siden sidst. Jeg har fundet ud af at den godt kan køre med kun den ene hastighedssensor på udgangsakslen - nemlig den vi tilpassede. Den giver 4 pulser pr. omgang, via en spole, så signalet er faktisk dynamisk i sin form(kurveformet). Hvor sensoren til speedometeret fra lex-gearet giver 20 pulser pr. omgang (open/short eller tænd/sluk), og de bliver så delt med 5 oppe i speedometeret før de sendes til EU'en som back-up signal (stadig open/short).

Nu ligger landet sådan at den hastighedssensor til speedom. der sidder på 4-runnergearet giver 5 gange færre pulser end lex-sesoren til speedometeret :shock: Så der er altså mulighed for at forbinde den direkte til ECU'en, men hva' så når den kører i lav gruppe... Så sender den for få pulser. Dette kan løses med et simpelt stykke elektronik som ganger signalet op når bilen sættes i lav gruppe, svarende til nedgearingen. Men, men, men, det bliver et senere projekt. For umiddelbart kan den ene sensor jo klare jobbet. Det eneste minus vil være at O/D indikatoren vil blinke hele tiden, og der vil gemme sig en fejlkode i ECU'en, men det vil ikke påvirke effekt eller andet :wink: Nørdet?!? naaarj, jeg er bare nysgerrig :roll: .

Nå, jeg kom også jeg lige et smut forbi værkstedet igen og fik sparket lidt til sagerne. Der var nogle "must-do" ting at gøre ved projektet. Først skulle motorrummet ryddes helt for unødige ting så som forvarmerelæerne - de er ikke til den helt store nytte på en prontokanon, og filterhuset, koblingspedal/cylinder, rør til bagerste varmeapperat+apperatet. Og alle de andre sager man ikke lige altid gider på sådan et projekt. :?

Desuden skulle tanken tømmes for diesel, hvilket lige fik konen op på dupperne, da hun er den eneste med stive tændkabler på matriklen. Hmmm, her var lidt til forhandling 8)

Motorophængene blev også flået af deres vante plads, så de ikke sidder og "lokker" til en fejl placering af elastikken.

Billede

Og så var der ellers fri bane ned til bagtøjet.

Billede

Nu kunne gearkassen lige snige sig ned i hullet til en pladsvurdering.

Billede

Skarpt forfulgt af sagens kerne...

Billede

Billede

Efter lidt rumsteren og justeren, kom det hele ca. på plads, og nu skal de sidste justeringer foretages før der monteres ophæng til alle de herlige sager.

Der sidder bl.a. lidt bremserør i vejen for den højre manifold, og bundkarret skal ha' nogle nye folder i den ene side. Motoren fåes "kun" med front, middle eller rear sump, jeg mangler en med left-sump :lol:

Billede

Følgende projekter står altså nu for døren:

Bundkar ændres - eller nyt laves.
Bremserør skal flyttes
En ny sugestuds til tanken, så der kan komme mad nok igennem :mrgreen:
Og mange andre små og store ting...

Jeg mangler desuden en "kick-down" kontakt hvis nogen skulle ha' en i overskud.
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf troels » fre jun 03, 2011 6:29 am

Skal godtnok love for at det er et seriøst projekt :D der er vidst ikke meget overladt til tilfældighederne :wink:
Mvh Troels Tlf 2343 2780
troels

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Thomas » tors jul 14, 2011 10:24 pm

Bummelum.... så skete der lidt i garagen igen-igen. Det har stået lidt stille, men nu er tiden til det kommet igen :wink:

Først lige motor-åget til giraffen. Jeg fik en PB med spørgsmål om hvad den gik ud på. Den er bygget op over en gevindstang så jeg kan flytte på krogens placering over motoren uden at sætte den og korte/forlænge kæder hele tiden. Nu er det blot at sætte en nøgle på den påsvejste bolt og dreje.

Se selv systemet her:

Billede

Og så skulle der dannes plads til motoren. Det var noget med et par bremserør som sad i vejen. Det gik nok ikke bare at klippe dem af(selvom det er en ræser), så de blev flytte oven på vangen. Det rør der sidder ved siden af bremserørene er til vaccumforstærkeren.

Billede

Næste udfordring er bundkarret. Det fyldte for meget i den ene side hvis motoren ikke skulle stikke ovenud af motorhjelmen. Det skal den ikke - det er kun i dragrace man laver sådan noget pjat :wink:
Så frem med målebånd og en intermistisk opstilling for at finde ud af hvad der skulle skæres af.

Billede

Billede

Og straks i telefonen til Jonas Madsen som i et svagt øjeblik havde lovet at fikse den del af festen for mig. Vi mødtes på neutralt land hvor fam. Madsen plus "hang arounds" var ved at stille telt op til fest. 8) På en rideskole :shock: !!! med unge møer i stramt tøj :shock: !!! Fy føj det var ikke nemt at koncentrere sig, men det lykkedes alligevel at forklare Jonas hvor der skulle skæres og svitses :wink: Jonas opdagede at på den del vi skar væk sad bundproppen. Snu som han er spurgte han jo selvfølgelig hvor den så skulle sidde henne... Hmmmm, jeg tror vi var en 5-6 stykker der foreslog at sætte den i bunden :wink:

Den kom til at sidde i bunden, og her er resultatet.

Billede

Pga. den mindre mænge olie, bliver der monteret en oliekøler. Der skal alligevel monteres et "filter removal kit" da man ikke kan skrue oliefilteret af og på ved den originale montering.

Motoren burde nu passe i hullet, så den skulle ned i hullet igen, og denne gang gerne for at blive der. Så nu den alligevel var delt fra gearkassen blev der lige monteret en ny pakdåse ved gearoliepumpen bag konverteren.

Billede

Nu skulle der fikses motorophæng, så på med en plade på motoren og på motorophængene.

Billede

Billede

Ned i hullet med kværnen og monter den på gearet. Det hele holdes på plads, så der kan dannes stykker mellem de to plader og svejses fast. Op og mal dem.

Billede

De er nu monteret og nu ligger hesten hvor den skal. Jeg mangler dog lige gearkasseophænget, men det kom først i aften med DHL, så det bliver først om en uges ferie 8) 8) Motoren ligger så lavt som muligt, og så langt tilbage som muligt. Måske skal der dog skæres lidt i kardantunnelen ved håndbremsen for at rette den lidt op, da den hælder lidt "bagover" men det finder jeg ud af når jeg monterer gearkasseophænget.

MEN NU LIGGER DEN HVOR DEN SKAL!!! :D :D :D

Billede

Og takket være at den kom langt nok tilbage, er der plads til den originale køler!!! Uden at skære eller trylle. Der skal blot monteres en elblæser på ydersiden.

Billede

Nu skal den bare "connectes" med alt hvad der dertil hører. En udfordring er føderøret fra tanken. Det er kun 5 mm., men skal op på 15mm. for at der kan komme mad nok igennem!!! En del ledninger skal finde deres rette makker. Kontakter monteres. Bur osv. osv. osv...

Når ja, så kom de her basser jo også lige med posten den anden dag :twisted: :twisted: :twisted:

Billede
Thomas

Brugeravatar
Thomas

:-)

Indlægaf Martinussen1 » tirs aug 16, 2011 9:34 am

Sjov læsning trods gnist-anlægget
Det eneste der bør kunne fås i 2.0 L - Er mælk og juice
Martinussen1

Geografisk sted: Norddjursland

Indlægaf Thomas » tirs aug 16, 2011 7:54 pm

Så skete der endelig lidt på projektet igen. Der er blevet dannet en mullioard forskellige "must do" småting, blandt andet placering af en gearvælger:

Billede

Omskiftet mellem 2WD og 4WD er elektrisk, og det har ikke været til at opdrive et diagram over 4WD ECU'en som oprindeligt styrede den, så der skulle testes "live" uden at lukke røgen ud :wink: Det lykkedes heldigvis, så den virker perfekt nu.

Test in progres:

Billede

Jimmi A. skulle s'føli' heller ikke slippe med skrækken denne gang, og hans fantastiske Ukrainske stykke parallelimport måtte atter på arbejde 8) Der skulle dannes en lidt større kardanflange, så boltene ikke skulle svæve halvvejs i det fri

Der skulle centreres:

Billede

Fræses:

Billede

Drejes og efterfølgende bores nye huller:

Billede

Og vupti - ud af formen kom en fin ny flange :shock: :

Billede

Den nyrenoverede køler er også nede på plads igen, og monteret sammen med en udvendig elektrisk blæsevinge, da det kom til at knibe lidt med pladsen på motorsiden:

Billede

Den ses her forfra sammen med oliekøleren:

Billede

Den er monteret sammen med et "filter removal kit" da der ikke var plads til oliefilteret nede på motoren pga. chassisrammen. Så oliefilteret endte oppe ved torpedopladen hvor koblingscylinderen engang sad :lol: Ved siden af er tændingsmodulerne moteret. Der er snart fyldt HELT ud i motorrummet igen :roll: .

Billede

Batterierne kommer til at ende bag i bilen, da højre side er overtaget af luftmængdemåler, luftfilter og gearkassekøler, og venstre side er overtaget af den vandtætte IP44 elboks som kommer til at indeholde hjernen :idea: . Der skal dog lige loddes en aften mere før den er færdig.

Billede

Alt i alt er projektet dog ved at være ved vejs ende mht. montage og dannen til. Olie og vand er påfyldt og motoren har været startet igen. Bilen har selv kørt ind og ud af garagen (ca. 1598 gange :wink: ) Så før den store "testtur" for at se om gearskift og alt det andet virker er tæt på. Mht. gearskift er jeg fortrystningsfuld, for den udlæser fejl på en sensor, men ikke to - og det var lige hvad jeg har håbet på - så det burde virke, men nu må jeg se.

Det der "kun" mangler nu er at få fastmonteret elboksen med ECU'en i motorrummet. Alle midlertidige ledningssamlere og kronmuffer skal "skiftes" ud med tin og krympflex, så det kan tåle noget vand.

Så skal der krølles et bur og smides i vognen, samt monteres seler. Skålsæderne er på plads.

Jeg skal have lavet et nyt sugerør til tanken i 15mm. rør til fremgang. Der dannes noget udstødningsrør og monteres et par "simons" resonanspotter.

Knokkelledene er heller ikke hoppet i endnu, trods adskillige opfordringer...

Og mens jeg besøgte Theodor Fælgen fik vi lige dannet gevind i airconpumpen, så den kan lave noget luft. Der skal tryktanken slanger og pressostat også "lige" sammensættes. Men det kan godt tåle evt. at vente til vinter.
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Indlægaf Thomas » tors sep 15, 2011 2:55 pm

Nå, men jeg er jo nået lidt længere, men det er de "kedelige" ting som bliver ordnet. F.eks. har jeg siddet en hel aften i loddekolbens tegn og samlet ledninger. Man skal kun samle 2-3 ledninger uden krympflex, så husker man også det hver gang :wink: Elboksen er nu klar til at blive lukket, hvis det ikke lige var fordi styreboksen ikke er monteret p.t. pga. af svejsning.
Den står nemlig på burbyggeri, som bliver lavet efter FIA-standart til at starte med, da karrossen er sund og rask - og fordi bilen måååske kunne komme til at passere offentlig vej nu og da. Så kan det få kontakt til chassisrammen når den tid kommer 8)
Ledninger og brændstofslanger er blevet trukket og fastgjort osv. osv. osv.

Sugerøret i tanken er vokset til de famøse 15mm. for at den kan få mad nok, og det originale sugerør på 6mm. er lige nøjagtigt stort nok til at blive nyt returrør :twisted:

Når buret engang er færdigt skal der også handles og monteres seler - 3" vel og mærke.

Aircon-kompressoren mangler at blive forbundet med en tank og en pressostat, men det kan sagtens vente i første omgang.

Sjovt nok er knokkelledene heller ikke selv sprunget på plads, selvom jeg har kigget ondt på dem en 2-300 gange. Så må vi jo se om jeg når det før det siger "pling-pling" derude foran... :roll:

Den største udfordring - for mig vel og mærke - bliver at danne udstødningsrørene, men det bliver vist et projekt for nogle intet anende smedelærlinge :shock:

Og så skal der trækkes lakridser i lange baner og laves lidt til youtube :wink:
Thomas

Brugeravatar
Thomas

Næste

Tilbage til Garage