bodylift. lovligt eller ej....

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

bodylift. lovligt eller ej....

Indlægaf frede.gv1 » tirs jul 19, 2011 4:32 pm

vil gerne høre hvor jeg kan finde dette PÅ SKRIFT.

er IKKE interesseret i at høre om i får bilerne synet med dette da det ikke nødvendigtvis gør det lovligt.

og nej!!!!! heller ikke om i har snakket med jeres synsmand eller en fra politiet.

en debat om dette emne på bg er ved at tage livet af mig. folk og deres "jeg har hørt" og "min synsmand undersøgte sagen" osv :evil: :twisted:

jeg mener ikke at det er lovligt men kan ikke finde det sort på hvidt :? :?


HJÆLP :!: :!: :!: :!: :!:
Thomas Lundy AKA COLA-MAND
jimny, sami-aksler, 2xarb. longfield, 5,14-1 transfer, 31" boggere. Aisin 1000 toyotaspil m 9hk bow3.

Vi ses... cola
frede.gv1
 
Indlæg: 478
Tilmeldt: ons jan 03, 2007 10:28 pm
Geografisk sted: Ejby

Indlægaf Peter v » tirs jul 19, 2011 11:03 pm

8.01.001 Generelle bestemmelser

(1) Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel skal kunne modstå de påvirkninger,
der opstår under normal anvendelse og belastning af køretøjet.
Ombygning af bærende dele kan godkendes ved syn, når der foreligger fornøden
dokumentation. Dokumentationen skal være i form af accept fra køretøjsfabrikanten
(eventuelt oplyst via fabrikantens repræsentant) eller en
prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium. Hvis en prøvningsrapport
ikke er udført i henhold til TÜV’s Merkblatt 751, forudsætter godkendelse,
at der foreligger tilladelse fra Færdselsstyrelsen til, at den alternative
prøvningsrapport kan benyttes som dokumentation.
Hvis ombygningen af de bærende dele også kan have indflydelse på opfyldelse
af andre bestemmelser, fx kollisionssikret styreapparat, pkt. 4.01.021, frontalog
sidekollision, pkt. 9.01.021, eller sikkerhedsseleforankringer, pkt. 10.02.021,
skal der også fremlægges dokumentation for fortsat opfyldelse af disse bestemmelser.
Ændringerne vil blive registreret som »konstruktive ændringer«.

(2) Samlinger skal være forsvarligt udført og så vidt muligt placeret, hvor de af samlingen
omfattede dele er mindst belastet. Boltesamlinger skal være særligt sikret
mod adskillelse.
Sikring med fx fjeder- eller stjerneskive kan anses for tilstrækkeligt.

(3) Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel må ikke være deformeret eller i
øvrigt beskadiget eller tæret i en sådan grad, at køretøjet er til fare for færdselssikkerheden.
8.01.002 Chassisramme
Typegodkendelser kan indeholde bemærkningen “Min” (minimum) foran dimensionerne
på chassisrammen. Chassisrammen kan således have større dimensioner
end de anførte, men ingen dimension må være mindre end anført. Der kan være
anbragt forstærkninger, selv om det ikke fremgår af typegodkendelsen.
Ændring af akselafstand og overhæng på køretøjer med tilladt totalvægt over 3,5
tons med egentlig chassisramme (bortset fra påhængsvogn med stiv trækanordning)
kan ved syn godkendes efter følgende kriterier:
- Ændring inden for det på typegodkendelsen anførte interval kan foretages
umiddelbart.
- Ændring ud over det på typegodkendelsen anførte interval eller i forhold til godkendelseserklæringen
skal foretages i overensstemmelse med køretøjsfabrikantens
anvisninger, eller for stål således at spændingerne i chassisrammen
ved fuldt læsset køretøj ikke overstiger 100 N/mm2 (1000 kp/cm2). Ved forkortelser
skal der fremlægges beregninger, som godtgør, at bestemmelserne vedrørende
bremsekraftfordeling er opfyldt. Eventuelt skal ALB-indstillingen ændres.
Nissan Patrol GR y60 4,2td med 3" undervogn 2" bodylift 35" bogger hyd. spil
Peter v
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 11, 2009 2:32 pm
Geografisk sted: sdr jylland

Indlægaf Peter v » tirs jul 19, 2011 11:05 pm

2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være
opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning).

2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
udgivet – teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det
fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet. Fremlægges en TÜVgodkendelse
er det tilstrækkeligt, hvis det fremgår, at betingelserne i
Merkblatt 751 er opfyldt.

2.3 For bil med ALB-ventil skal der endvidere fremlægges dokumentation for, at
bestemmelserne om bremsekraftfordeling jf. afsnit 5.03.020 (2) i Detailforskrifter
for Køretøjer er opfyldt med de ændrede fjedre.
Alternativt kan dokumentationen bestå i, at det af oplysninger fra bilfabrikanten
eller prøvningsrapporten fremgår, at ALB-ventilen kan omjusteres
således, at de resulterende trykværdier er uændrede ved såvel tom som
fuldt lastet bil, eller holder sig indenfor de af bilfabrikanten opgivne tolerancer
ved såvel tom som fuldt lastet bil.
Såfremt der i ombygningssættet fra fjederfabrikanten medfølger en ændret
ALB-komponent (fx arm eller påvirkningsfjeder), kan kravene om bremsekraftfordeling
ligeledes anses for opfyldt ved montering af armen/fjederen
og genjustering af ALB-ventilen.


ved ikke om det kan bruges
Nissan Patrol GR y60 4,2td med 3" undervogn 2" bodylift 35" bogger hyd. spil
Peter v
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 11, 2009 2:32 pm
Geografisk sted: sdr jylland

Indlægaf farsged » ons jul 20, 2011 9:03 am

den sidste synsmand jeg snakkede med om bodylift viste mig en skrivelse fra færdselsstyrelsen, hvorpå der stod at såkaldte bodylift ikke kunne synes uden tüv erklæring og godkendelse fra bilfabrikanten, men der står ikke noget om det i detailforskrifter for køretøjer, direkte.
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: fre mar 17, 2006 4:54 pm
Geografisk sted: Skive

Indlægaf M&H » ons jul 20, 2011 11:38 pm

Har fået samme besked, TÜV papir og fabrikant erklæring, de steder jeg har spurgt.
Så det er da et godt sted at starte.
Har desværre forlagt det link jeg havde til en i Tyskland der laver TÜV godkendte bodylift, men de findes og koster kassen. Burde dog kunne godkendes med lidt held fra bil importøren/fabrikanten.

Hvis du går videre med bodylift, så skriv endelig hvis der er fremskridt.
Martin Svendsen
Toyota HDJ80 1993
Solgt - Toyota 4Runner 1994 KZN130
OZ2ADV
Brugeravatar
M&H
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: tors jul 23, 2009 10:01 am
Geografisk sted: Ølgod

Indlægaf farsged » tors jul 21, 2011 6:32 pm

skulle vel aldrig være denne side du har forlagt adressen på, de har ihverfald tûv godkendte bodylift
http://www.gwtec-shop.de/index.php
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: fre mar 17, 2006 4:54 pm
Geografisk sted: Skive

Indlægaf M&H » tors jul 21, 2011 6:41 pm

Det kunne nemt ske :)
Det er måske mit internet herude til søs der er dårligt, men får en mærkelig hjemmeside op, når jeg kigger på dit link.
Det ser ud til at firmaet bag siden ikke eksistere længere...
Martin Svendsen
Toyota HDJ80 1993
Solgt - Toyota 4Runner 1994 KZN130
OZ2ADV
Brugeravatar
M&H
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: tors jul 23, 2009 10:01 am
Geografisk sted: Ølgod

Indlægaf farsged » fre jul 22, 2011 5:29 pm

Jeg får da den rigtige side på skærmen når jeg trykker på linket, så kan da være du mangler nogle data når det er sønettet du bruger :lol:
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: fre mar 17, 2006 4:54 pm
Geografisk sted: Skive

Re: bodylift. lovligt eller ej....

Indlægaf M&H » lør dec 22, 2012 5:11 pm

Er der sket mere i sagen om Bodylift og godkendelse af det?
Det ville passe godt til min 80'er med 2" fjeder lift og 1" bodylift, men det skal kunne synes, godkendes og skrives ind som konstruktiv ændring.

Og så iøvrigt glædelig jul til alle...
Martin Svendsen
Toyota HDJ80 1993
Solgt - Toyota 4Runner 1994 KZN130
OZ2ADV
Brugeravatar
M&H
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: tors jul 23, 2009 10:01 am
Geografisk sted: Ølgod


Tilbage til Andet

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst