Generator Guru søges. LJ70.

Emner omhandlende el-tekniske

Generator Guru søges. LJ70.

Indlægaf toyota-bandit » ons jun 08, 2011 3:25 pm

Goddag. Har en 70'er som igår begyndte at lyse i " T-belt", "filter" og batteri-lampen i speedo, har skiftet laderelæet dagen før, men skal bare lige være sikker på at det er generatoren der skal skiftes, eller kan det være noget andet, har tjekket sikringerne, er der nogle der på stående fod lige kan fortælle mig hvordan jeg måler generatoren igennem?
LJ70 dele haves. - og det møj billigt.. Fang mig i hedeager.
toyota-bandit
 
Indlæg: 311
Tilmeldt: tirs dec 30, 2008 10:05 am
Geografisk sted: viborg

Indlægaf SImon R » ons jun 08, 2011 3:44 pm

mål om den ca lader 28 volt
Simon Ramtung
HDJ80 - 35''mt, 4''emu, warn 9k og org 100 % spær
LJ73 - 1kz-t, 2"emu, 2" styrtbøjle, 61 aksler long feild 4,88 gearing
Brugeravatar
SImon R
 
Indlæg: 589
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 8:00 am
Geografisk sted: Frederikssund

Indlægaf toyota-bandit » ons jun 08, 2011 3:45 pm

Ifølge det orginale voltmeter lader den lige omkring 13-14 volt, lige over halvdelen på viseren.
LJ70 dele haves. - og det møj billigt.. Fang mig i hedeager.
toyota-bandit
 
Indlæg: 311
Tilmeldt: tirs dec 30, 2008 10:05 am
Geografisk sted: viborg

Indlægaf SImon R » ons jun 08, 2011 7:54 pm

jammen

en lj 70 er vel 24 volt så skal den lade ca 28 volt
hvis den er 12 volt er det ca 14 volt

gå ud og mål det med et voltmeter på batterierne
Simon Ramtung
HDJ80 - 35''mt, 4''emu, warn 9k og org 100 % spær
LJ73 - 1kz-t, 2"emu, 2" styrtbøjle, 61 aksler long feild 4,88 gearing
Brugeravatar
SImon R
 
Indlæg: 589
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 8:00 am
Geografisk sted: Frederikssund

Indlægaf superteddy » ons jun 08, 2011 7:59 pm

hej den er 12 v :lol: så den lader udmildbart fint 8)
TEDDY.
superteddy
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: tirs mar 31, 2009 7:56 pm
Geografisk sted: Ørbæk, Fyn

Indlægaf SImon R » tors jun 09, 2011 3:55 pm

hvis den lader fint så tjek alle stik. der kan jo være gået fugt / ir i dem
Simon Ramtung
HDJ80 - 35''mt, 4''emu, warn 9k og org 100 % spær
LJ73 - 1kz-t, 2"emu, 2" styrtbøjle, 61 aksler long feild 4,88 gearing
Brugeravatar
SImon R
 
Indlæg: 589
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 8:00 am
Geografisk sted: Frederikssund

Indlægaf Morten » søn jun 12, 2011 9:55 pm

det er oftest en generator der spøger når den starter på det pjat der. hvis stikkene ser fornuftige ud vil jeg mene du skal prøve med en anden generator
Mvh Morten B. Madsen
Brugeravatar
Morten
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: tors sep 29, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: Silkeborg.Grauballe

Indlægaf toyota-bandit » tirs jun 14, 2011 6:35 pm

Fejlen er fundet! Det var Diode-broen der var stået af, 8 af 10 dioder var brændt over.. Dvs den ladede slet ikke... Nye dioder sat på, 600 ,- bobs og nu lader den som ind i helvede!
LJ70 dele haves. - og det møj billigt.. Fang mig i hedeager.
toyota-bandit
 
Indlæg: 311
Tilmeldt: tirs dec 30, 2008 10:05 am
Geografisk sted: viborg

Indlægaf CB8 » man sep 19, 2011 11:13 pm

toyota-bandit skrev:Fejlen er fundet! Det var Diode-broen der var stået af, 8 af 10 dioder var brændt over.. Dvs den ladede slet ikke... Nye dioder sat på, 600 ,- bobs og nu lader den som ind i helvede!


hvor sidder diodebroen?
og hvordan måler man om den er def.?
CB8
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: lør feb 27, 2010 2:26 am
Geografisk sted: Lolland

Indlægaf toyota-bandit » tirs sep 20, 2011 6:33 am

Skal da lige fået taget lidt billeder af den såkaldte diodebro...
LJ70 dele haves. - og det møj billigt.. Fang mig i hedeager.
toyota-bandit
 
Indlæg: 311
Tilmeldt: tirs dec 30, 2008 10:05 am
Geografisk sted: viborg

Indlægaf CB8 » tirs sep 20, 2011 8:51 am

toyota-bandit skrev:Skal da lige fået taget lidt billeder af den såkaldte diodebro...

lyder godt :)
og gerne en forklaring på hvordan man tester den ;)
CB8
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: lør feb 27, 2010 2:26 am
Geografisk sted: Lolland

Indlægaf Ralle » tors jan 26, 2012 8:24 am

Mål på B+ når motor kører, skal lade omkring de 14 v jævnspænding
Brug også en ampere tang for at være sikker på at der bliver smidt nogen ampere afsted

Mål på B+ vekselspænding, hvis vekselspændingen ligger over ca. 0.5 til 1V er diodebroen færdig (en generator laver egentlig vekselspænding AC, men dioderne ensretter de 3 faser, så den laver jævnspænding DC)

Mål på D+ jævnspænding (mens motoren kører), hvis der er 12 til 14 v, er det ok (til at starte med når man drejer nøglen til tænding løber der 12 v til ladelampe, videre til rotoren og statoren i generatoren, og videre til stel. ladelampen lyser fordi den får stel igennem generatoren. når generatoren begynder at dreje rundt, induceres der strøm, og der løber 12v retur til ladelampen, hvor den før fik stel. Når ladelampen har 12 v på begge sidder vil den stoppe med at lyse)

Mål på D+ (ladelampe klemme) vekselspænding, hvis denne er over 0,5 til 1V er feltdiodebroen færdig.

Hvis ladelampen lyser, og bliver ved med at lyse selv om motoren kører, er det stel igennem generatoren der er færdig. hvis du ikke kan måle nogen ampere og ladelampen er slukket, prøv at luse B+ til D+, dvs smide 12 V ind på ladelampe kablet, så burde generatoren starte med at lade, hvis ikke, er det viklingerne i generatoren der er færdige

hvis ladelampen ikke lyser, prøv at kortslutte ladelampe klemme på generatoren til stel, så burde ladelampen lyse. Hvis den gør det, er kablerne op til ladelampen ok, men stellen i generatoren er færdig.

Happy hunting
Ralle
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors nov 25, 2010 7:16 pm
Geografisk sted: Sjælland, Faxe

Re: Generator Guru søges. LJ70.

Indlægaf Ralle » søn apr 01, 2012 3:50 am

.....lige en tilføjelse, diodebroen sidder bagerst i generatoren, dvs. væk fra remskiven. Det kræver dog et multimeter for at kunne måle gennemgang/ingen gennemgang på en diode. Laderelæet er typisk monteret bag på generatotren (en lille ekstra box der "klasket" bag på). Lige meget om systemet er 12 eller 24 V, vil generatoren lade med 12-14v. Max ladespænding på B+ bør være omkring de 14,0 til 14,5 v. Hvis det lader med flere end 14,5 v, vil det få batteriet til at brænde vandet af, så cellerne står af. Om systemet er 12 eller 24 V, afgøres af batterienes forbindelse indbyrdes. Sidder de parallelt er det 12 v system, sidder de i serie er det 24 v.

Se billede for hvordan en generator lader. En generator lader med 3 faser, derfor de 3 kurver. Alt over stregen svare til brumspændingen (det man måler med multimeteret på B+ (sat til AC, vekselspænding, må ikke være over ca. 0,5, Plusdioderne))(hvis der måles højere brumspænding end 0,5 v på D+ er det feltdioderne der er færdige). hvilket indikerer at en diode er brændt af. Alt under 0 V bliver ensrettet pga. dioderne (en diode ensretter vekselspændingen AC, der findes dog flere varianter af dioder, men dioder i generatorer er ensrettere). Alt over stregen er + V, derfor er det muligt at måle de 12 V på B+. Man har endnu ikke fundet ud af en metode at lagre vekselspænding på, derfor er man nødsaget til at ensrette den til jævnspænding, som de kendte akkumulatorer (batterier) kan lagre.

Dioder har en lille stribe som viser hvilken vej de ensretter, se vedhæftede billede

Penslet rimelig meget ud, men håber i kan bruge det til noget..
Vedhæftede filer
generator ladning.jpg
Primitiv kurve over 3 faset ladning
generator ladning.jpg (44.73 KiB) Vist 2368 gange
Diode.jpg
Striben på dioden indikere hvilken vej den ensretter
Diode.jpg (20.48 KiB) Vist 2368 gange
Ralle
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors nov 25, 2010 7:16 pm
Geografisk sted: Sjælland, Faxe


Tilbage til El-teknik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron