Knudsen6X6 Garage.

Her kan du skrive om dine "garage-projekter".
Evt. lægge links ind til f.eks renovering af din gamle FJ40 eller lignende

Er jeg vandvittig eller er dette bare LIDT sygt.

Vandvittig.
1
7%
LIDT syg.
7
50%
Skal jeg bede om at blive indlagt på den lukkede og blive nulstillet ?
6
43%

Afgivne stemmer : 14

Knudsen6X6 Garage.

Indlægaf Knudsen6x6 » tors feb 10, 2011 12:22 am

Mit første indlæg var under KØB.

Det viste sig hurtigt at jeg ikke kan lade være med at fortælle. Derfor prøver jeg at skrive om min LCer her i stedet for, det er mere passende.

Der er to stk på samler stumper stadiet og en der bygges på.

De overordnede linjer er på plads for de to af bilerne. Den tredje er der lidt tvivl om hvor meget jeg skal købe fra Australien eller bygge selv.

For at gøre det lettere for jer at følge med i hvilken LCer jeg skriver om så starter jeg med en kort introduktion af dem, med navn. Navnet kan så bruges til at identifisere hvilken bil jeg skriver om.

TB Highlander:
Er den LC jeg køre i og bygger på. Det er en J7 der er sammensat af dele fra B, HZ, HD J7 6,7,8,9 osv. Denne LCer bliver til en camper med en del udstyr bla. til GeoCaching. Den får det bedste af det bedste jeg kan få råd til.

SuperLimo:
Består af en 80er der skal forlænges så der kan være en bagaksel til. Den skal dog `kun´ være baghjulstrukken, 6X4.
Det er den LC jeg sandsynlig går i gang med at bygge på når min 100m2 garage er færdig.
Den er simpler at bygge end den sidste LC. Den skal have de bedste stumper af det jeg har, og kan få råd til at købe, af de to sidste.

Dompster:
Består også af en 80er, her skal karossen kortes op og chassiset forlænges så der er plads til en ekstra bagaksel. Den skal være 6WD.
Den skal have tre vejs tiplad og kran i skala der kobles af og på bagenden af chassiset.

Nu er det tid jeg ringer til Australien. Jeg tror det er ved at lykkedes at finde, lige netop det instrumenthus, jeg ønsker til TB Highlander. Jeg fortsætter næste gang der bliver tid.
Senest rettet af Knudsen6x6 tirs feb 15, 2011 4:43 am, rettet i alt 3 gange.
ToYoGreetings
Henrik L. Knudsen

Scania, Sverige

My LC is a hybrid B,H-Z,D J7 5,8,9 - HJ61 + many other more or less fun parts.
Knudsen6x6

Geografisk sted: Skåne

Forsøg to med at få et billede på min tråd om TB Highlander.

Indlægaf Knudsen6x6 » lør feb 12, 2011 4:01 am

Wooove Så er jeg så langt. Nu lykkedes det at få et billede på T4WD CD. :o

Camp med TB Highlander:
Billede

Da offroadguru Solli tidligere har været så flink at lægge det første billede op jeg forsøgte at få på min Garage tråd, lader jeg teksten stå her. Men det tekster, her under, høre til billedet som offroadguru Solli har.

Sådan se TB Highlander ud, med reklame for mit eget GeoCaching projekt og lidt fra K-REJSER.
K-REJSER laver ture til bla. F1 på SPA banen i Belgien og 24 Timer Le Mans bil race. Jeg har været med de to sidste år.
Senest rettet af Knudsen6x6 fre mar 04, 2011 9:35 pm, rettet i alt 4 gange.
ToYoGreetings
Henrik L. Knudsen

Scania, Sverige

Knudsen6x6

Indlægaf offroadguru Solli » lør feb 12, 2011 8:59 am

Billede

Uploaded with ImageShack.us
004792697191

DANSK/NORSK LANDCRUISER 45 & GAFFELTRUCK CLUB
http://www.dnlc45&gtc.dk
offroadguru Solli

Geografisk sted: NORGE

TB Highlander: Turboer.

Indlægaf Knudsen6x6 » man feb 14, 2011 10:41 pm

Hej

Nu hvor jeg så småt er ved at få lidt styr på billeder er det tid med et billede af turboerne min 1HD FT skal belæmres med. :twisted:

Billede

Turboerne sidder på højre side af motoren og motorens forende er til højre i billedet. De små turboer skal skilles ad og de enkelte dele skal drejes i forhold til hinanden for at alt bliver som jeg vil have det. :wink:

:arrow: :arrow: :arrow: Udstøndings gassernes vejen fra motoren gennem turboerne og ud.

Ideen er at de to små turboer sidder på hver sit manifold med tre cylendere, hver. Selvfølgelig skal der lige langt mellem udstøndingspulserne. Det giver større moment, i de lavere omdrejninger.

Den store turbo der er opdelt i to indgange skal sidde på et lille manifold (hus) der bare samler de to små turboers turbinehuse og den store turbos turbinehus. De skal selvfølgelig have hver deres indgang til den store turbo. Igen er det med til at hæve momentet, i de lavere omdrejninger. I praksis vil det bare betyde at den store turbo overtager mere af tryk stigningen tidligere, hvilket giver mindre varme.

Som det ses så peger den store turbos turbine lige ind i blokken. Der skal dog lige være plads til en bøjning der går over i et `max´ spjæld der har en 4" - 5" afgang lige ned. Spjeldet er til at give max flowe når det er nødvendigt til at trække igennem, typisk høje omdrejninger. Maxspjældet åbnes med trykluft og lukkes med en fjeder der sidder inde i luftstemplet. Trykluften til maxspjældet styres evt. af modtrykket i udstøndingsmanifoldet og eller anden styring.

Når maxspjældet er lukket skal udstøndingen gennem et 2,5" - 3" udstønningssystem. Jeg har et 2,5" system nu. Der er ikke plads til mere da pladsen inde i chassis rammen er optaget af to diesel tanke og der skal være plads til en vandtank også. Dermed er udstønning og drøndåser (lydpot-er) henvist til pladsen mellem panel og chassiset og der er der ikke plads til mere end et 3" system.

:arrow: :arrow: :arrow: Luftens vej ind i motoren gennem turboerne.

Om standart filteret kan følge med ved jeg ikke, indnu.

Planen er:
Hatten på filter kassen drejes mod uret ca 1/4 omg. Så peger tuden på filter kassens hat lige ned forand den store turbo (bag luftfilter kassen). Det er passende med et gummi stykke med 90 graders vinkel lige ind i den store turbos kompressor. Fra den store turbos kompressors skal luften deles op til de to små turboer.

Her er et problem som jeg ikke, helt, har løsningen på, indnu. Der er nød til at være balance i hvor meget luft der ledes hvor hen. Jeg tror det bliver noget med en prøve opstilling og noget flow test, en masse prøven og retten til, til den er lige i øjet. :wink:

Hvis der er mere tryk på den forste at de to små turboers indgang så vil den bagerste skulle køre flere omdrejninger for at nå samme tryk stigning. Det vil skabe ubalance i systemet. Jo mere balance, jo mindre changse for havari og mindre varme.

Når luften er i de to små turboers tubiner er det lige op i en mega luft til vand intercooler (500X94mm arial og 300mm vil luften vandre gennem intercooleren) :shock: Det er en enorm intercooler når jeg ser på hvad der er til at købe. Jo den håndbygges til motoren, lige som udstøndings manifoldne bliver. 8)

For ydelse og driftsikkerhed kan intercooleren ikke blive for stor, i praksis.

Det må være nok for i dag. Næste emne jeg evt. skriver om er hvad jeg kan gøre for at transmitionen kanklare trykket af Ca. 300Hk og 600Nm. :o

Jeg kan lige så godt skrive at jeg godt ved at det ikke er `nødvendigt´ med tre turboer for at få 300Hk men der er sjov at tænke over opgaverne og forhåbentlig også at bygge / køre med det. Det at skrive om projektet er en del af prosesen for mig. Når det er bygget er der nok en eller to der gerne vil se resultatet. Det bliver sikkert også sjov at se reaktionerne. 8) :lol: :lol: :lol: :lol: :shock:
ToYoGreetings
Henrik L. Knudsen

Scania, Sverige

Knudsen6x6

Indlægaf Finn Nørlem » tirs feb 15, 2011 11:38 am

Hej
Ja Ja det lyder da til du har en plan
Hvad har du endlig tænkt dig at bruge alle de planer til ??
Finn nørlem Jensen. Støvring
viewtopic.php?f=22&t=4355
Finn Nørlem

Geografisk sted: ålborg

Svar Finn

Indlægaf Knudsen6x6 » ons feb 16, 2011 3:17 pm

Hej Finn

Det er meget længe siden vi har været i kontagt, ja det er faktisk adskillige år siden. :(

Ja, had har jeg for. TB Highlander, camperen, er blevet et så kostbart projekt at den får sikkert aldrig lov at komme rigtig ud og blive brugt til det den er bygget til fra starten.
Jeg har altid sikkerheden i at SOS international vil hjælpe min LC videre når det går galt, hvis det er i Europa.

Denne model fra Toyota er en rigtig slider. Simpel og særdeles robust. En rigtig ørken bil. :)

Afrika er et, nogen lunde, nærliggende rejsemål med en 4X4, men jeg har haft firma i Afrika og dermed fårt styret min værste lyst til det kontinent.

Australien er mit store mål, for mig. Infrastruktur og sikkerhed.

Når jeg skal til Australien håber jeg det bliver med Dompster. Helst hvor jeg er med på skibet der sejler Dompster derned.
Hjemturen vil jeg køre via Malaysia ved at blive sejlet fra Darwin. Men først når jeg har væet i Australien 1/2 - 3/4 år. :D

Turen hjem går gennem steder hvor jeg evt. kan komme i situationer hvor det er bedere at rede mig selv end en bil. Det er en af grundene til at bruge Dompster på den tur.

TB Highlander vil altid være for tung og for mig, for dyr en LC at bruge i ørkener og steder hvor jeg evt. kan resikere at miste den. :cry:

Dompster bliver en UTE som Australierne kalder en ladbil. Tanken er at holde tyngdeåpungtet lavt ved at montere et tagtelt i ladet. Ladsiderne kan bruges til at sikre mod / adgangen til skuffer under tagteltet.
Da Dompster bliver en 6X6 og har et lavt tyngdepunkt vil den have meget bedere fremkommelighed, samtidig med at den er meget sikre.
Desuden kommer de særlige dele til 6X6 systemet fra NSW, Australien. Resten af bilen vil stort set være standart Toyota et eller andet.

En lille nær tur jeg håber på inde for længe er Island. Det er ikke dyrt ej heller kompliceret at tage en tur til vores broderland.
Det er desvære kun blevet til 6 timer i SuperJeep på Island. Men her vil TB Highlander gøre sig perfekt. Jeg glæder mig men vil gerne have bilen mere færdig inden. :roll:

I Juni bliver det sikkert til en tur til 24 Timer Le Mans i TB Highlander, muligvis som reklame for et stort tøjfirma. 8)

Henrik
ToYoGreetings
Henrik L. Knudsen

Scania, Sverige

Knudsen6x6

TB Highlander, Speedometer.

Indlægaf Knudsen6x6 » søn mar 06, 2011 8:46 pm

Så kom mit ønske instrumenthus fra Australien. :D

Glæden er stor når jeg nu endelig har fundet det og modtaget det.

Der er bare en eller anden bøgetosse der mente det var nok med bobleplast til indpakning. :x :x :x Jeg har næsten lyst til at være :twisted: men det hjælper ikke :roll:
Jo instromenthuset er som forventligt - lettere knust. Men selve instrumenterne er der. og det meste virker. :D

Jeg ønskede det FINE instrumenthus. Det har Sub tank måler, RPM og voltmeter. 8)
Men grunden til at det blev lige nu er alene at mit Speedometer havde periodiske fejl og stoppede med at virke. :cry:
Det er stadig sådan at jeg ikke har et virkende speedometer. Så nu har jeg vel ikke flere undskyldninger for ikke at kigge i ledningsdiagrammerne og reperations bogen for at finde ud af hvad og hvor jeg evt. kan gøre et eller andet. :roll:

Jeg har dog andetsteds set at Bjarke havde nøjagtigt samme symptomer og resultat. :?

:arrow: :arrow: :arrow: Der må være nogle der ved hvad der er sket og hvad kuren er. :)

Knudsen 6X6
ToYoGreetings
Henrik L. Knudsen

Scania, Sverige

Knudsen6x6

TB Highlander: Turboer.

Indlægaf Knudsen6x6 » søn mar 06, 2011 8:51 pm

Jeg har været lidt på eskution i dag. Ud over at se på en GT40 :shock: der er bygget til så nøje detaljer så selv styrstangen er HÅND bygget. INGEN købe komponenter. :shock: :shock: :shock:
Men jeg fik også vist byggeren mit 3 turbo (2 paralel og en i serie) setop og vi blev enige om at bygge manifolds på race manere - men med længere levetid som mål. :lol:

Super, det tror jeg bliver rigtig flot. Det bygges ikke til udstilling men til brug og fornøjelse for øjet. :)

Jeg må vel hellere lave en indkøbs sedel her på min Garage. :wink:

Jeg vil vide mere om Toyota foraksler med elektrisk friløbsnarv. Det er dog til SuperLimo. Det jeg vil bruge er sandsynligvis kun selve det elektriske friløbsnarv.

Knudsen 6X6 :wink:
ToYoGreetings
Henrik L. Knudsen

Scania, Sverige

Knudsen6x6

Tilbage til Garage