Hej
Nu hvor jeg så småt er ved at få lidt styr på billeder er det tid med et billede af turboerne min 1HD FT skal belæmres med.
Turboerne sidder på højre side af motoren og motorens forende er til højre i billedet. De små turboer skal skilles ad og de enkelte dele skal drejes i forhold til hinanden for at alt bliver som jeg vil have det.
Udstøndings gassernes vejen fra motoren gennem turboerne og ud.
Ideen er at de to små turboer sidder på hver sit manifold med tre cylendere, hver. Selvfølgelig skal der lige langt mellem udstøndingspulserne. Det giver større moment, i de lavere omdrejninger.
Den store turbo der er opdelt i to indgange skal sidde på et lille manifold (hus) der bare samler de to små turboers turbinehuse og den store turbos turbinehus. De skal selvfølgelig have hver deres indgang til den store turbo. Igen er det med til at hæve momentet, i de lavere omdrejninger. I praksis vil det bare betyde at den store turbo overtager mere af tryk stigningen tidligere, hvilket giver mindre varme.
Som det ses så peger den store turbos turbine lige ind i blokken. Der skal dog lige være plads til en bøjning der går over i et `max´ spjæld der har en 4" - 5" afgang lige ned. Spjeldet er til at give max flowe når det er nødvendigt til at trække igennem, typisk høje omdrejninger. Maxspjældet åbnes med trykluft og lukkes med en fjeder der sidder inde i luftstemplet. Trykluften til maxspjældet styres evt. af modtrykket i udstøndingsmanifoldet og eller anden styring.
Når maxspjældet er lukket skal udstøndingen gennem et 2,5" - 3" udstønningssystem. Jeg har et 2,5" system nu. Der er ikke plads til mere da pladsen inde i chassis rammen er optaget af to diesel tanke og der skal være plads til en vandtank også. Dermed er udstønning og drøndåser (lydpot-er) henvist til pladsen mellem panel og chassiset og der er der ikke plads til mere end et 3" system.
Luftens vej ind i motoren gennem turboerne.
Om standart filteret kan følge med ved jeg ikke, indnu.
Planen er:
Hatten på filter kassen drejes mod uret ca 1/4 omg. Så peger tuden på filter kassens hat lige ned forand den store turbo (bag luftfilter kassen). Det er passende med et gummi stykke med 90 graders vinkel lige ind i den store turbos kompressor. Fra den store turbos kompressors skal luften deles op til de to små turboer.
Her er et problem som jeg ikke, helt, har løsningen på, indnu. Der er nød til at være balance i hvor meget luft der ledes hvor hen. Jeg tror det bliver noget med en prøve opstilling og noget flow test, en masse prøven og retten til, til den er lige i øjet.
Hvis der er mere tryk på den forste at de to små turboers indgang så vil den bagerste skulle køre flere omdrejninger for at nå samme tryk stigning. Det vil skabe ubalance i systemet. Jo mere balance, jo mindre changse for havari og mindre varme.
Når luften er i de to små turboers tubiner er det lige op i en mega luft til vand intercooler (500X94mm arial og 300mm vil luften vandre gennem intercooleren)

Det er en enorm intercooler når jeg ser på hvad der er til at købe. Jo den håndbygges til motoren, lige som udstøndings manifoldne bliver.
For ydelse og driftsikkerhed kan intercooleren ikke blive for stor, i praksis.
Det må være nok for i dag. Næste emne jeg evt. skriver om er hvad jeg kan gøre for at transmitionen kanklare trykket af Ca. 300Hk og 600Nm.
Jeg kan lige så godt skrive at jeg godt ved at det ikke er `nødvendigt´ med tre turboer for at få 300Hk men der er sjov at tænke over opgaverne og forhåbentlig også at bygge / køre med det. Det at skrive om projektet er en del af prosesen for mig. Når det er bygget er der nok en eller to der gerne vil se resultatet. Det bliver sikkert også sjov at se reaktionerne.
