Walkie Talkie

Emner omhandlende el-tekniske

Walkie Talkie

Indlægaf Hj61 » man okt 25, 2010 6:15 pm

Nogle der har styr på hvilken Walkie Talkie man skal købe? (-: Er lidt på bar bund..... Danita til 600DKK (kan det bruges) eller skal man op i de dyere mærker 2000-3000 DKK?

Vi er en 4-5 stykker der ofte kører sammen og hygger. Desuden kunne det være rart hvis man også kunne fange lidt truckere på vejen og måske enda en polis (-:

Nogle der kan give lidt info om emnet?

MVH HJ61
HJ61 Bus + Taotal renovering af HJ61
Brugeravatar
Hj61

Geografisk sted: Djursland

Indlægaf farsged » man okt 25, 2010 7:50 pm

Har stor erfaring med TTI Walkie og den kan du købe til 1000 incl ny antenne og swr meter til justering af antennen.
http://www.midtcom.dk/shop/tti-tcb-660-832p.html Walkie
http://www.midtcom.dk/shop/t-27-antenne-177p.html antennen
http://www.midtcom.dk/shop/swr-1180w-188p.html justering

Så har du alt du skal bruge for at komme igang
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged

Geografisk sted: Skive

Indlægaf KC 720 4X4 » tirs okt 26, 2010 8:53 am

Det kommer helt an på dit brug, hvilken radio (Walkie) du skal købe.
Er du en rigtig gadget mand, med god plads i bilen, så køb bare en med en masse knapper og funktioner.
Men det kan faktisk gøres mindre.
Så længe vi taler om helt almindelige lovlige radioer, er en lillebitte spille, med et minimum af funktioner, lige så god, som en ordenlig brødkasse, med flere knapper end i et rumskib.
Det er nemlig sådan, at her i vores dejlige Danmark, er reglerne sådan indrettet, at vi kun må bruge 40 kanaler, FM modulation og 4Watt sendeeffekt.
Så det der faktisk tæller, er at du har en god microfon tilsluttet og endnu vigtigere er din antenne.
En lang antenne. der er justeret nøjagtigt ind, er alfa og omega.

Det var lidt om de "lovlige" radioer, der er fuldt ud gode nok, hvis man kun skal snakke lidt med makkeren i den anden ende af grusgraven, eller en trucker i ny og næ. Har du Walkie i hjemmet også, vil du hurtigt opdage at du rent faktisk kan føre en samtale med lillemor der hjemme, over ganske store afstande (Igen skal det understreges at antennen er det vigtigste punkt i dit radiogrej)

Ang de ikke så lovlige radioer, kan jeg hurtigt nævne at der så er tale om flere kanaler, flere modulationsformer og højere sendeeffekt, Men det kan jeg komme nærmere ind på, hvis nogen skulle være interesseret i det :lol:

Jeg startede selv i sin tid, med en 40 kanaler 4 Watt radio og en 60Cm pisk på taget og syntes det var okay. Indtil jeg blev ogertalt til at købe en næsten 2M lang antenne. Så kom der sq knald på liggehønen *GG* Jeg fik næsten den dobbelte rækkevidde, så antennen er vigtig.

Jeg kunne vist fortsætte længe med at skrive om redioer, men må hellere holde her, jeg er lidt af en radiot, så når jeg først kommer igang, går der Duracell kanin i den.......... :twisted:

Fik jeg forresten nævnt at du skal købe en god antenne :?:

Har du yderlige spørgsmål, stiller du dem bare. Har været radioamatør siden starten af 90erne, så man ved nok et eller andet :wink:

P.S.
Polisen får du aldrig ind på en Walkie. Det er helt andre frekvenser de kører på. Så skal du have dig en Scanner :roll:
Mvh. Allan
PU 720 4X2 Årg ?? Blå
KC 720 4X2 Årg 85 Blå
KC 720 4X4 Årg 85 Grå
KC 720 4X4 Årg 85 Sort http://www.privatradio.net
KC 720 4X4

Geografisk sted: Jernhøjgård. 4480

Indlægaf Hj61 » fre nov 12, 2010 9:30 am

Ok....takker for den fine lange beskrivelse (-:

Kan være at jeg skriver tilbage og deler min erfaring lidt senere når jeg har fået sat mit system op (-:

KC 720 4X4 skrev:Det kommer helt an på dit brug, hvilken radio (Walkie) du skal købe.
Er du en rigtig gadget mand, med god plads i bilen, så køb bare en med en masse knapper og funktioner.
Men det kan faktisk gøres mindre.
Så længe vi taler om helt almindelige lovlige radioer, er en lillebitte spille, med et minimum af funktioner, lige så god, som en ordenlig brødkasse, med flere knapper end i et rumskib.
Det er nemlig sådan, at her i vores dejlige Danmark, er reglerne sådan indrettet, at vi kun må bruge 40 kanaler, FM modulation og 4Watt sendeeffekt.
Så det der faktisk tæller, er at du har en god microfon tilsluttet og endnu vigtigere er din antenne.
En lang antenne. der er justeret nøjagtigt ind, er alfa og omega.

Det var lidt om de "lovlige" radioer, der er fuldt ud gode nok, hvis man kun skal snakke lidt med makkeren i den anden ende af grusgraven, eller en trucker i ny og næ. Har du Walkie i hjemmet også, vil du hurtigt opdage at du rent faktisk kan føre en samtale med lillemor der hjemme, over ganske store afstande (Igen skal det understreges at antennen er det vigtigste punkt i dit radiogrej)

Ang de ikke så lovlige radioer, kan jeg hurtigt nævne at der så er tale om flere kanaler, flere modulationsformer og højere sendeeffekt, Men det kan jeg komme nærmere ind på, hvis nogen skulle være interesseret i det :lol:

Jeg startede selv i sin tid, med en 40 kanaler 4 Watt radio og en 60Cm pisk på taget og syntes det var okay. Indtil jeg blev ogertalt til at købe en næsten 2M lang antenne. Så kom der sq knald på liggehønen *GG* Jeg fik næsten den dobbelte rækkevidde, så antennen er vigtig.

Jeg kunne vist fortsætte længe med at skrive om redioer, men må hellere holde her, jeg er lidt af en radiot, så når jeg først kommer igang, går der Duracell kanin i den.......... :twisted:

Fik jeg forresten nævnt at du skal købe en god antenne :?:

Har du yderlige spørgsmål, stiller du dem bare. Har været radioamatør siden starten af 90erne, så man ved nok et eller andet :wink:

P.S.
Polisen får du aldrig ind på en Walkie. Det er helt andre frekvenser de kører på. Så skal du have dig en Scanner :roll:
Brugeravatar
Hj61

Indlægaf KC 720 4X4 » fre nov 12, 2010 1:23 pm

Velbekommen :wink:
Er kun rart, hvis jeg har været til hjælp :P

Har du flere spørgsmål, eller vil have noget uddybet, spørger du bare :idea:
Jeg er i øjeblikket ved at læse til D Licens, så jeg kan være lidt med, hos "de store drenge" også :lol:
Mvh. Allan
PU 720 4X2 Årg ?? Blå
KC 720 4X2 Årg 85 Blå
KC 720 4X4 Årg 85 Grå
KC 720 4X4 Årg 85 Sort http://www.privatradio.net
KC 720 4X4

Geografisk sted: Jernhøjgård. 4480

Re:

Indlægaf Hj61 » tors sep 19, 2013 8:17 am

Så er jeg tilbage, er meget interesseret i hvilken 2 meter antenne Du har og evt. hvor den kan købes.

Desuden int. I at vide mere om de der walkier der kan sende mere en 4watt.

Du må meget gerne skrive til shm@flsmidth.com

Mvh HJ61

KC 720 4X4 skrev:Velbekommen :wink:
Er kun rart, hvis jeg har været til hjælp :P

Har du flere spørgsmål, eller vil have noget uddybet, spørger du bare :idea:
Jeg er i øjeblikket ved at læse til D Licens, så jeg kan være lidt med, hos "de store drenge" også :lol:
Brugeravatar
Hj61

Tilbage til El-teknik