hj 60 motor i bj73

Emner omhandlende mekanik

hj 60 motor i bj73

Indlægaf fenrisulven » ons nov 21, 2007 4:26 pm

Hejsa, har lige købt en bj73, kunne godt tænke mig en hj60 motor i den, er det en større operation, eller er det lige til, hvad skal man have med hvis jeg skal købe en motor, og er her en som lige har sættet liggende til en fornuftig pris, hvad kan man få for min gamle maskine, km 340000.

Hilsen Henrik
fenrisulven

Geografisk sted: vestsjælland

HJ73 ??

Indlægaf Flemming » ons nov 21, 2007 9:51 pm

Hej Henrik.

Giv mig et kald på søndag den 25/11-07, så skal jeg give dit nogle hints til hvad og hvordan.

Jeg har selv i tidernes morgen bygget en 2H / 12HT (HJ60 & HJ61) motor i en BJ73.

mvh Flemming Pedersen
Mobil 20232042
Flemming
Site Admin

Geografisk sted: Gudme, Sydfyn

Re: hj 60 motor i bj73

Indlægaf Galver » man jul 07, 2008 11:24 pm

fenrisulven skrev:Hejsa, har lige købt en bj73, kunne godt tænke mig en hj60 motor i den, er det en større operation, eller er det lige til, hvad skal man have med hvis jeg skal købe en motor, og er her en som lige har sættet liggende til en fornuftig pris, hvad kan man få for min gamle maskine, km 340000.

Hilsen Henrik

Hejsa

... kan godt lade sig gøre.... men det betyder at du skal betale ny afgift af din bj73'er.... men det er du jo selvfølgelig klar over!!!!

Mvh Galver
Christian Galver
BJ75 van + BJ42 (ingen er registreret pt)
Husk.... herinde er jeg jo kun mig!
Galver

Geografisk sted: Ringe - Fyn

Indlægaf Hobbz » man jul 07, 2008 11:38 pm

Galver skrev:Hejsa

... kan godt lade sig gøre.... men det betyder at du skal betale ny afgift af din bj73'er.... men det er du jo selvfølgelig klar over!!!!

Mvh Galver

Arbejder du ved skat eller ?
Nikolas Frank
Hobbz

Indlægaf Galver » tirs jul 08, 2008 12:31 am

Hobbz skrev:
Galver skrev:Hejsa

Mvh Galver

Arbejder du ved skat eller ?

Jeps.... godt spottet :lol:

Sidder i motor centeret i Odense!

Mvh Galver
Christian Galver
Galver

Indlægaf Hauge » tirs jul 08, 2008 8:18 pm

Hej Galver,

Det med at betale ny afgift, det forstår jeg ikke helt.

Han øger jo ikke bilens effekt med mere end 20%, og en 60'er motor er uden turbo ligesom i en BJ 73'er.

Hvorfor skal der så betales ny afgift?
I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A LANDCRUISER!
Brugeravatar
Hauge

Geografisk sted: Det mørke Jylland

Indlægaf Galver » tirs jul 08, 2008 8:47 pm

Lars Hauge skrev:Hej Galver,

Han øger jo ikke bilens effekt med mere end 20%, og en 60'er motor er uden turbo ligesom i en BJ 73'er.

Hej

Bilen skifter jo identitet fra BJ73 til HJ73, og identitetstab = ny afgift!!

Det er jo bla. fordi at han går fra 4 til 6 cyl, men mest fordi at man jo også er nød til at skifte gearkassen samtidigt med motoren, og når man skifter andet end motoren ud, gælder reglen om de 20% ikke!!

Mvh Galver
Christian Galver
Galver

...

Indlægaf per g » tirs jul 08, 2008 9:49 pm

bare lad være med at køre galt :) så er der aaaaldrig nogen der ser det ... :)
HJ60
HJ61
Scania Vabis 56 - 1963
per g

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Kristoffer » ons jul 09, 2008 11:28 pm

Hvis du mangler en donor, kan du tage min bil for 6000,-
http://www.toyota4wd.dk/t4wd_t4wd/viewtopic.php?t=5329
(uden de alufælge)

Der følger en ekstre Gearkasse med, da den der sidder på hopper ud af 5.
Kristoffer

Indlægaf Thomas » fre jul 11, 2008 6:58 pm

Galver skrev:
Lars Hauge skrev:Hej Galver,

Hej

Bilen skifter jo identitet fra BJ73 til HJ73, og identitetstab = ny afgift!!

Det er jo bla. fordi at han går fra 4 til 6 cyl, men mest fordi at man jo også er nød til at skifte gearkassen samtidigt med motoren, og når man skifter andet end motoren ud, gælder reglen om de 20% ikke!!

Mvh Galver

Hvem siger man skifter gearkassen?
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf offroad » søn jul 13, 2008 10:37 am

Er det nogle specielle fynske regler i har der eller hvor star der at gearkassen er afgorende for identitet af bilen. Den kan jo aldrig blive til en Hj73 da toyota ikke har lavet sadan en.
Jeg har gennem tiden bygget flere biler om, bla. HJ 60 med chevolet diesel V8 motor og automatgear og patrol GR med Toyota HJ 61 motor og ingen af delene skulle der betales afgift af.
Hvis bilen ligner sig selv efter ombygning, effekten ikke er oget med mere end 20% og fabrikken ikke laver en model magen til skal der ikke betales afgift. det er gearkassen ikke afgorende for om sa han bruger automatgear fra en ny 200 serie.
Sa byg bare der ud af men husk at have papirarbejdet iorden, sa er der heller ingen problemer ved syn.

Rene

beklager div stavefejl men jeg sidder pa et islansk tastatur og mangler nogle bogstaver
offroad

Indlægaf Galver » søn jul 13, 2008 11:49 am

offroad skrev:Er det nogle specielle fynske regler i har der eller hvor star der at gearkassen er afgorende for identitet af bilen. Den kan jo aldrig blive til en Hj73 da toyota ikke har lavet sadan en.
Jeg har gennem tiden bygget flere biler om, bla. HJ 60 med chevolet diesel V8 motor og automatgear og patrol GR med Toyota HJ 61 motor og ingen af delene skulle der betales afgift af.
Hvis bilen ligner sig selv efter ombygning, effekten ikke er oget med mere end 20% og fabrikken ikke laver en model magen til skal der ikke betales afgift. det er gearkassen ikke afgorende for om sa han bruger automatgear fra en ny 200 serie.
Sa byg bare der ud af men husk at have papirarbejdet iorden, sa er der heller ingen problemer ved syn.

Rene

beklager div stavefejl men jeg sidder pa et islansk tastatur og mangler nogle bogstaver

Hej

Nej vi har ikke vores egne regler på fyn!

Det er SKAT der træffer afgørelse om der skal betales ny afgift og ikke Syn-manden!! Han skal bare sikre sig at ombygning/ændringen er teknisk i orden!! Syn-manden burde henvise alle ombygninger til SKAT, med henblik på en vurdering af om der skal betales ny afgift af bilen, men det gør de sjældent..... :wink:

Ja du har ret i at toyota ikke har lavet en HJ73!! Men bilen holder jo op med at være en BJ73 (= 4 cyl. motor) og bliver jo til et nyt køretøj, en 73'er med en 6 cyl. motor!! Dvs vi taler om et delvist modelskifte!!

fra SKAT.dk:

I punktafgiftsvejledningen står der:

vedr. Motorskift står der bl.a. :

Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.

Modelskifte:

Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.

Mvh Galver
Christian Galver
Galver

Indlægaf Galver » søn jul 13, 2008 7:37 pm

Det troede jeg i første omgang faktisk også.... men den er fx. ikke nævnt i hverken "chassis and body manual 1984-1990" eller instruktionsbogen fra 1985... og kan heller ikke finde henvisninger til den andre steder og er derfor kommet i tvivl om toyota har produceret en HJ73!!!

Fra 1990 og frem efter, har man kunnet få en HZJ73, men det er jo ikke helt det samme!!

mvh Galver
Christian Galver
Galver

Indlægaf Uffe » søn jul 13, 2008 11:39 pm

Hvor dejligt at se det danske afgiftssystem virke 100% for at smadre enhvers ønske om at få modificeret sin fritidsbil til at kunne lidt mere, med en ekstra afgift på noget der er taget fra et andet køretøj hvor der OGSÅ er betalt afgift og moms af afgiften :)

Hvor misundelige kan vi dog blive ...
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Geografisk sted: Silkeborg

Næste

Tilbage til Mekanisk