Island 2009 - Mulighed for en "tag-along" tur

Arrangementer IKKE hørende til Toyota 4WD Club

Island 2009 - Mulighed for en "tag-along" tur

Indlægaf dane » fre sep 19, 2008 12:53 pm

Jeg har tænkt en tanke, og den gik i overload og saa har jeg tænkt en ny:

Jeg har nu 3 aar i traek i min sommerferie koert rundt paa Island. Baade paa officielle og mindre officielle trails. Saa er der nogen der har spurgt om hvorfor jeg ikke guider nogle af dem der ikke har proevet det foer rundt paa en tur i dette 4x4 paradis i Nordatlanten.
Australierne kalder det "tag along" og det var en tanke værd.
Saa jeg vil hoere om der er nogen der ville have interesse i en saadan tur. Ideen er at jeg planlaegger en rute og soerger for at der er booket overnatning paa enten vandrehjem, hytter eller campingpladser. Ideen er at det skulle goeres for nogle rimelige penge. Jeg har efterhaanden en god ide om hvor lang tid de forskellige trails tager og nogenlunde hvad der er værd at stoppe op for at se/tage billeder af osv.
Den stoerste post er at faa sin elskede bil med derop. Men det er faktisk billigere end en rejse til Thailand f.eks. Lige over kr. 10.000 for en bil der er 5M lang og op til 2,5M hoej for 2 personer retur. 2008 priser.
Jeg har lagt nogle billeder fra min tur i aar paa dette forum under billeder.
Hvis det potentielt kan have interesse, saa skriv tilbage.
MVH Klavs
Y61, 33" M/T, Safari Snorkel, ARB Roof Rack, ARB Winch Bumper, Tabor 12K spil, 3" EMU undervogn
dane

Geografisk sted: Enderslev, Hårlev, Køge

god ide

Indlægaf Gufre » søn sep 21, 2008 7:59 am

Jeg synes det lyder som en super idé. Jeg er dog næsten sikker på at jeg ikke har bil til det, men det er jo mit problem. Jeg synes du skal skrive noget mere om hvad det kræver af bil, chaffør, oppakning og økonomi.
Gufre

Geografisk sted: Nordjylland

Re: god ide

Indlægaf dane » man sep 22, 2008 7:30 pm

Gufre skrev:Jeg synes det lyder som en super idé. Jeg er dog næsten sikker på at jeg ikke har bil til det, men det er jo mit problem. Jeg synes du skal skrive noget mere om hvad det kræver af bil, chaffør, oppakning og økonomi.

Jeg foreslår at vi tager en rute der hedder Gaesevatnleid som er noget af det fedeste jeg har kørt fordi den er så blandet. Både lidt klippe kravling, sandørken og et kæmpe floddelta man skal køre igennem. Det kræver en god 4x4. Jeg så en standard Y61 køre den igennem, men jeg er nu glad for at jeg har lidt længere fjedre. Så kan man også bedre lege lidt undervejs. Der findes også en del uofficielle bjergveje deroppe som er fuldt lovlige at køre, men nogle af disse er dissiderede farlige at køre så det afhænger af hvem der tager med.
Så jeg forestiller mig følgende setup til bilen:
* God frihøjde (jeg tror ikke en Grand Vitara kan hænge på)
* Terrænddæk - Det behøves ikke at være grove MT dæk, men de skal være forstærkede (f.eks. 3 lags) så de kan klare skarpe sten/lava
* Reservehjul med terrændæk
* Jeg vil anbefale en snorkel, men det kan for det meste godt gå uden, men så er man sikker.
* Reduktionsgearkasse

Oppakning vil jeg foreslå
* en god sovepose,
* et telt hvis ikke man kan sove i bilen, men hvis det bliver arrangeret på forhånd kan det nok godt lade sig gøre at sove i hytter. Så det er en nødløsning.
* Gaffatape og WD40 (det er guds gave til folket)
* Der vil være mulighed for at handle ind undervejs, men tage lidt nødration med
* For alt i verden skal alt pakkes ned så det kan spændes fast, jeg foreslår nogle kasser inden i bilen der kan spændes ned med stropper.
* Drikkevarer især det med procenter kan med fordel tages med hjemmefra (NB! der er 0% promille ved kørsel på Island)

Jeg mener, at hvis chaufføren er bekendt med det mest elementære omkring 4x4 kørsel og i øvrigt er fornuftig, så er det OK. Hvis der er nogen som ikke ved så meget om det men som gerne vil se hvad deres bil kan, vil der altid være andre som kan hjælpe.

Jeg har også posted denne ide på dansk 4x4 klub og DLRK, og det ser ud som om der er interesse.
Y61, 33" M/T, Safari Snorkel, ARB Roof Rack, ARB Winch Bumper, Tabor 12K spil, 3" EMU undervogn
dane

Geografisk sted: Enderslev, Hårlev, Køge

Tilbage til Arrangementer