Side 1 af 2

BJ73 vækkes fra de døde

Indlæg: søn jun 27, 2010 7:32 pm
af Krumme1979
Her er lidt billeder af den BJ73 jeg prøver at få på landevejen igen.

Her er vognen inden jeg starter


Billede

Først skal vi lige se hvor galt det står til med den.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Så rykker jeg toppen af den.
Kommentarer vedrørende sikkerhed frabedes :-)

Billede
Billede
Billede


Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Så er alt det rådne skåret væk.

Jeg har skåret et drænhul nederst midt på rammen og højtryksrenset rammen både udvendig og indvendig.

Så begynder opsvejsningen

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Så er rammen ved at være færdig.
Den er rustfri og malet med hammerlak. I aften får den tectyl indvendigt.

Jeg har været en tur ved Jøkers Autoophug. Jeg har fundet en frisk ALB ventil samt det monteringsbeslaget.

Bilen har i min tid aldrig haft krængningsstabilisator, men sådan en fandt jeg også hos ophuggeren. Stabilisatorbolte passer 100% fra en Opel Kadett D og fås i Thansen til 69 kroner :-)

Jeg var heldig også at finde en udstødning. Den gamle var tærret bort fra forrør og bagud. Jeg fandt et hæderligt eksemplar hos ophuggren. Gummiophæng passer fra en 2,4 og fås hos f.eks. Mekonomen.

Billede
Billede
Billede
Billede

Efter en uge på skjoldet i Tunesien er jeg klar til at genoptage arbejdet på den døde Toyota

Rammen er nu restaureret. Den er malet med hammerlak udvendig og tectylbehandlet indvendig. Akslerne/differentialerne har også fået en tur.

Nu påbegyndes karosseriet.

Hul
Billede
Grimt hul ved pedalerne
Billede
Hul i bunden
Billede
Inderskærm. Rådden.
Billede
Inderskærm. Stadig rådden.
Billede
Bunden af bilen set indefra
Billede
Jeg er ikke tosset med at lave rust, men jeg synes nu at det er befriende når alt det rådne er skåret væk og man skal til at bygge op igen
Billede
EEW!! Hvad er det der gemmer sig inde i skærmen/panelet?
Billede
EEEEWWWW!!!!
Billede
Nå højtryksrenseren fik det gamle korn/sand vasket væk.
Karossen er ret rådden er. Bagskærm, karosse, ophængspunkt. Det hele er rådnet op og skal genskabes i denne side.
Billede

Indlæg: søn jun 27, 2010 9:06 pm
af farsged
Ser da seriøs ud det du har fået lavet, husker du at lave den i 2,5mm plade som original

Indlæg: søn jun 27, 2010 9:37 pm
af Krumme1979
farsged skrev:Ser da seriøs ud det du har fået lavet, husker du at lave den i 2,5mm plade som original


Jeg har haft mit skydelære fremme. Lidt afhængig af hvor jeg måler kan jeg måle mellem 2,0 og 2,5
Overfladen er jo ret nubret af rust mange steder, men når jeg kradser overfladerust af måler jeg omtrent 2,0 de fleste steder.
Jeg har derfor valgt at isvejse 2,0.

Det er måske i underkanten, men det virker solidt, og når jeg svejser kantsøm flyder emnerne pænt sammen.

En sur synsmand vil måske mene at det er for lidt. En fornuftig synsmand vil forhåbentlig mene at reperationerne er udført OK.
Det er jo altid en subjektiv vurdering

Indlæg: man jun 28, 2010 6:21 pm
af maxi
ser godt ud :D skal blive spændende at følge dit projekt....

Indlæg: man jun 28, 2010 7:12 pm
af braüner
Hey det var mig med 73ern du randt på nede ved jem og fix for leden.

må sige der er lidt et projekt du her gang i der. :D . er spændt på hvorden det ender med at se ud

Indlæg: man jun 28, 2010 8:54 pm
af Krumme1979
braüner skrev:Hey det var mig med 73ern du randt på nede ved jem og fix for leden.

må sige der er lidt et projekt du her gang i der. :D . er spændt på hvorden det ender med at se ud


Ah! Ja her kan du se hvad det er jeg går og pusler med. Du kan f.eks. se beslaget til ALB ventilen som vi snakkede om.

Der er mange svejsetimer endnu før den kommer på landevejen.

Jeg regner med at blive færdig med svejsearbejdet på rammen i morgen først på dagen. Så er den frisk og stærk igen.
Næste opgave bliver at male rammen med hammerlak udvendigt og tectylbehandle den indvendigt. Så holder den 20 år mere.

Med lidt held i sprøjten når jeg i gang med karossen sidst på ugen.

Indlæg: tirs jun 29, 2010 12:21 pm
af M&H
Hvor er det fedt at der er nogen der kan og gider holde en gammel LC i live :-)

Rigtig god arbejdslyst og holde endelig tråden opdateret!

Indlæg: tirs jul 13, 2010 8:21 pm
af Krumme1979
Nå jeg laver lige et nyt afsnit. Der var ved at være rigeligt med billeder i den første post.


Næstbagerste karosseriophæng genskabt.
Billede

Lidt tectyl på det rå metal
Billede
Billede

Det andet karosseriophæng efter en dags arbejde. Jeg er godt i gang med at genskabe panel og karosse. Selve ophænget bliver i morgen
Billede
Billede

Hul ved næstforreste karosseriophæng lappet sammen og tectylbehandlet. (To før-billeder er indsat neden under. )
Billede
Billede
Billede

Før/efter billede ved pedalerne:
Billede
Billede


Jeg havde gennem noget tid luret på de skåle som sidder og holder gummibøsningen mellem ramme og karosse. Seks af dem var rådnet væk og måtte erstattes med et eller andet.

Bilen har på et tidspunkt haft ekstramonteret skruefjedre fra en gyllevogn. Fjederskålene kunne genbruges til de 3. bagerste gummibøsninger.

Bilen har været udstyret med noget redneck volvo udstødning fordi den originale var tærret bort. Afgangsrøret fra en volvo udstødning passer med Ø på gummibøsningen på de bagerste ophæng :-)

Billede
Billede

Indlæg: tors jul 15, 2010 9:19 pm
af Krumme1979
Bagerste karosseriophæng i venstre side.
Dens makker i højre side er også færdig
Billede

Næstbagerste karosseriophæng i højre side færdiggjort.
Billede

Så er en vigtig milepæl nået.
Bilen er fri for rust i bærende dele. Rammen er OK og alle ophængspunkter er OK. De 4 af dem var så rådne at de måtte udskiftes helt.

Det betyder dog ikke at svejseværket kan pakkes væk i denne omgang. Der er stadig lidt på listen:

- Hul hvor kabinevarmer engang har siddet
- Inderskærm foran VS
- Yderskærm foran VS
- Rusthul på størrelse med en 5-krone i varerumsbund
- Hul på størrelse med flad hånd i varehumsbund
- Bagerste hjørne af bagskærm VS
- Bagerste hjørne af bagskærm HS
- Hul i panel VS.

De paller som karossen er klodset op på er dog i vejen for noget af arbejdet, så jeg koncentrerer mig i første omgang om varerumsbunden, hul ved varmeapparat, samt forskærm, inden jeg sænker karossen ned på plads.

Indlæg: man jul 19, 2010 7:28 pm
af Krumme1979
Så kom dagen hvor karosseriet blev sat på plads igen.

Søndagen blev brugt på at samle køretøjet til et stykke. Det er gået smertefrit.

I dag har jeg fået fremskaffet en reservenøgle til bilen. Min kopi er desværre brækket i tanklåsen.
Bilen blev fyldt op med kølervæske og servoolie.

Mandag aften kl. 19.00 var jeg klar til at dreje nøglen for første gang. Husk på at bilen ikke har været i stand til selv at suge diesel siden januar, så det var med bankene hjerte.

Jeg har optaget et videoklip af hvad der skete:


http://www.youtube.com/watch?v=drNAkAHUpxA

Indlæg: man jul 19, 2010 8:59 pm
af M&H
Kanon at den gamle bare springer igang!

Tillykke!

Indlæg: tirs jul 20, 2010 9:54 pm
af Krumme1979
Aftenen er gået med at pusle lidt småting på plads.

Sæder, gearkonsoller, varerumsdeler og den slags.

Jeg har fået lappet det originale hjul og således monteret nye bagben på hende.
Da jeg alligevel havde hjulene af bilen, gik jeg bagbremser efter. Blæste dem rene og smurte dem op. Bakkerne havde en del kilometer endnu.

Jeg har fået monteret kofanger og kængurugitter. Lygterne er jeg ikke nået til endnu, men parabolerne består i hvert tilfælde ikke et syn så der skal et sæt nye til.

Der er lavet slutmontage i motorrummet. Luftfilter er sat på og batterierne spændt fast.

Listen over ting jeg mangler begynder at være overskuelig.

- Rust i begge bagskærme
- Rust i et panel
- 2 rusthuller i varerum
- Forlygter
- Trinbræt ved bagkofanger
- 2 omløbere på bremserør skal skiftes.
- Håndbremse monteres
- Baglygter skal monteres (nyt ledningsnet skal trækkes.)
- Tankføler skal sluttes til.
- En klar maling hist og her

Den begynder så småt at tage form og ligne en vaskeægte original BJ73 igen.

Billede
Billede

Indlæg: fre jul 23, 2010 9:04 pm
af Krumme1979
Så fik jeg lavet lys.

Parabolerne er standard 7-tommer Hella.
De specifikke lygter er faktisk taget fra en gammel Range Rover Classic.

Da jeg satte de nye lygter på var der intet lys. Det har taget mig en dags tid at få målt nettet igennem og konstateret at styrestrømsrelæet var dødt. (jeg har aldrig før set et rælæ brænde af?!)

Nyt relæ på og så er der lys.
Hella 3000 på tagbagagebæren fungerer sammen med fjernlyset.

Gad vide om det er OK til syn?

Morgendagen er lovet væk til en fransk bil. Søndag regner jeg med at lappe de sidste to rusthuller i hhv. panel og højre bagskærm. De er til højrebenet begge to.

Jeg har malet kængurugitter og kofanger. Resten af er rullemalet med hvid hammerlak for et år siden. Jeg overvejer om jeg ikke skulle gå arbejdet efter.

Tagbagagebæren kunne også trænge til lidt sort maling. Det gør jeg måske til sidst. Regnvand bliver rustfarvet når det rammer tagbagagebæren og render ned over den hvide lak. Det laver nogle grimme spor.

Billede

Indlæg: man jul 26, 2010 9:12 pm
af Krumme1979
Så er vi ved at være ved vejs ende.

Bilen kan stadig ikke bremse.
Det kan den på onsdag.

Det sidste rust er lavet og jeg har givet den en omgang maling.
Tagbagagebærer fik også en tur, så nu er hele vognen faktisk rustfri.
Hvornår har man sidst set en rustfri BJ73?

Jeg håber at få tid til at køre den til syn på fredag. Lidt afhængig af hvordan bremserne ser ud når jeg kommer til at kigge til dem.

Her er et par billeder af det endelige resultat

Billede
Billede
Billede
Billede

Indlæg: man jul 26, 2010 10:17 pm
af farsged
godt arbejde, ser ud til den bliver i fin stand igen