Side 1 af 1

Generator Guru søges. LJ70.

Indlæg: ons jun 08, 2011 3:25 pm
af toyota-bandit
Goddag. Har en 70'er som igår begyndte at lyse i " T-belt", "filter" og batteri-lampen i speedo, har skiftet laderelæet dagen før, men skal bare lige være sikker på at det er generatoren der skal skiftes, eller kan det være noget andet, har tjekket sikringerne, er der nogle der på stående fod lige kan fortælle mig hvordan jeg måler generatoren igennem?

Indlæg: ons jun 08, 2011 3:44 pm
af SImon R
mål om den ca lader 28 volt

Indlæg: ons jun 08, 2011 3:45 pm
af toyota-bandit
Ifølge det orginale voltmeter lader den lige omkring 13-14 volt, lige over halvdelen på viseren.

Indlæg: ons jun 08, 2011 7:54 pm
af SImon R
jammen

en lj 70 er vel 24 volt så skal den lade ca 28 volt
hvis den er 12 volt er det ca 14 volt

gå ud og mål det med et voltmeter på batterierne

Indlæg: ons jun 08, 2011 7:59 pm
af superteddy
hej den er 12 v :lol: så den lader udmildbart fint 8)
TEDDY.

Indlæg: tors jun 09, 2011 3:55 pm
af SImon R
hvis den lader fint så tjek alle stik. der kan jo være gået fugt / ir i dem

Indlæg: søn jun 12, 2011 9:55 pm
af Morten
det er oftest en generator der spøger når den starter på det pjat der. hvis stikkene ser fornuftige ud vil jeg mene du skal prøve med en anden generator

Indlæg: tirs jun 14, 2011 6:35 pm
af toyota-bandit
Fejlen er fundet! Det var Diode-broen der var stået af, 8 af 10 dioder var brændt over.. Dvs den ladede slet ikke... Nye dioder sat på, 600 ,- bobs og nu lader den som ind i helvede!

Indlæg: man sep 19, 2011 11:13 pm
af CB8
toyota-bandit skrev:Fejlen er fundet! Det var Diode-broen der var stået af, 8 af 10 dioder var brændt over.. Dvs den ladede slet ikke... Nye dioder sat på, 600 ,- bobs og nu lader den som ind i helvede!


hvor sidder diodebroen?
og hvordan måler man om den er def.?

Indlæg: tirs sep 20, 2011 6:33 am
af toyota-bandit
Skal da lige fået taget lidt billeder af den såkaldte diodebro...

Indlæg: tirs sep 20, 2011 8:51 am
af CB8
toyota-bandit skrev:Skal da lige fået taget lidt billeder af den såkaldte diodebro...

lyder godt :)
og gerne en forklaring på hvordan man tester den ;)

Indlæg: tors jan 26, 2012 8:24 am
af Ralle
Mål på B+ når motor kører, skal lade omkring de 14 v jævnspænding
Brug også en ampere tang for at være sikker på at der bliver smidt nogen ampere afsted

Mål på B+ vekselspænding, hvis vekselspændingen ligger over ca. 0.5 til 1V er diodebroen færdig (en generator laver egentlig vekselspænding AC, men dioderne ensretter de 3 faser, så den laver jævnspænding DC)

Mål på D+ jævnspænding (mens motoren kører), hvis der er 12 til 14 v, er det ok (til at starte med når man drejer nøglen til tænding løber der 12 v til ladelampe, videre til rotoren og statoren i generatoren, og videre til stel. ladelampen lyser fordi den får stel igennem generatoren. når generatoren begynder at dreje rundt, induceres der strøm, og der løber 12v retur til ladelampen, hvor den før fik stel. Når ladelampen har 12 v på begge sidder vil den stoppe med at lyse)

Mål på D+ (ladelampe klemme) vekselspænding, hvis denne er over 0,5 til 1V er feltdiodebroen færdig.

Hvis ladelampen lyser, og bliver ved med at lyse selv om motoren kører, er det stel igennem generatoren der er færdig. hvis du ikke kan måle nogen ampere og ladelampen er slukket, prøv at luse B+ til D+, dvs smide 12 V ind på ladelampe kablet, så burde generatoren starte med at lade, hvis ikke, er det viklingerne i generatoren der er færdige

hvis ladelampen ikke lyser, prøv at kortslutte ladelampe klemme på generatoren til stel, så burde ladelampen lyse. Hvis den gør det, er kablerne op til ladelampen ok, men stellen i generatoren er færdig.

Happy hunting

Re: Generator Guru søges. LJ70.

Indlæg: søn apr 01, 2012 3:50 am
af Ralle
.....lige en tilføjelse, diodebroen sidder bagerst i generatoren, dvs. væk fra remskiven. Det kræver dog et multimeter for at kunne måle gennemgang/ingen gennemgang på en diode. Laderelæet er typisk monteret bag på generatotren (en lille ekstra box der "klasket" bag på). Lige meget om systemet er 12 eller 24 V, vil generatoren lade med 12-14v. Max ladespænding på B+ bør være omkring de 14,0 til 14,5 v. Hvis det lader med flere end 14,5 v, vil det få batteriet til at brænde vandet af, så cellerne står af. Om systemet er 12 eller 24 V, afgøres af batterienes forbindelse indbyrdes. Sidder de parallelt er det 12 v system, sidder de i serie er det 24 v.

Se billede for hvordan en generator lader. En generator lader med 3 faser, derfor de 3 kurver. Alt over stregen svare til brumspændingen (det man måler med multimeteret på B+ (sat til AC, vekselspænding, må ikke være over ca. 0,5, Plusdioderne))(hvis der måles højere brumspænding end 0,5 v på D+ er det feltdioderne der er færdige). hvilket indikerer at en diode er brændt af. Alt under 0 V bliver ensrettet pga. dioderne (en diode ensretter vekselspændingen AC, der findes dog flere varianter af dioder, men dioder i generatorer er ensrettere). Alt over stregen er + V, derfor er det muligt at måle de 12 V på B+. Man har endnu ikke fundet ud af en metode at lagre vekselspænding på, derfor er man nødsaget til at ensrette den til jævnspænding, som de kendte akkumulatorer (batterier) kan lagre.

Dioder har en lille stribe som viser hvilken vej de ensretter, se vedhæftede billede

Penslet rimelig meget ud, men håber i kan bruge det til noget..