Elektronisk spedometer på HZJ 78

Emner omhandlende el-tekniske

Elektronisk spedometer på HZJ 78

Indlægaf Knudsen6x6 » tirs feb 08, 2011 2:21 am

Nu er det tid at spørge nogle der er klogere end jeg. Det skulle vel egentlig ikke være svært. 8)

Mit spedo virker ikke længere. Det startede med at det havde periodevis udfald. :evil:

Enten viste det rigtigt ellers så viste det ikke noget overhoved taget. :roll:

Triptælleren er lige så død som spedoen. :cry:

Da min udgave ikke har omdrejningstæller vil jeg gerne have det samtidig med en udskiftning.
Ved en udskiftning får jeg også SUB tank (tankmåler til ekstra tanken) og olietryksmåler eller voltmeter.

Min løsning er at hænge i telefonen og forsøge at finde en komplet instrument samling, i Australien.

Da jeg bliver nød til at aflevere pladerne på mandag er det ved at være et rigtig iaterende problem.
Sagen er den at bilen er ved at blive expoteret til Sverige. Det er bare ikke muligt at få den registrerings synet uden spedometer.
Da bilen samtidig er ursprungskontroleret ( En parpir ting i forbindelse med import) og det inde bærre at jeg ikke har original registrerings atesten så kan jeg ikkeendgang køre til syn i Danmark. :x

Det er lidt lige som om jeg føler mig noget FUCKT. :cry:

Men nå ja.

:arrow: :arrow: :arrow: <i><u><b>Er der en der ved hvor jeg evt. kan finde en fejl og få liv i det gamle spedometer :?: :?: :?: </b></u></i>

Under køb er det lidt andet jeg også mangler.

GeoGreetings
Henrik L Knudsen
Knudsen 6X6

I am proud to be a little different. :shock: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: I am myself. :wink:

Kontakt:
+46 76 026 90 30

Call Toll free anywhere in the World with Viber. - www.viber.com/dl
Knudsen6x6

Geografisk sted: Skåne

Indlægaf farsged » tirs feb 08, 2011 10:06 am

Er den med kabel eller el styring
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged

Geografisk sted: Skive

Indlægaf 618Henrik » tirs feb 08, 2011 11:01 am

Så kører du en tur til cykelhandleren og køber en Sigma cykelcomputer.
IKKE en trådløs, de virker ikke i biler pga. elektrisk støj.
Den gamle model BC800 virkede op til 300Km/t og var i sin tid rigtig populær på motorcykler da deres speodemetre konsekvent viser 10% eller mere for meget.

Føleren kan du sætte fast på kardanakslen eller på hjulet (bliver nok ikke siddende på hjulet hvis du kører terræn med bilen)

Klistrer du sådan en cykelcomputer fast der hvor speedometeret sidder har du opfyldt lovens krav, ihvertfald i Danmark.

http://www.hasselbalch.dk/mc/bc800.aspx
Senest rettet af 618Henrik tirs feb 08, 2011 11:09 am, rettet i alt 1 gang.
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Med ledninger eller mekanisk kabel. EL LEDNING.

Indlægaf Knudsen6x6 » tirs feb 08, 2011 11:03 am

I emne står der Elektronisk spedometer. Grunden til jeg ikke kalder det el styret er at der findes, Toyota, speedometre der har elektrisk forbindelse fra gearkassen og til speedometret men i speedometret er der mekanisk triptæller.

Forskellen er vel ens. Den eneste forskel er at jeg har et lille display med trip tæller.
:arrow: :arrow: :arrow: <b>Altså abselut ingen mekanik.</b> :)

Var det bare såvel at der var kabel fra gearkassen så havde det været lettere at prøve sig frem med dele fra næsten enhver ældre Toyota.

KØB et nyt. NEJ 4 Kg bare for selve speedometret, så kommer alle de andre dele for at få også denne del af bilen ombygget.
Som eksempel så koster omdrejningstælleren 6 Kg. Jeg har kun en vag fornæmmelse af at et komplet instrument hus vil ende i 15 - 18 Kg. :cry:

Hvad fejlfinding andgår så er kabel at foretrække. :wink:
Det er noget jeg bedere forstår mig på. :(

Henrik
Sverige
Knudsen6x6

Indlægaf farsged » tirs feb 08, 2011 12:21 pm

kan du prøve at teste om den føler på gearkasse virker, havde problemet på min gamle nissan at føleren havde periodiske udfald.

Men ellers kan man da lige tjekke alle lodninger i dit instrument inden du farer ud og "stjæler" en, har du prøvet at google bilen, da der er importører i holland og belgien, kunne være de var behjælpelige med stumper til mere fiornuftig priser. Og hvis du handler i EU er der jo ikke told på.
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged

Geografisk sted: Skive

Indlægaf Knudsen6x6 » tirs feb 08, 2011 1:01 pm

Hej 618Henrik

Den ville være en dejlig og hurtig løsning. MEN DEN går ikke i Sverige. I hvertefælde ikke ved en registrerings syning.

Jeg har 4 GPSer i bilen det er ikke nok. De viser sandsynligvis hastigheden mere nøjagtigt end bilen ville hvis speedometret virkede.

1. Almindelig vej GPS.
2. IPhoone.
3. 1 Garmin 450t. Det er en håndholdt GPS.
4. 1 Garmin 500. Det er en håndholdt GPS.

De to sidste bruger jeg til GeoCaching, hvilket jeg også kan med telefonen.

GeoGreetings
Henrik L Knudsen
Knudsen 6X6

I am proud to be a little different. :lol: I am myself. :wink:

Kontakt:
+46 76 026 90 30

Call Toll free anywhere in the World with Viber. - www.viber.com/dl
Knudsen6x6

Speedometer.

Indlægaf Knudsen6x6 » søn feb 13, 2011 10:45 pm

Hej

Så lykkedes det, i fredags, at finde det instrument hus som jeg vil have.
Jeg ledte i Australien og det lykkedes efter 2 ugers ret intens jagt.

Pris 285 AUD (KNAP 1600 dKK) DET er BILLIGT. Så kommer selvfølgelig transport, evt. afgifter og TELEFON REGNINGEN. ØV. Såen er det.

Tirsdag bliver det testet for funktion og sendt videre fra Sidney, NSW, Australia.

Med lidt held har jeg det vel næste mandag. Jeg behøver vel ikke skrive at jeg glæder mig. Og at jeg er spændt på, om fejlen ligger i det gamle instrument eller ?

Læs mere om mine tre projekt LCer på forumet Garage.
Min tråd heder Knudsen6X6 Garage.
ToYoGreetings
Henrik L. Knudsen

Scania, Sverige

My LC is a hybrid B,H-Z,D J7 5,8,9 - HJ61 + many other more or less fun parts.
Knudsen6x6

Indlægaf Knudsen6x6 » lør mar 05, 2011 12:20 am

Så kom jeg hjem. Der var, som forventet, en sedel i post kassen om at der var en udenlands pakke til mig. :D :D :D

Afsted det gik til udleveringsstedet.

Skuffelsen var stor da jeg så pakken. :x Boble plast om noget der kunne være mit fine instrument. :evil:

Jeg var orienteret, fra Australien, at der var en lille ridse i det klare plast. Men jeg havde ikke forestillet mig at der kunne være en tosse der kunne forestille sig at et instrument hus kunne komme `næsten´ om på den anden side af jorden i bobleplast UDEN at være I en kasse. :roll:

Resultatet var ret indlysende, stumper er slået / klemt at mit ellers fine instrumenthus. :cry: :cry:

Det værste er de to øjer som i kan se ligger under det nye og meget mere spændende instrumenthus.

Billede
By Knudsen 6X6

I morgen bliver det så spændende at se om det virker, når jeg sætter de tre stik i, som jeg har kontroleret padser. Dog kun ved at tælle benforbindelser.
At jeg mangler enkelte ledninger, i bilens ledningsnet, er ret sikkert, men det skal bare løses.

Jeg vil gætte på at den HZJ 79 som instrumenthuset har sedet i har været en mine bil. Al copper på printet der ikke er lakeret eller dækket af div. er oksideret så det er sort. Det er det der gør jeg gætter på den har kørt i et hårdt mine miljø.

Jeg kan bestille både print og huset, hvis de enkelte instrumenter virker så har jeg et meget fint instrumenthus at montere i min LC HDJ 78 som den mest er.

Jeg skriver i morgen. :wink:
ToYoGreetings
Henrik L. Knudsen

Scania, Sverige

My LC is a hybrid B,H-Z,D J7 5,8,9 - HJ61 + many other more or less fun parts.
Knudsen6x6

Tilbage til El-teknik