hoverafbryder til racer

Emner omhandlende el-tekniske

hoverafbryder til racer

Indlægaf frede.gv1 » ons dec 22, 2010 8:42 pm

hvor kan disse købes så de er store nok til spil osv. de skal vel være ca 500amp.
Thomas Lundy AKA COLA-MAND
jimny, sami-aksler, 2xarb. longfield, 5,14-1 transfer, 31" boggere. Aisin 1000 toyotaspil m 9hk bow3.

Vi ses... cola
frede.gv1

Geografisk sted: Ejby

Indlægaf SImon R » ons dec 22, 2010 9:26 pm

de kan købes hos din autoparts dealer, hos en maskinhandel, ftz og du kan nok også finde den hos et eller anden autoværksted.

ved ermax laver dem, så hvis de er forhandler det kan de skaffe dem :D
Simon Ramtung
HDJ80 - 35''mt, 4''emu, warn 9k og org 100 % spær
LJ73 - 1kz-t, 2"emu, 2" styrtbøjle, 61 aksler long feild 4,88 gearing
Brugeravatar
SImon R

Geografisk sted: Frederikssund

Indlægaf troels » fre dec 24, 2010 1:40 pm

Jeg har købt min hovedafbryder til spil hos dieselgården i fredericia :D
troels

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Morten » søn dec 26, 2010 9:35 pm

Mvh Morten B. Madsen
Brugeravatar
Morten

Geografisk sted: Silkeborg.Grauballe

Indlægaf 618Henrik » søn dec 26, 2010 10:34 pm

Som jeg ser det er der 2 typer. Dem der skriver at de max kan trække 50Amp konstant og 500 i 10 sekunder og så dem der ikke skriver noget (dem kan vi nok regne med har samme specs).

Så som Frede spurgte om, er der nogle der har en hovedafbryder monteret der er kraftig nok til at klare 4-500amp til et spil i et par minutter eller mere?
Muligvis er nogle af de nævnte gode nok, specs siger bare de ikke duer.
Overvejer selv noget solidstate relæ i stedet, det kan fås stort nok, men det er rigtigt dyrt.
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Indlægaf Thomas » tirs dec 28, 2010 10:01 pm

Morten skrev:må jeg spørge dumt i et indlæg der ikke er mit eget men omhandler samme emne .... :)
hvad har i i tankerne med dem der har mekanisk start stop... skal det være i samme håndtag ? eller hvilken ideer har i , bare inden man begynder på noget?? :)

Siden det nu er dig Morten, så opfatter jeg ingen spørgsmål som dumme :wink:

Du skal ganske enkelt kunne afbryde al strøm i bilen, samt motoren fra din førerplads OG DET MÅ IKKE VÆRE TÆNDINGSNØGLEN!!!. Om du så laver en træksnor ud til en hovedafbryder ved batterierne(som så også trækker i motorstoppet :idea: ), eller den dyre løsning med elektrisk hovedafbryder - ja det er op til dig.

Strømmen skal dog afbrydes i en afstand af max ca 25cm. fra batteriet. IKKE noget med en stor vammel 60 kvadrat ledning gennem hele vognen hen til førerpladsen og tilbage igen.

Det løses jo temmelig nemt på de fleste biler med dette kabel:
http://www.rallyshop.dk/commodity/1276

(Og hvorfor må det så ikke være tændinsnøglen?? det ved alle der har prøvet at vælte om på pass. siden :roll: )
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf 618Henrik » ons feb 02, 2011 2:45 pm

Her er en egnet hovedafbryder.
Den kan klare 500Amp konstant, dvs den kan klare de fleste spil uden at smelte kontakterne sammen.
Den er ikke helt billig men det er sikkerhedsudstyr jo normalt ikke.
http://cgi.ebay.co.uk/Battery-Isolator-Switch-/150476820920?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item23091e11b8
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Brugeravatar
618Henrik

afbryder

Indlægaf frede.gv1 » ons feb 02, 2011 7:20 pm

har købt en. var ude ved dieselgården i fredericia for at se hvad de havde. scania laver selv en der kan klare 2500amp i 24volt i spidsbelastning. de vidste ikke hvad den kunne ta i vedvarende. den kostede ca 800kr.
men så havde de en fra hella købt gennem ftz. også til 2500amp 24volt i spidsbelastning. og ingen oplysning om vedvarende.
men hvis man kigger på de lidt mindre der hedder 500amp i spidsbelastning og ca 50 el 100amp vedvarende så er den fra hella ca 5x så stor og mon ikk det også gælder i vedvarende. og der jo i 24volt.
min skal kører 12volt og så kan man fordoble amp når man halvere volt.
kostede 200 ex momme.
jimny, sami-aksler, 2xarb. longfield, 5,14-1 transfer, 31" boggere. Aisin 1000 toyotaspil m 9hk bow3.

Vi ses... cola
frede.gv1

Re: afbryder

Indlægaf 618Henrik » tors feb 03, 2011 8:47 am

frede.gv1 skrev:har købt en. var ude ved dieselgården i fredericia for at se hvad de havde. scania laver selv en der kan klare 2500amp i 24volt i spidsbelastning. de vidste ikke hvad den kunne ta i vedvarende. den kostede ca 800kr.
men så havde de en fra hella købt gennem ftz. også til 2500amp 24volt i spidsbelastning. og ingen oplysning om vedvarende.
men hvis man kigger på de lidt mindre der hedder 500amp i spidsbelastning og ca 50 el 100amp vedvarende så er den fra hella ca 5x så stor og mon ikk det også gælder i vedvarende. og der jo i 24volt.
kostede 200 ex momme.

Jeg vil gi dig ret i at, at hvis den kan klare 2500Amp spids burde den også kunne klare 4-500 vedvarende, så det lyder som noget af det rigtige du har fået der.

PS. Om det er 24V eller 12Volt er lige gyldigt, det er ikke effekten der bliver afsat i kontakterne der er afgørenden, men alene strømmen der løber igennem dem. (ok, det lyder selvmodsigenden, men sådan siger alle mine lærebøger altså :? )
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Brugeravatar
618Henrik

Indlægaf Thomas » tors feb 03, 2011 7:42 pm

618Henrik skrev:
frede.gv1 skrev:har købt en. var ude ved dieselgården i fredericia for at se hvad de havde. scania laver selv en der kan klare 2500amp i 24volt i spidsbelastning. de vidste ikke hvad den kunne ta i vedvarende. den kostede ca 800kr.
kostede 200 ex momme.

Jeg vil gi dig ret i at, at hvis den kan klare 2500Amp spids burde den også kunne klare 4-500 vedvarende, så det lyder som noget af det rigtige du har fået der.

PS. Om det er 24V eller 12Volt er lige gyldigt, det er ikke effekten der bliver afsat i kontakterne der er afgørenden, men alene strømmen der løber igennem dem. (ok, det lyder selvmodsigenden, men sådan siger alle mine lærebøger altså :? )

Der kan jeg jo så nok lige hjælpe lidt :wink:

Effekten(watt) forbliver uændret selv om du ændrer spændingen(volt), men strømstyrken(ampere) ændrer sig propertionalt med spændingen

Formlen hedder i fysikkens verden:

P = U x I

P= Effekt(watt)
U= Spænding(volt) (også kaldet spændingsfald)
I= Strømstyrke(ampere)

Dvs. at det er rigigt at når vi fordobler volt, kan vi halvere ampere. For effekten(watt) der løber igennem kontakten er den samme.
Bonusinfo:

Benævnelsen watt er man jo også begyndt at bruge om motor-effekt i stedet for hestekræfter, som er en håbløs gammel engelsk enhed på lige med fod, tommer, mil, tønder land osv. Hvorimod watt passer ind i SI-enhederne(meter, sekunder, kilo, liter osv.) Det eneste der så bare mangler på bilen er at lave rpm.(omdr. minut) om til rps.(omdr. sekund), så passer tingene sammen 8)

1000 Watt = 1,36 hestekræft = 1000 Joule/sekund = den kraft der kan løfte 1000 Newton 1 meter op på 1 sekund.

1 kg = 9,82 Newton, så 1000 Newton er ca. 101 kg.

Nørdet??? beklager, sådan er jeg jo bare :roll:
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf msv » tors feb 03, 2011 11:13 pm

618Henrik har fuldstændig ret.
2500 ampere er 2500 ampere uanset om det er 12v, 24v el. 400 volt

Men effekten, watt ændrer sig ved de forskellige spændinger hvis vi stadig belaster kontakten med samme strømstyrke, 2500 A

12 x 2500 = 30 kw
24 x 2500 = 60 kw
400 x 2500 = 1000 kw

En typisk startmotor er på 2 kw og ved 12 volt giver det en strømstyrke (ampere) belastning på 167 ampere på startrelæet og evt. hovedafbryder.
msv

Geografisk sted: Nykøbing Mors

el

Indlægaf frede.gv1 » fre feb 04, 2011 8:39 am

det skal nok blive sjovt det her :P :P

Vi ses... cola
frede.gv1

Indlægaf kresjan » fre feb 04, 2011 3:59 pm

kostede 200 ex momme.

Hej... du frede.gv1 aka Cola Thomas

Har du et nummer eller noget på den der afbryder du har købt? for så vil jeg da lige høre min lokale FTZ pusher om de kan lokalisere sådan et her oppe i midtjylland.... er det en nødstops kontakt eller et relæ du har købt.

God weekend folkens.

Mvh Kristian
BJ 42 med 3B-T power,
LJ 70 racer med kiki motor
KZJ 70 til hverdag

[ ] [ ] [ ][___]__
|--- l l -LoTOYOTAo]
()_)---()_) --o-- ()_)
kresjan

Geografisk sted: Et sted i midtjylland

Indlægaf kresjan » fre feb 04, 2011 4:02 pm

Thomas skrev:
618Henrik skrev:
kostede 200 ex momme.

Der kan jeg jo så nok lige hjælpe lidt :wink:

Effekten(watt) forbliver uændret selv om du ændrer spændingen(volt), men strømstyrken(ampere) ændrer sig propertionalt med spændingen

Formlen hedder i fysikkens verden:

P = U x I

P= Effekt(watt)
U= Spænding(volt) (også kaldet spændingsfald)
I= Strømstyrke(ampere)

Dvs. at det er rigigt at når vi fordobler volt, kan vi halvere ampere. For effekten(watt) der løber igennem kontakten er den samme.
Bonusinfo:

Benævnelsen watt er man jo også begyndt at bruge om motor-effekt i stedet for hestekræfter, som er en håbløs gammel engelsk enhed på lige med fod, tommer, mil, tønder land osv. Hvorimod watt passer ind i SI-enhederne(meter, sekunder, kilo, liter osv.) Det eneste der så bare mangler på bilen er at lave rpm.(omdr. minut) om til rps.(omdr. sekund), så passer tingene sammen 8)

1000 Watt = 1,36 hestekræft = 1000 Joule/sekund = den kraft der kan løfte 1000 Newton 1 meter op på 1 sekund.

1 kg = 9,82 Newton, så 1000 Newton er ca. 101 kg.

Nørdet??? beklager, sådan er jeg jo bare :roll:

Til Thomas Formand...
Hvad med at få et arbejde hvor du ikke har så meget tid til at tænke i.....
og er træt når du kommer hjem ;-)

mvh Kristian
BJ 42 med 3B-T power,
LJ 70 racer med kiki motor
KZJ 70 til hverdag

[ ] [ ] [ ][___]__
|--- l l -LoTOYOTAo]
()_)---()_) --o-- ()_)
kresjan

Geografisk sted: Et sted i midtjylland

Næste

Tilbage til El-teknik