Problemer med en Pissand

Emner omhandlende el-tekniske

Problemer med en Pissand

Indlægaf 618Henrik » tors apr 10, 2008 7:49 pm

Har lovet en kollega at hjælpe hende med hendes Patrol Y60 2.8TD, den starter dårligt.
Der er forbindelse i gløderørene, så har en formodning om at de virker.
Når man drejer nøglen kommer der 12v på alle 6 gløderør, men kun i 2-3 sekunder, derefter skifter det til 6v.
Når man drejer nøglen yderligere, lige før den starter, kommer der 12v i 2 sekunder, skifter til 6v, derefter 12v i 2 sek igen og sådan bliver den ved.
Nu kommer spørgsmålet endelig :) Er denne opførsel normal eller skal den gløde meget længere tid?
Hvis den skal gløde længere tid, hvilket et af de 2 relæer er det så der er defekte?
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: man apr 09, 2007 8:25 pm
Geografisk sted: Tureby

Indlægaf den grimme nøgne dreng » tors apr 10, 2008 8:01 pm

jeg ved hvad der er galt... det er en nissan.

sorry, jeg ku ikke lade være :lol: men seriøst, så har jeg ikke de helt vilde forslag, andet end evt at checke om der er ordentlig stel, eller lignende?
den grimme nøgne dreng
den grimme nøgne dreng
 
Indlæg: 463
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 1:16 pm
Geografisk sted: LV426

Indlægaf 618Henrik » tors apr 10, 2008 8:07 pm

den grimme nøgne dreng skrev:jeg ved hvad der er galt... det er en nissan.

sorry, jeg ku ikke lade være :lol: men seriøst, så har jeg ikke de helt vilde forslag, andet end evt at checke om der er ordentlig stel, eller lignende?


Jaja, jeg har også været smart nok til at lade hende køre i min 60½ men jeg roder med hendes sænkede pissand, så hendes næste 4x4 bliver vel en rigtigt bil :wink:
Ingen dårlige stel, da rørene har stel igennem motoren (heldigvis ikke noget vi med 12HT motor ved noget om)
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: man apr 09, 2007 8:25 pm
Geografisk sted: Tureby

nissan

Indlægaf frede.gv1 » tors apr 10, 2008 8:21 pm

under sikringerne i kabinene sider der en alu-box. den styre forvarmen som timer. bagved batt. i højre side sidder der en række relæer, mener det er det foreste(længst ud mod fronten) der er selve forvarmerrelæet.

håber du kan bruge det til noget.

Og husk DRENGE!!!!!

Det eneste værktøj man bruger til en nissan er en hjulnøgle :lol:
Thomas Lundy AKA COLA-MAND
jimny, sami-aksler, 2xarb. longfield, 5,14-1 transfer, 31" boggere. Aisin 1000 toyotaspil m 9hk bow3.

Vi ses... cola
frede.gv1
 
Indlæg: 478
Tilmeldt: ons jan 03, 2007 10:28 pm
Geografisk sted: Ejby

Re: nissan

Indlægaf 618Henrik » tors apr 10, 2008 8:47 pm

frede.gv1 skrev:under sikringerne i kabinene sider der en alu-box. den styre forvarmen som timer. bagved batt. i højre side sidder der en række relæer, mener det er det foreste(længst ud mod fronten) der er selve forvarmerrelæet.

håber du kan bruge det til noget.

Og husk DRENGE!!!!!

Det eneste værktøj man bruger til en nissan er en hjulnøgle :lol:


Ahh, troede det var et af de 2 relæer i motorrummet der var timeren. Umiddelbart virker relæerne så, men timeren er muligvis defekt.
Nogen med en Y60 2.8 der kan sige hvor langtid deres bil normalt forvarmer på denne årstid?
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: man apr 09, 2007 8:25 pm
Geografisk sted: Tureby

Indlægaf ms sejersen » fre apr 11, 2008 7:36 am

hej

hvis det er timerboksen det er galt med er en ny klart billigst ved ketner.
på en 260 sidder den over ratstammen. og det eneste ketner skal vide er hvor mange ben der er i stikket. den kostede en tusse.

mener nissan forlangte ca 3500 kr.
den fra ketner har et lille timer ur hvorpå glødetiden kan justeres.

mvh michael
ms sejersen
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: tirs feb 28, 2006 2:26 pm
Geografisk sted: jylland, nibe

Re: Problemer med en Pissand

Indlægaf Uffe » fre apr 11, 2008 2:14 pm

618Henrik skrev:Har lovet en kollega at hjælpe hende med hendes Patrol Y60 2.8TD, den starter dårligt.
Der er forbindelse i gløderørene, så har en formodning om at de virker.
Når man drejer nøglen kommer der 12v på alle 6 gløderør, men kun i 2-3 sekunder, derefter skifter det til 6v.
Når man drejer nøglen yderligere, lige før den starter, kommer der 12v i 2 sekunder, skifter til 6v, derefter 12v i 2 sek igen og sådan bliver den ved.
Nu kommer spørgsmålet endelig :) Er denne opførsel normal eller skal den gløde meget længere tid?
Hvis den skal gløde længere tid, hvilket et af de 2 relæer er det så der er defekte?


Det har jeg rodet længe med selv. Jeg tror du skal gå ind og se om stelforbindelsen er korrekt på det relæ (under metalbeskytteren ved batteriet) med 3 ben.

Der bliver aldrig lagt 6v ud på de gløderør, der er to systemer i den motor.

Forvarme:
Det er et meget simpelt system, det første system lægger alle 6 gløderør parallel med hinanden, og deres modstand bliver tilsammen meget lille, og de trækker en kæmpe strøm fra batteriet når relæ 1 klapper mens relæ 2 er nul. Strømmen løber fra relæ1 igennem gløderørene og tilbage til relæ 2 (3 bagerste gløderør) ELLER motoren (3 forreste gløderør) og til batteri. Hvis relæ 2 er defekt vil relæ 1 ikke have nogen virkning på de 3 bagerste rør!! Relæ 2 giver nemlig stelforbindelsen til de 3 bagerste når relæ'et ikke er trukket til! Plus er i det tilfælde den store stang der forbinder alle 6 gløderør. Nu er dine gløderør varme, og du kan starte din motor.

Motorstart:
Bagefter vil gløderør, cylindervægge og andet nips i din forkammermotor begynde at opsuge varme, og sænker temperaturen indtil din diesel ikke længere kan forbrænde. Motoren går ud.

Eftervarme:
Men det duer naturligvis ikke, her kommer relæ 2 ind i billedet. Når du har forvarmet dine gløderør så klapper relæ 1 tilbage til nul, og relæ 2 klapper til batteriet. I denne opsætning er de 3 bagerste gløderør parallele og de forreste 3 parallele men i "serie" forbindelse med de første 3. Altså plus bliver den lille korte gløderørsstang, og strømmen løber igennem de tre bagerste gløderør, igennem den lange stang, og så til de 3 forreste gløderør, og SÅ til batteri! Nu har du så dine 6v måling mellem de 3 "øverste" og de 3 "nederste". I denne tilstand vil gløderørerne kunne holde varmen og motoren vil køre fint indtil cylindervægge og forkammer er varmt nok til selv at kunne køre videre. Max 30 sekunder senere vil relæ 2 stoppe mens motoren er varm nok til at holde sig selv kørende.

Du skal huske at måle mellem batteri - og den øverste af de to gløderørsstænger på motoren (den korte). Du har målt mellem de to stænger, og derfor tror du der er noget galt - men det er i orden systemet virker som det skal.

Hvis man ikke starter motoren efter forvarmen er færdig, så starter den automatisk eftervarmeren og man håber så at motoren bliver startet alligevel. Rørene kan ikke tåle at få forvarme i 30 sekunder så brænder de meget hurtigt af! Derfor har man et system der kun giver dem kvart effekt når man "eftervarmer" ved at dele dem op i 3 øverste og 3 nederste. En service så dine rør kan holde :D
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe
 
Indlæg: 349
Tilmeldt: ons maj 10, 2006 4:49 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Problemer med en Pissand

Indlægaf 618Henrik » fre apr 11, 2008 8:04 pm

[quote="Uffe
Eftervarme:
Men det duer naturligvis ikke, her kommer relæ 2 ind i billedet. Når du har forvarmet dine gløderør så klapper relæ 1 tilbage til nul, og relæ 2 klapper til batteriet. I denne opsætning er de 3 bagerste gløderør parallele og de forreste 3 parallele men i "serie" forbindelse med de første 3. Altså plus bliver den lille korte gløderørsstang, og strømmen løber igennem de tre bagerste gløderør, igennem den lange stang, og så til de 3 forreste gløderør, og SÅ til batteri! Nu har du så dine 6v måling mellem de 3 "øverste" og de 3 "nederste". I denne tilstand vil gløderørerne kunne holde varmen og motoren vil køre fint indtil cylindervægge og forkammer er varmt nok til selv at kunne køre videre. Max 30 sekunder senere vil relæ 2 stoppe mens motoren er varm nok til at holde sig selv kørende.

Du skal huske at måle mellem batteri - og den øverste af de to gløderørsstænger på motoren (den korte). Du har målt mellem de to stænger, og derfor tror du der er noget galt - men det er i orden systemet virker som det skal.

Hvis man ikke starter motoren efter forvarmen er færdig, så starter den automatisk eftervarmeren og man håber så at motoren bliver startet alligevel. Rørene kan ikke tåle at få forvarme i 30 sekunder så brænder de meget hurtigt af! Derfor har man et system der kun giver dem kvart effekt når man "eftervarmer" ved at dele dem op i 3 øverste og 3 nederste. En service så dine rør kan holde :D[/quote]

Hej Uffe

det var en imponerende forklaring :D
Jeg har både målt mellem de 2 stænger og direkte på den øverste stang.
Og har konstanteret at det virker på den måde som du beskriver, bortset fra at forvarmen åbenbart kører i for kort tid.

Der sidder, et sted på bilen, åbenbart en føler der måler om bilen er så kold at den har behov for langtidsforvarme, den er blevet skiftet på Nissan i efteråret. Det hjalp i en periode, men den er så gal igen nu. Så nu er det så, er det mon den føler igen eller er det tidsstyringen der er defekt?
Surt at købe en ny styring til 1000kr hvis det er en føler der er kaput.
Nogen der ved hvilken føler det er og hvor den sidder?
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: man apr 09, 2007 8:25 pm
Geografisk sted: Tureby

Indlægaf Uffe » lør apr 12, 2008 8:38 am

De bruger vandtemperatur sensoren til at bestemme forvarme tiden. Det er også den eneste sensor der ville give mening at bruge til det, medmindre de har sat en sensor i bilen som jeg ikke er bekendt med.

Den temperatur du måler i vandet er meget tæt på den i dine cylindervægge (hvis man altså går ud fra at bilen har været stoppet i et godt stykke tid, så er temperaturen flydt sammen).

Jeg lavede selv min egen forvarmeløsning, en kontakt, som man holdt inde 3-5 sekunder og så startede man! ... og bagefter trykkede man så 1 sekund med nogle sekunders interval for at holde rørene varme så motoren ikke gik ud :D KAN IKKE ANBEFALES :lol:

Så skruede jeg et lille kredsløb sammen så jeg selv kunne bestemme eftervarme tiden med en kontakt og et potmeter. Desværre fik jeg det aldrig til at virke fordi spændingen på batteriet under opstart faldt så meget at det triggerede mit kredsløb et par gange ... hehe :D
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe
 
Indlæg: 349
Tilmeldt: ons maj 10, 2006 4:49 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf 618Henrik » man apr 14, 2008 9:24 am

Uffe skrev:De bruger vandtemperatur sensoren til at bestemme forvarme tiden. Det er også den eneste sensor der ville give mening at bruge til det, medmindre de har sat en sensor i bilen som jeg ikke er bekendt med.



Du har ret i at det giver mening.
Så kan jeg teste den ved at tage den helt fra eller kortslutte den, det burde ændre forvarme tiden betydeligt.
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: man apr 09, 2007 8:25 pm
Geografisk sted: Tureby


Tilbage til El-teknik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron