kørelys til bj73

Emner omhandlende el-tekniske

kørelys til bj73

Indlægaf Frank » søn okt 15, 2006 10:21 am

jeg skal have lavet kørelys på min 73'er
mit spørgsmål er hvordan finder jeg de 2 ledninger der går op til kontakten der er jo en del at vælge imellem :)
mvh
Frank
tlf. 26 32 14 02
Frank

Geografisk sted: Vamdrup

Indlægaf SImon R » søn okt 15, 2006 1:12 pm

prøv med en testlampe ?
Brugeravatar
SImon R

Geografisk sted: Frederikssund

Indlægaf Frank » søn okt 15, 2006 3:48 pm

ja men du bliver nød til at forklarer lidt nærmerer
mvh
Frank
tlf. 26 32 14 02
Frank

Geografisk sted: Vamdrup

Indlægaf Shadows » søn okt 15, 2006 5:54 pm

Ud af alle de ledninger der kommer fra armen med indbygget lyskontakt skull e der gerne komme to forskellige ledninger med plus 12V (eller 24V?) Det er dem man gerne skal finde. Men jeg har også ledt efter dem på min bil uden held. Det skal så siges at jeg har brugt et multimeter i stedet, måske skulle jeg prøve igen med en prøvelampe.

Finder du de to pågældende ledninger, må du meget gerne komme med farvekoden på dem, så jeg evt. kan finde dem.

/dennis
Shadows

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Robert » ons okt 18, 2006 8:16 pm

Nu skal i huske at Toyota styrer med 0 Volt til lygterne gennem omskifteren ,så det kan blive lidt svært med en prøve lamp til 0 Volt.
Robert

Geografisk sted: Bagsværd

Indlægaf Shadows » ons okt 18, 2006 8:20 pm

Robert skrev:Nu skal i huske at Toyota styrer med 0 Volt til lygterne gennem omskifteren ,så det kan blive lidt svært med en prøve lamp til 0 Volt.

:?: :?: :?:

Kan du uddybe?
Shadows

Indlægaf Robert » ons okt 18, 2006 8:49 pm

Jamen det betyder bare at når du tænder lyset så sker det ved at der ligger 12/24 V på pæren (via sikringen) 0 Volt bliver tilsluttet når du vælger enten nærlys eller fjernlys.
Så hvis du sætter en prøvelampe på oppe ved lyskontakten så er der 12/24 Volt når lyset er slukket ,når du tænder lyset så lægges der 0 Volt ud til pæren og derved tænder din prøve lampe ikke, da du har 0 Volt på begge sider af den.
Men der må da være en +24 V til Radioen når motoren der startet den kan så styre nogle relæer til køre lys,
(det brugte jeg på min gamle 60'er til at styre noget andet )
Mvh Robert
Robert

Indlægaf Robert » ons okt 18, 2006 9:10 pm

Farverne på en tidlig model HJ60 er
RY (Rød Gul)
GR (Rød Grøn)
RB (Rød Sort) Fast 24 Volt til pæren fra sikrings boksen(RZ (Rød lyseblå) på en sen model)
(Dette fra en australsk bog)
Der har nok indsneget sig en lille fejl i det jeg skrev tilligere da der også er et Lysrelæ som der lægger de 24 Volt ud til sikringsboksen .
Dvs. at når man tænder lyset så trækker lysrelæet derved lægges der +24 Volt ud til pæren men 0 volt til pæren Nær/Langt lys styres via omskifteren.
Det hele er dog 0 Volt styret igennem omskifteren også til lysrelæet.
Håber i forstår.

Mvh. Robert
Robert

Indlægaf Shadows » tors okt 19, 2006 4:22 pm

Det lyder som om at jeg nærmer mig med at få kørelys på kareten :D

Når du Robert, siger O Volt styrer nær- og (formentlig) pos-lys, så svarer det til at når man afbryder de +24V som der holder lyset slukket, ja så tænder det igen :?:
Hvis ja, så skal man "bare" montere et relæ der afbryder de pågældende ledninger, til henholdsvis pos- og nær lys?

/dennis
Shadows

Indlægaf Robert » lør okt 21, 2006 8:23 am

Nej det er ikke bare at afbryde,
de er "afbrudt" (de 24 volt du måler er gennem pæren men da dit strøm forbrug er så lille på din prøvelampe/måleinstrument så kan du ikke se pæren lyse)
Ledningerner skal lægges til 0 volt via mindst 2 relæer.

1: første relæ der lægger 0 volt på "lys relæet" (Den side der er 0 Volt på når du manuelt har tændt lyset, 24 volt når lyset er slukket,brug måleinstrument)

2: andet relæ der lægger 0 volt på lyskontakten(den vælger mellem nærlys og fjernlys)

husk at når du har tændt lyset så vil du på lyskontakten måle

0 Volt på den som høre til nærlys når du har valgt nærlys.(det er her du skal ind med andet kørelysrelæ og lægge 0 Volt)
Og
24 Volt på den som høre til fjernlys( den "svæver"/er ikke i brug) når du har valgt nærlys.

MEN det er måske en god ide at sætte ekstra lys relæer på som vælger nærlys mellem fjernlys da der er et strømtab gennem lyskontakten og det bliver større med tiden og giver dermed mindre lys. Husk endelig at sætte ekstra sikringer foran også foran kørelyset det er ikke små strømme du leger med.

Mvh.Robert
Robert

Tilbage til El-teknik