Side 1 af 1

LJ70 skrues i pumpen/ladetryk?

Indlæg: tors okt 20, 2016 8:51 pm
af topflobber
Hej Alle.

Jeg har en nyrenoveret LJ70 2,4 TD. Jeg vil gerne skrue den i pumpe og eventuelt hæve ladetrykket. Hvad gør i? Og hvor meget?

mvh Tobias

Re: LJ70 skrues i pumpen/ladetryk?

Indlæg: fre okt 21, 2016 6:19 pm
af winkel1979
Jeg kører med sådan en maskine i min gamle 88" land rover ;) og der har jeg bare hævet ladetrykket til ca. 0,8bar. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, er det en rigtigt god idé at eftermontere en intercooler, hvis den skal presses yderligere, for at skåne toppen. Og så må den ikke ryge sort, når den trækker, da den, når den kører med for fed blanding, har for varm forbrænding, og dermed større belastning af toppen. 2L motorene er notorisk kendt for revnede topstykker, og som jeg har læst det, skyldes det, at der dannes damplommer i kølevandet, lige på det varmeste sted, og dermed stresses jernet.

Der er en lang tråd om emnet her: https://forum.ih8mud.com/threads/ideas-for-improving-the-2lte.680759/

Re: LJ70 skrues i pumpen/ladetryk?

Indlæg: lør okt 22, 2016 7:16 pm
af topflobber
winkel1979 skrev:Jeg kører med sådan en maskine i min gamle 88" land rover ;) og der har jeg bare hævet ladetrykket til ca. 0,8bar. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, er det en rigtigt god idé at eftermontere en intercooler, hvis den skal presses yderligere, for at skåne toppen. Og så må den ikke ryge sort, når den trækker, da den, når den kører med for fed blanding, har for varm forbrænding, og dermed større belastning af toppen. 2L motorene er notorisk kendt for revnede topstykker, og som jeg har læst det, skyldes det, at der dannes damplommer i kølevandet, lige på det varmeste sted, og dermed stresses jernet.

Der er en lang tråd om emnet her: https://forum.ih8mud.com/threads/ideas-for-improving-the-2lte.680759/


Hævede du ladetrykket med bare en bleed ventil? Blandingen skal da også skrues op ved hævet ladetryk :) ?

Tobias

Re: LJ70 skrues i pumpen/ladetryk?

Indlæg: søn okt 23, 2016 3:05 pm
af winkel1979
Jeg har faktisk bare blokkeret wastegaten, den kan ikke lade med meget mere end 0.8 - 1 bar, med den originale turbo, uden at man også giver den mere brændstof. Og den giver noget mere spark, bare med mere ladetryk, hvis du vil give den mere olie, er det, så vidt jeg kan læse mig til, en rigtigt god idé med en intercooler. Det bliver næste step i mit eget setup. ;)

Prøv evt. at læse den tråd igennem, som jeg linkede til tidligere, hvis ikke du har læst den, der er meget nyttig information. ;)
Han skriver bland andet om, at det er en god idé at investerer i en EGT måler, samt en god kvalitet vandtemperatur måler, da motorens helt store problem er overhedning.

Re: LJ70 skrues i pumpen/ladetryk?

Indlæg: man okt 24, 2016 12:14 am
af topflobber
winkel1979 skrev:Jeg har faktisk bare blokkeret wastegaten, den kan ikke lade med meget mere end 0.8 - 1 bar, med den originale turbo, uden at man også giver den mere brændstof. Og den giver noget mere spark, bare med mere ladetryk, hvis du vil give den mere olie, er det, så vidt jeg kan læse mig til, en rigtigt god idé med en intercooler. Det bliver næste step i mit eget setup. ;)

Prøv evt. at læse den tråd igennem, som jeg linkede til tidligere, hvis ikke du har læst den, der er meget nyttig information. ;)
Han skriver bland andet om, at det er en god idé at investerer i en EGT måler, samt en god kvalitet vandtemperatur måler, da motorens helt store problem er overhedning.


Godt link du refererer til. :) Min kører med standard ny turbo, men med lukket wastegate lader den 1.8bar. Jeg har skruet den lidt op i olie. Men jeg syntes enlig ikke at der er forskel på de 0,7 den lader standard og 1.8bar med lukket wastegate.

Re: LJ70 skrues i pumpen/ladetryk?

Indlæg: man okt 24, 2016 6:17 pm
af winkel1979
Den giver vel også mere tryk med turboen, hvis den får mere olie at leve af...

Men der er vel kun én måde at finde ud af på, om det har hjulpet ;) den må rulles. :) Det overvejer jeg med min, mest for sjov, for jeg er egentlig godt tilfreds med den, kan fint følge trafikken og heller ingen bøvl med trailer/campingvogn bagpå. ;)