Klonk og slup i kadanaksel

Emner omhandlende mekanik

Klonk og slup i kadanaksel

Indlægaf Torben fra Varde » lør apr 25, 2015 8:55 am

Hej

Jeg har endelig fået købt mig en Toyota Land Cruiser HJD80 fra 1997 og jeg er super glad for den. Der er naturligvis en masse småting der skal laves og jeg hygger med lidt rust arbejde mm.

Men der er en ting som jeg virkelig gerne vil have lavet og her kommer jeg lidt til kort.

Når jeg kobler ud i 1st og 2nd gear (semi hårdt og ikke blødt) så kommer der ligesom et "ryk" og "klonk" fra akselen/hjulene. Jeg går ud fra at det er i drivlinien der er slid i ( det prægtige køretøj har forbipasset 450.000 km)

Jeg kan drejede kadanakslen 1/4 omgang med hænderne før det ligesom tager ved og derfor så er mit spørgsmål hvad skal skiftes først ( jeg har et andet fortøj til den med dele i)

- Trækaksler
- Stik aksel
- Kronhjul
- Spidshjul

jeg vil virkelig gerne have det lavet hurtigt for jeg synes ikke jeg vil køre i den når der rykker så hårdt i undervognen, da jeg frygter bare at ødelægger endnu mere.
( jeg kan uploade film af hvordan der ser ud på youtube og linke til der herinde hvis det vil hjælpe.)

Enhver hjælp er kærkommen.

Med venlighilsen

Torben Nielsen
Varde
mobil: 30262717
Torben fra Varde

Re: Klonk og slup i kadanaksel

Indlægaf Frank S. Larsen » søn apr 26, 2015 7:13 pm

Hej Torben

VX 80'eren har en tendens til at slide fortøjet, såvidt jeg ved, kan der både være tale om kron/spidshjul, eller også knokkel led, eller begge ting.

Prøv evt. at kontakte Jøkers Ophug, eller JM offroad de arbejder begge meget i Toyota 4x4.

Hilsen Frank
Frank S. Larsen

Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Morten » ons apr 29, 2015 11:44 am

der er desvære kun den lange vej du har med 99% garanti sløret fordelt fra flangerne ved hjulene og helt ind i dine diff hjul i klumpen, du er nød til at brede det ud på bordet og tage en stilling derefter. og jeg tæker næsten med mindre du har en helt ny aksel liggende at den reserve aksel du har er næsten lige så slidt , husk dif hjulene ike er ens på en med og uden spær.

dertil skal siges at selvom du skifter ALT hele vejen ind så vil sådan en bil gerne sige en lille klonk hvis man ikke skifter lidt "blidt" :)

har du andre spørgsmål er du velkommen til at gi et kald.
Mvh Morten B. Madsen
Brugeravatar
Morten

Geografisk sted: Silkeborg.Grauballe

Indlægaf 618Henrik » ons apr 29, 2015 11:57 am

der er 2 umiddelbare løsninger.

Skift gearkassen ud til en automatgearkasse.
Lav den om til parttime 4wd, med at par manuelle nav i forhjulene og et svejst dif i transferen.

Begge dele minimerer problemet .
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Indlægaf Ralle » fre maj 01, 2015 7:59 am

Hejsa
Har en mitsubishi l200 fra 97 med 340.00 km på tælleren. Den har samme slør i gearkasse/kardan/trækaksler. Den kan dog slå 4wd fra. Det har den haft de sidste 6 - 8 år. Det bliver gradvist værre, men det er et spørgsmål om temperament hvor meget slør man vil tillade. Som før nævnt tror jeg også stort set alt skal udskiftes hvis du vil slør helt til livs. Så måske kunne man køre lidt videre og se hvor meget værre det bliver.

Hvis skidtet brækker fra hinanden skal det jo fikses aligevel. Men self helt op til dig ^^

Mvh Rasmus
Ralle

Geografisk sted: Sjælland, Faxe

Indlægaf Thomas » fre maj 01, 2015 2:31 pm

618Henrik skrev:der er 2 umiddelbare løsninger.

Skift gearkassen ud til en automatgearkasse.
Lav den om til parttime 4wd, med at par manuelle nav i forhjulene og et svejst dif i transferen.

Begge dele minimerer problemet .

Svejse centerfiffen?? Onde mand!!!

Part time 4wd - arrrhh, det er jo ikke en Ford sierra :wink:

Har prøvet forskellen både i 80'er og i 100'er, og det bliver en helt forkert bil at køre i med kun 2wd, bestemt ikke rart i min optik.

Nææ, find nu bare stumperne og renover din foraksel, så er der kongevogn i mange år igen 8)
Og ja, det koster lidt mønt, men det er dem alle værd!

Og stumperne findes her til rigtig fornuftige penge http://www.milneroffroad.com
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Tilbage til Mekanisk