Automatgear på en 40'er serie

Emner omhandlende mekanik

Automatgear på en 40'er serie

Indlægaf kurt45 » tors mar 06, 2014 10:31 pm

Hej Forum

Jeg er på udkig efter en ny bil, er er blevet rigtig glad for at køre Pickup.
Jeg kører for tiden i en ældre mercedes pickup (af den ombyggede slags). Det er simpel teknik og det dur. Jeg har lidt kig på mercedes GD serien, for det er noget er stabilt,
men jeg er blevet forelsket i den gode gamle 40'er serie.
Idet jeg er benamputeret skal jeg køre med automatgear.

Jeg vil egentlig bare høre om det er muligt at montere en automatgearkasse på en af dieselmodellerne.

Jeg ved godt, at det nok ikke er ligetil, men hænderne sidder rigtigt.

Er det muligt?
kurt45

Re: Automatgear på en 40'er serie

Indlægaf Thomas » fre mar 07, 2014 8:12 pm

Den serie er aldrig kommet med aut. gear. Men det er jo en toyota, så det meste kan lade sig gøre :wink:

Du skal nok finde en automatgearkasse fra en gammel '60er eller '61er - den hedder a440f og er heeeelt uden elektronik og derfor nem at gå til. Så er det bare om du kan finde et koblingshus(bellhouse) som passer til en 3B motor(4cyl standartmaskine i en 40serie solgt i DK) jeg ved ikke om det eksisterer. Men du kan helt sikkert finde et til en 6cyl diesel eller bensin. Næste udfordring er at der ikke er så mange af de aut. gearkasser i Europa :roll:

Det nemmeste er nok at finde en komplet Aut. drivlinie og plumpe ned i hullet. Led efter en som ikke kræver motorstyring, medmindre du er dus med din loddekolbe :mrgreen: Den sprøde løsning kunne være en drivlinie fra en HDJ80 8)
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf kurt45 » søn mar 16, 2014 10:02 am

Jeg kan se det ikke bliver lige til.
Jeg skal vist ikke kun være dus med min loddekolbe, men også med min synsmand...

Jeg er helt med på at den sprøde løsning er en komplet drivlinie fra en HDJ80, men det bliver svært, for ikke at sige umulig at få synet.

Min næste tanke er derfor en motor med automatgear fra en Hiace årgang 2000 el. lign. Så vidt jeg husker ligger motoren på langs, og den kan findes med automatgear.

Kan man bygge transfergearkassen fra en 40' serie på sådan en fætter, eller passer det overhovedet ikke sammen?
kurt45

Indlægaf krüger » søn mar 16, 2014 1:47 pm

du må ha fat i en aut.-gearkasse fra en hj61, de findes og er mekaniske, så kan du få aut. gear i en j4 serie.

-
Krüger's J4 serie garage:
viewtopic.php?f=25&t=5828
-
Brugeravatar
krüger

Geografisk sted: Tvingstrup

Indlægaf Robert » ons mar 19, 2014 10:15 pm

Muligvis passer automat gearkassen fra en fj80, de første årgange skulle være mekaniske.
mvh. Robert
fj62 årg. 89
Robert

Geografisk sted: Bagsværd

Indlægaf Thomas » tors mar 20, 2014 1:36 pm

Robert skrev:Muligvis passer automat gearkassen fra en fj80, de første årgange skulle være mekaniske.
mvh. Robert
fj62 årg. 89

Ja, de første 80'ere kom med A440F aut. gear - indtil 1992. Derefter hedder den A442F og den kræver strøm for at spille :wink:
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Tilbage til Mekanisk