GX90er - Aut. gearkasseproblemer

Emner omhandlende mekanik

GX90er - Aut. gearkasseproblemer

Indlægaf den grimme nøgne dreng » ons dec 11, 2013 12:15 am

Hej!
Mine forældre har en 90er fra 98, mener jeg. Den er med automatgear. De var ude at køre for et stykke tid siden, og deres gårdhund blev ved med at forsøge at kravle over på skødet af min far, der kørte bilen.

Til sidst bliver han irriteret, og skubber den fra sig, hvilket resulterer i, at hunden rammer gearvælgeren, og forårsager, at bilen - mens den kører fremad med omkr. 70-80 km/t. slår i bakgear(...) med et ordentlig drøn. De stopper selvfølgelig øjeblikkeligt. Men prøver så efter 10 min at køre fremad igen, forsigtigt. Det går nogle minutter ad gangen, hvorefter den springer ud af gear igen.

Da de er på vej hjem fra en tysklandstur, og bor på Fanø, ringer de til sidst efter vejhjælp. De fragtes dernæst hjem. Næste morgen går min far mismodigt ud til bilen for at se lidt på tingene. Han prøver, og bilen kører fortrinligt igen!

Men efter en måned eller lignende er bakgearet begyndt at springe ud af gear, og nu kan han stort set ikke bakke, og slet ikke, hvis der er bare et par graders stigning.
Og således kommer jeg til sagens kerne: Er der nogle blandt de kloge folk herinde, der kan kaste lidt lys over, hvad de tror, der kan være sket/Hvad der kan gøres? Uden at skulle kaste en million kr. efter den. Kan det være en eller anden lille ventil eller andet i den automatiske gearkasse, der kan være gået, eller har I værre forslag? :-(

Alternativt, hvor vil I anbefale, man kører hen for at få det lavet? Kender I nogle fremragende Toyotasteder, hvor man ikke bliver snydt?

Mvh Carsten
den grimme nøgne dreng
den grimme nøgne dreng

Geografisk sted: LV426

Re: GX90er - Aut. gearkasseproblemer

Indlægaf krüger » ons dec 11, 2013 6:06 pm

Hmm evt prøv bennys garage i randers (ikke http://www.bennysgarage.dk :!: ) eller bk automatgear i risskov v århus, det er automatgears værksteder der ved ting :wink:

.
Krüger's J4 serie garage:
viewtopic.php?f=25&t=5828
-
Brugeravatar
krüger

Geografisk sted: Tvingstrup

Indlægaf abmatic » tors jan 02, 2014 7:26 pm

Hej
fandt i ud af problemet ?
ellers så har jeg et par bud på hvad der kan sket .
abmatic

Indlægaf den grimme nøgne dreng » tors jan 02, 2014 7:35 pm

Hej! Problemet er for så vidt ikke løst endnu, andet end at min fatter har fået den besked - fra 2 værksteder herhjemme, og et Toyotaværksted i Tyskland, at gearkassen skal skiftes.
Hvorledes lyder dit forslag? :-)
den grimme nøgne dreng
den grimme nøgne dreng

Geografisk sted: LV426

Indlægaf abmatic » lør jan 04, 2014 10:25 am

Hej

Det er rigtig at gearkasse skal af og hvis ikke dem som afmont den ikke har forstand på automatgear så ja , så skal den skiftes .

Der kan være sket flere ting .

Planetgear kan være knust
Friløb kan være ødelagt
Og kobling kan være ødelagt .

Har set gearkasser hvor det samme er sket uden at hele gearkassen er ødelagt , men det er umuligt at sige ud fra det som du skriver .

Et ting som er helt sikkeret er at man skal have gearkasse af og adskilt .
Og det koster fra ca 10 kilo og op efter

mvh
Allan
abmatic

Indlægaf offroad » man jan 06, 2014 9:42 pm

Hej

Den har med stor sandsynlighed brændt koblings pladerne til bakgearet. De brændte plade dele ligger nu i olien, og kommer derved med rundt og ser hele gearkassen indefra. Ja noget vil blive fanget i filtret, som så stopper mere og mere til, med det resultat at den taber olietryk til de andre gear, som så også brænder af, og dermed endnu flere partikler i olien.
Så for at gøre en lang historie kort er det bedre at få lavet den med det samme end at køre til den slet ikke vil mere, med mindre i skifter hele gearkassen. Sørg for at oliekøler mm. bliver skyllet godt igennem, så ikke det gamle olie fra køler og rør osv kommer i den nye gearkasse.

Mvh René
offroad

Tilbage til Mekanisk