Foraksel hdj80.

Emner omhandlende mekanik

Foraksel hdj80.

Indlægaf Jesper bak » fre feb 08, 2013 3:30 pm

hej..
har lige adskilt min foraksel for den uundgåelige reperation/renovering, som de alle skal igennem..
har hevet stikakslerne ud af selve forakslen og pakningen ligeledes..
nu er mit spørgsmål om der "kun" sidder selve pakdåsen eller om der sidder en bøsning længere inde.. mår man kigger ind i hullet ser det ud som om der sidder et eller andet med en krave på..??

er det ikke på tide at skifte aksler og de små planethjul når strålerne er slidt halvt væk? :? ? (den er uden spær...)

inden jeg skilte det ad, kunne jeg næsten dreje spidshjulet/kardan en halv omgang..

vh jesper
Jesper bak

Geografisk sted: Haslev

Re: Foraksel hdj80.

Indlægaf filmmanden » fre feb 08, 2013 5:07 pm

hej
jeg har næsten lige lavet det samme
strålerne var også slidt halvt væk planethjulene det var også det hele der fik tur.
jeg købte alle stumperne der skulle bruges ved Bertelsen
har kørt ca 30.000km siden og det køre bare dejlig når sløret kommer væk
vis der er noget du vil vide kan du jo bare give et kald
god arbejdsløst..

Mvh Ole Rasmussen
40881980
Ole Rasmussen
40881980
filmmanden

Geografisk sted: midtjylland i en jord hule

Indlægaf Jesper bak » lør feb 09, 2013 7:56 pm

Hej ole..
Ringer nok en af dagene..
Hvor meget skiftede du og hvad gav du for stumperne?
Er ved at strikke en indkøbsseddel sammen, til europarts4x4.com, eller hvad det nu hedder.. :D
Så at jysk skulle ha ca 8000 bare for aksler og led alene, så kommer der pakninger og lejer udover.. Puha..

Har du nogle papirer på data/momenter over kron/spidshjul??

Vhjesper
Jesper bak

Indlægaf filmmanden » lør feb 09, 2013 8:00 pm

hej
jeg har kun købt original toyota både knokkelled og stikaksler det hele er fra toyota der er brugt så det var pænt dyrt
Ole Rasmussen
40881980
filmmanden

Geografisk sted: midtjylland i en jord hule

Indlægaf Thomas » lør feb 09, 2013 8:27 pm

Du må IKKE købe forstærkede led/uoriginale når de skal køre med hele tiden. De går for stramt og har derfor en for stor varmeudvikling. Dem som producerer de forstærkede knokkelled anbefaler også selv at man kun bruger dem "offroad". Det udelukker de biler som har permanent 4WD fra at anvende dem. Så køb originale led, men du kan gå på kompromis med stikakslerne, og købe dem uoriginalt.

Evt. skulle du ringe til www.jmoffroad.dk han skaffer originale stumper til 80'er 90'er og 100'er til fornuftige mønter, og ved lige hvad der skal til.

ellers er der dem her: http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... rontrear-0

mange af deres stumper er også originale , og de har bl.a. et komplet pakningssæt til 40pund. Deres fragt plejer at koste 18 pund, og de er hurtige til at levere :wink:
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Paw » søn feb 10, 2013 10:43 am

Ja, det ingen skam at købe ved milneroffroad heller. Jeg har handlet der nogle gange nu og en del af de stumper jeg har fået har været originale. Og fra de har bestil lagervare til de er på din adresse går der ca 2-3 dage.
Hos Toyota Danmark er det meget dyrt, men til gangæld også originalt jo.
Min kammerat skiftede højre knokkelled på sin i efteråret sidste år. Hos Toyota ville de have 6800 for ét knokkelled!!

Han bestilte det så ved ftz's original afdeling i stedet og kom af med ca 4500 i stedet..
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=234769
Brugeravatar
Paw

Geografisk sted: Vestfyn

Indlægaf Flemming » søn feb 10, 2013 11:43 am

Hej Jesper

PM sendt...

mvh
Flemming Pedersen
Webmaster
Flemming
Site Admin

Geografisk sted: Gudme, Sydfyn

Indlægaf Jesper bak » søn feb 10, 2013 11:49 am

tak for alle jeres input, det er fedt når folk gider dele deres gyldne viden! :)

jeg har faktisk købt pakninger til svirvelhus og til diff hus hos milner og ja deres service og priser er gode! men de har desværre ikke de aksler på lager, efter hvad jeg kan se...
desuden går deres knokkelled kun op til model år 94.. (kan ikke lige lure hvad forskellen er..)

THOMAS: er det både uorginale og forstærkede led som udvikler varme?

jeg har fået en skarp pris fra euro4x4parts.com på ca 5400 for 2x aksler,2 x led og så et repkit til diff. ( 4x planethjul, dog uden lejer) PKD1003 OG PAR1020 OG PAR1021 OG PCV1194
http://euro4x4parts.com/parts/pcv1194-2 ... joint.html
(der er så lige en detalje at de nye er beregnet til ABS, hvilket min bil ikke har..)

jeg skrev til dem og spurgte ang det varme, som du thomas, vist nok også har nævnt i et tidligere indlæg, men det havde han ikke hørt om.. men det er vel et standard svar.. :?

men de burde sgu lægge lære at lægge nogle reservedelstegninger op, med varenr, så man kunne se hvad de forskellige ting var og hvad de forskellige kit indeholdt.

FORTSAT GOD WEEKEND!!
Jesper bak

Indlægaf Rudi » søn feb 10, 2013 8:03 pm

der er ikke noget problem i at de erntil abs det er kun er ring der er krympet på og den er lige til at banke af.
Det er kun de forstærkede led der udvikler varme de uorginale skal du bare være meget efter med fedt, de holder ikke så længe som de orginale, så de skal smøres tit.

MVH Rudi
Rudi

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Thomas » søn feb 10, 2013 9:19 pm

Ja, undskyld, min formulering kan misforstås. Det er KUN de forstærkede knokkelled som har varmeproblemet :oops:
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Tilbage til Mekanisk