HJÆLP!!! Kølesystem problemer i HJ60

Emner omhandlende mekanik

HJÆLP!!! Kølesystem problemer i HJ60

Indlægaf WildWilly » ons dec 12, 2012 6:14 pm

Hej godtfolk og kloge mennesker.

Jeg har igennem det sidste stykke tid fået problemer med kølevands-cirkulationen i min LandCruiser HJ60 1987.

Når først termostaten åbner helt, skubber den vandet ud af overløbet i køleren, over i ekspansionsbeholderen, vel og mærke UDEN at være overophedet!! Beholderen bliver derved hurtigt overfyldt, og derved mangler bilen kølevand næste gang jeg starter den.

Bilen har, da jeg købte den, stået stille to år kun med postevand, så der har været en masse rustskaller og snavs i kølesystemet som jeg i løbet af ugen her har prøvet yderligere at rense ud med to forskellige renseprodukter. Samtidig har jeg spulet køler og begge varmeapparater igennem særskilt med en vandslange sat direkte på udgangsstudserne.

Jeg har fået en masse skidt ud på denne måde. Men problemet med kølevandet der bliver skudt af, er der stadig.... :-(

Har lagt mærke til at bilen ikke vil cirkulere den varme kølevæske fra motoren igennem varmeapparatet ved mindre den får lidt omdrejninger. Det er vel ikke normalt? (Omskifterventilen fungerer fejlfrit)

Er der nogen der har oplevet disse problemer med kølevands-cirkulationen?

Kan som bonus fortælle at vandpumpe, termostat, toppakning, topstykke og samtlige køleslanger er skiftet indenfor de sidste 12 måneder.

Hilsen William
I'm gonna make you an offer, you can'r refuse...
WildWilly

Geografisk sted: Falster

Re: HJÆLP!!! Kølesystem problemer i HJ60

Indlægaf Thomas » tors dec 13, 2012 10:54 pm

Mit bud er din køler... har den stået med postevand i 2 år, så tror jeg den er kalket helt til, og så opstår der tryk som smider dit kølevand i eksp.beholderen når termostaten åbner for pumpen. Her du prøvet at afkalke på det ondeste?? det er kobber og jern, så du kan bare gi' den gas!! Ingen alu som dør :mrgreen:
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf WildWilly » fre dec 14, 2012 12:09 pm

Hej Thomas.

Nej jeg har ikke prøvet nogle deciderede afkalkningsprodukter. Har brugt to forskellige slags køler-rens af mærket CFC, tror jeg det hed, fra FTZ. Kunne være jeg skulle prøve det. Har lige hørt på en ny køler fra Toyota, den er overraskende billig. Kun 2200 kr! Overvejer også denne mulighed.
WildWilly

Indlægaf WildWilly » søn jan 06, 2013 11:43 pm

UPDATE.

Jeg købte en ny org køler... det løste ikke problemet. Så købte jeg en ny org toppakning og skiftede den her i weekenden. Topstykket fejlede heldigvis ikke noget, fik det trykprøvet. Men den gamle uorg toppakning var blevet lidt muggen nogle stedet, bl.a. ved en vandkanal.
Nu virker det sgu!!! :-D
Den skubber ikke vandet af, der er kommet mere normal temp på kølevandet, og mit varmeapparat driller heller ikke mere.
Fra nu af er der ingen tvivl... køber KUN org toppakninger til mine Toyotaer. ;-)
WildWilly

Tilbage til Mekanisk