Diff/ spær HDJ80

Emner omhandlende mekanik

Diff/ spær HDJ80

Indlægaf Jesper bak » man nov 19, 2012 5:18 pm

Hej..
Langt om længe har jeg fået købt en ganske fin ( synes jeg selv) hdj 80 fra 97.. Med alm gear..
Har lige et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med..
Modellen er kun med center spær så vidt jeg kan lure.. ( ingen dreje knap til venstre for rat! )
Er det så rigtig forstået at uden center spær slået til, trækker den på et tilfældigt hjul, for eller bag....??
Hvis det så er slået til skal/burde den trække på min et hjul på hver aksel?

Hvad er den mest fornuftige at gøre hvis man ønsker 100 % spær på bagaksel? Er det airlocker eller et andet diff fra en model med spær?

Hvor er det billigst at købe stumper til foraksel osv??

Bilen skal bruges til at trække trailer i på skovveje og alm 4wd...

På forhånd tak
Jesper
Jesper bak

Geografisk sted: Haslev

Re: Diff/ spær HDJ80

Indlægaf Thomas » man nov 19, 2012 5:47 pm

Ja, centerdiffen/spærret fungerer præcis som du har beskrevet det. Jeg ville nok montere en airlocker, i stedet for en aksel med org. spær. Den originale spærmotor sidder meget udsat og de dør med tiden. Desuden er en ny original spærmotor dyrere end en airlocker :wink:

Hvilke stumper mangler du til din foraksel??

et godt sted og starte er her, har selv handlet der en del:

http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... -frontrear
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Jesper bak » tirs nov 20, 2012 7:31 pm

Hej thomas
Tak for svar..
Jeg tænkte på om man kunne koble forakslen fra ligesom på en 61 hvor man kan dreje i selve hjulnavet...?

Den har en kedelig clik clik lyd nar man drejer skarpt, er det bare knokkelledet, som skal fyldes op med fedt?

Hvad model spær/ 'locker' skal man køber og hvor? Har luret på det der arb airlock, men synes prisen er temmelig voldsom...

Mvh jesper
Jesper bak

Indlægaf Thomas » tirs nov 20, 2012 8:13 pm

Mnnjjaa, man kan sætte friløbsnav på forakslen, og slå centerspærret til. Så trækker den kun på bagakslen - om det er godt i længden for centerdiffen ved jeg ikke. Jeg tror man skal passe på med og trække for vildt i en trailer på den måde :wink:

Den kedelige lyd... øv-øv... :roll: Prøv at fylde den med fedt, og se om det stopper. Tjek evt. om den "sveder" på indersiden med olie/fedt. Hvis du er heldig er det "kun" pakdåse, messingbøsning og en ompakning. Ellers står den på nyt knokkelled...

Og ja, en airlocker koster ikke gratis, men jeg er overbevist om at det er billigere end og finde et org. spær og montere det, for som sagt så er spærmotoren hamrende dyr, og et svagt led.
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Jesper bak » ons nov 21, 2012 8:30 am

hmm..
ja den sveder godt nok lidt fra begge sider..tror jeg bestiller lidt dele hjem og splitter det ad så..
så må jeg se at få bestilt det air lock inden så længe.

tak for hjælpen! :)
Jesper bak

Tilbage til Mekanisk