Adskildelse af kadan

Emner omhandlende mekanik

Adskildelse af kadan

Indlægaf faehund » lør sep 15, 2012 8:22 pm

Hej Folkens.
Jeg er ved at sætte min Samurai transfer gearkasse i min automatgears jimny.

Problemet er så der følger en kadan med samurai gearkasse som passer til G13BB motorens manual gearkasse.

Neden for er vedhæftet et billeded med de 3 typer kadaner jeg har

IMG_0435.JPG
Suzuki Jimny kadaner
IMG_0435.JPG (2.02 MiB) Vist 822 gange

Øverst er den afkortede fra kittet.
Miderst er kadanen fra automatgearkasse.
Og Nederst er kadanen fra manual gearkassen, som er 2 CM kortere en automatgears kadanen. Der for har jeg anskaffet en 20mm spacer, så jeg kan bruge kadanen fra kittet, og få samurai kassen til at passe med automatgear.
Som I kan se har automatgearkassen så et andet hoved mod gearkassen, så det skal lige byttes rundt. Det fint at skilde den korte kandan ad, men da jeg så pillet kadanen til automatgearkassen af, så fandt jeg ud af at Suzuki har sparet på låseringene:
IMG_0437.JPG
Manglende låserige på automatgears jimny
IMG_0437.JPG (1.93 MiB) Vist 822 gange

Dvs umiddebart kan jeg ikke skilde det ad med en låseringstang og en hammer. Umiddelbart er planen at pille røret af, og lade krydset side på hoved. På den måde kan jeg nemt få hoved over på den afkortede kadan.

Spørgsmålet er så hvordan skilder man sådan noget ad. Skal man slibe/fræse graterne af, eller kan jeg trykke krydset ud med en presse, og satse på at graterne retter sig ud af det? I så fald hvor mange tons tryk skal der til for at det lykkes, og vil jeg kunne genbruge skålene hvis jeg bare trykker til?

Alternativt kan jeg bare skære kadanen i stykker, men jeg vil gerne have muligheden for at genoplive standard kadanen i tilfælde af at jeg en dag for lyst til at bringe bilen tilbage til standard. Det vil selvfølgelig kræve at jeg får fat i nogen der kan trykke det sammen igen, men den tid den sørg.

Nogen der ved noget om hvordan man skilder så noget engangskadanværk ad uden at ødelægge alt for meget?
faehund

Re: Adskildelse af kadan

Indlægaf superteddy » søn sep 16, 2012 7:12 am

Hej hej er ikke ligefrem ekspert når det gælder suzuki men sider der ikke låsring indvendig du lige vipper af med en skrugetrækker og så kan du lige trykke dem ud i en skruestik. sådan gør jeg på TOYOTA. 8) :lol:

T.L.F 51768197.
Teddy. kører lj.70. 2lt motor. ombygget karos. svejset spær bag. 35" bogger 11½" fælge med bredlock. spil Warn 9000 I. RÆSER SELVFØLLIG.
superteddy

Geografisk sted: Ørbæk, Fyn

Indlægaf Ralle » søn sep 16, 2012 11:59 am

Hejsan

Må være et kryds med invendige låseringe se link:

http://www.auto112.dk/kardan_kryds-p-2930.html
Ralle

Geografisk sted: Sjælland, Faxe

Indlægaf faehund » søn sep 16, 2012 12:01 pm

Nææ ingen låseringe på indersiden heller:
IMG_0444b.jpg
closeup, ingen låseringe
IMG_0444b.jpg (686.92 KiB) Vist 791 gange

Og her et lille closeup af samlingen, for at vise hvad jeg mener med at det er graterne der holder krydset på plads. De har bare presset nogle hakker ned i hullet til kadankrydskopperne:
IMG_0446.JPG
Pressfitted kadankryds
IMG_0446.JPG (1.85 MiB) Vist 791 gange

Jeg har lige forsøgt at tæve lidt på det med en muggert, men det sidder fast. Jeg tror jeg skal have fat i en presse. 20 ton må kunne gøre det?
faehund

Indlægaf LarsG » man sep 17, 2012 5:05 pm

De er nittet sammen du kan presse dem ud med en presser og til den tid hvor du skal bruge den igen giver du krydset en lille hæfte klar eller fire hvor nitterne sidder nu
LarsG

Geografisk sted: vestbirk jylland

Indlægaf Ralle » man sep 17, 2012 9:03 pm

Skruetvingen kan ikke gøre det, med en top imellem?
Ralle

Geografisk sted: Sjælland, Faxe

Indlægaf faehund » ons sep 26, 2012 10:18 pm

Jo, en skruestik kunne gøre det. Og når man så kigger ordentligt på billedet kan man se at det er 2 forskellige størrelser kryds, så lortet passer ikke sammen alligevel :( Sj/samurai/jimny/vitara/gran vitara bruger alle sammen samme kryds, men automatgear på en jimny har selvfølgelig noget andet. Nårh men så ved man det...
faehund

Tilbage til Mekanisk