Hvor meget kan man lave 4x4 om i DK?

Emner omhandlende mekanik

Hvor meget kan man lave 4x4 om i DK?

Indlægaf nobrks » fre apr 27, 2012 10:31 pm

Hej alle,

Jeg søger efter information om, hvor meget man kan ændre/bygge op 4x4 i DK, saa den kan ordenligt tage til syn og uden forsikrings problemer :?:

Loven paa Island er i grunden, at man kan hæve karrosen(body) max 10cm fraa rammen, og sænke fjedre sytemet / axle housing max 10cm ned fra rammen(chassis), saa skal speedometeren være rigtig, og hjuleskærme som svarer til dækkene. After en bil har vært lavet om, skal den til et specialt syn til at godkenværtde allt som har lavet om.
Man kan godt skipte motor til anden størrelser bensin/diesel og man kan godt bygge sit egen fjedre system. Dele som tilhører til rat systemet (e: steering) som har vært lavet om eller bygget fra raaevne skal røntgenfotograferes.

Før staa jeg i den mening at næsten alle ændringer paa 4x4 i DK var ulovlig, men jeg har se en Islansk Hilux paa Dansk nummerplade, 37" dæk, ombygget fjedresystem paa bagakselen, hævet karrose fraa rammen og hævet paa fjedresystemet foran, og med bull bar. Og andre biler paa nettet.
Derfor haaber jeg at faa mere vidnen om loven.

Paa forhand tak, og undskyld for daarlig Dansk.

MVH
Kristjan

Her er mit projekt som er næstem færdig.
Billede
nobrks

Geografisk sted: Kolding, Denmark

Re: Hvor meget kan man lave 4x4 om i DK?

Indlægaf nobrks » man apr 30, 2012 9:04 pm

Hmm 60 har læst, uden et svar?
I kan måske vise mig en anden sted til at søge information?

MVH
Kristjan
nobrks

Indlægaf Torben » man apr 30, 2012 10:12 pm

Det er fordi du ikke må lave noget om på din bil
Men spørg din synshal
Det er jo dem der skal syne den
Toyota Carina 4wd 4ws proto ræser
Torben

Geografisk sted: Høje Tåstrup

Indlægaf 618Henrik » tirs maj 01, 2012 8:52 am

Som Torben skriver, det er ikke man må lave om i DK.
Bare fordi der er nogle der har fået synet en bil er det ikke ensbetydende med at det er lovligt.
f.eks er der ingen der har et stykke papir hvor det står at det er lovligt at lave bodylift.
Men man kan købe undervogne med TÜV godkendelse, de vil blive godkendt til syn og det kan blive skrevet i bilens papirer. Jeg har selv en 2 eller 2,5" emu på min bil, som er anført i bilens papirer og så er det lovligt.
Med hensyn til dækbredde:
Loven siger klart at sporvidden må forøges med max 10mm. Men det har ikke noget med dækkenes bredde at gøre.
Der står at dækkene ikke må rage ud over skærmene, men der står ikke klart nogen steder om man må montere ekstra skærmforøgere.

Det er rimeligt frit med hensyn til kofangere når bare bilen er ældre end en hvis årgang, mener det er 1998?

Andre har nok andre meninger men så må de jo komme med dem :D
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Indlægaf nobrks » tirs maj 01, 2012 10:50 am

Tusind tak for svaret. :D
Jeg skallig finde en billede af den Hilux, som jeg blev overrasket over at se på dansk plader. Det er en importeret bil, som har vært lavet meget om, men ændringerne goodkent på Island, det er måske en spalte i loven?

Så "bolt on" ændringer kan godkendes hvis de er TÜV godkent. Hvad hvis man ligger en klosse under spiral fjedre, det er måske på grænsen?
Er der noget som siger hvor meget storre dæk(hvis de er godkendt fo vej kørsel) end orginal man må sæt på, og kan man skære og svejse i karrosen til at få plads for større dæk?

I gamle dage op pa Island, så lavede folk bilene om for og efter syn, til ad få dem godkendt hvert år, fordi det var ikke noget i loven om denslags ting.
MVH
Kristjan
nobrks

Indlægaf frede.gv1 » tirs maj 01, 2012 1:11 pm

du må ændre din rullediameter med 5%. det vil sige omkredsen af dit dæk.
Thomas Lundy AKA COLA-MAND
jimny, sami-aksler, 2xarb. longfield, 5,14-1 transfer, 31" boggere. Aisin 1000 toyotaspil m 9hk bow3.

Vi ses... cola
frede.gv1

Geografisk sted: Ejby

Indlægaf Thomas » tirs maj 01, 2012 2:47 pm

nobrks skrev:Tusind tak for svaret. :D
I gamle dage op pa Island, så lavede folk bilene om for og efter syn, til ad få dem godkendt hvert år, fordi det var ikke noget i loven om denslags ting.
MVH
Kristjan

Det er der rigtig mange der også gør i DK i dag :roll:

Se i øvrigt mere her:

http://www.trafikstyrelsen.dk/da/syn-og-k%C3%B8ret%C3%B8jer/regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/regler-om-koeretoejer/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Paw » tirs maj 01, 2012 9:51 pm

frede.gv1 skrev:du må ændre din rullediameter med 5%. det vil sige omkredsen af dit dæk.

Vel og mærke på biler uden ABS. På biler med ABS er det max 3%.

Man må ikke så meget herhjemme i Danmark hvis det skal være efter papirene.
Men når Artic Truck laver bilerne om, så er det da under sammenarbejde/godkendelse fra Toyota har jeg hørt. Og hvis det er den vej igennem og der er papire på det, så kan de vel uden videre komme på danske plader.?
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=234769
Brugeravatar
Paw

Geografisk sted: Vestfyn

Indlægaf nobrks » ons maj 02, 2012 10:07 am

Hilux billede
Billede
Man laver hilux ikke om på den samme mode i dag og for 20år . Når du køber en ny bil hos AT så har den stadig væk den orginal garanti, det er den store forskel at handle hos AT.
nobrks

Indlægaf faehund » ons maj 02, 2012 6:51 pm

En bil kan synes selvom den ikke overholder typegodkendelse fx. dæk der er for store. Der er dog denne beskrivelse:
"Køretøjer som er medtaget på ovenstående liste og som ikke er typegodkendt, kan synes på basis af et af følgende dokumenter:
* Data-erklæring - udstedes af køretøjsfabrikanten, dennes repræsentant(er), eller et anerkendt prøvningslaboratorium.
* EU-overensstemmelsesattest (CoC) - udstedes af køretøjsfabrikanten.
* Oplysninger fra køretøjsfabrikanten"

Dvs hvis Toyota vil sige at en Hilux stadig virker som den skal med 38" hjul, så skal synsmanden acceptere det. Det kan være Toyota er med på legen hvis du har en Artic Trucks udgave, men jeg tror ikke de gider rode med det, hvis jeg kommer med min Hilux fra 91.

Så skal man have fat et anerkendt prøvningslaboratorium, men hvad det koster er et godt spørgsmål, og så skal bilen jo leve op til generalle regler, så om du kan hæve tyngdepunkt 50cm og stadig klare en bremseundvigemanøvre er et godt spørgsmål.
faehund

Indlægaf nobrks » tors maj 03, 2012 3:24 pm

faehund skrev:En bil kan synes selvom den ikke overholder typegodkendelse fx. dæk der er for store. Der er dog denne beskrivelse:
"Køretøjer som er medtaget på ovenstående liste og som ikke er typegodkendt, kan synes på basis af et af følgende dokumenter:
* Data-erklæring - udstedes af køretøjsfabrikanten, dennes repræsentant(er), eller et anerkendt prøvningslaboratorium.
* EU-overensstemmelsesattest (CoC) - udstedes af køretøjsfabrikanten.
* Oplysninger fra køretøjsfabrikanten"

Dvs hvis Toyota vil sige at en Hilux stadig virker som den skal med 38" hjul, så skal synsmanden acceptere det. Det kan være Toyota er med på legen hvis du har en Artic Trucks udgave, men jeg tror ikke de gider rode med det, hvis jeg kommer med min Hilux fra 91.

Så skal man have fat et anerkendt prøvningslaboratorium, men hvad det koster er et godt spørgsmål, og så skal bilen jo leve op til generalle regler, så om du kan hæve tyngdepunkt 50cm og stadig klare en bremseundvigemanøvre er et godt spørgsmål.

Det lider spænende med prøvningslaboratorium, og har vært gjørt en gang i Australia med HDJ80 44"dæk ;

"The regulations for vehicle modifications in Australia are very strict, but Australia has a local auto industry. For this industry there is a complete set of regulations called the Australian Design Rules (ADR). This is what I used. I hired an Automotive Engineer approved by the RTA to carry out ADR inspections. I had him test all aspects of the vehicle that were affected by the modifications. He carried out noise tests, and most importantly brake tests with a fully laden vehicle in order to certify that the additional wheel size would not affect emergency braking or brake fade. All the tests were passed within regulation. This was written up in an Engineers report that I still have a copy of. With this in hand, I went to an inspection station and got the vehicle registered. I believe it is the only legally registered 44” modified 4X4 in Australia to date."
http://4x4offroads.net/ModifiedProductionVehicle.pdf

Men jeg mener at den røde hilux på danske plader har ikke noget med AT godkendelse at gøre.

Billede
nobrks

Indlægaf nobrks » man apr 15, 2013 8:11 pm

Jeg har gået videre med undersøgelsen.

I Tyskland er det ikke det store problem at få store dæk og ændringer til karrosen godkent,
Men når man kommer til at få noget godkendt ud af tykkere stål f.ek. Linkage til akslerne, så skal ma bevise materia certificate.

Bremsene bliver testet og stabilitet. Fartmåleren skal også stemme.

Og det gør norskerne, de tager deres 4x4 til Tyskland til at få dem lovlig i norge, de må være det samme som gælder her i DK , rller hvad ?

http://www.dekra.de/en/124
nobrks

Tilbage til Mekanisk