Erfaringer med 2,4L benzin Hilux?

Emner omhandlende mekanik

Erfaringer med 2,4L benzin Hilux?

Indlægaf J.D.M. » fre apr 27, 2012 4:17 pm

Goddaw alle sammen herinde. :)

Syntes ikke lige jeg kunne finde en tråd om det herinde allerede, og jeg håber den ligger i det "rette" forum.

Men sagen er den at jeg er en 18årig knejt der er ½ vejs igennem forløbt som landmand med maskiner og planter, og er så småt igang med at finde min bil. Da jeg bor ude på "bøhhtossen hvor grisene har nummerplader på" er det lidt "nødvendigt" for mig at have en 4x4 for at kunne transportere mig selv rundt, både i fritiden og erhvervsmæssigt. På vejen og såvel i marker og skov. Og selvfølgelig fordi der ikke altid ryddes sne herude.
Selvom jeg har råd til at købe mig en stor fin Land Cruiser 100 med en stor turbo diesel hakker, så vil det (desvære) blive for dyrt for mig at holde den kørende i vægtafgift og forsikring, så jeg har fået overtalt mig selv om at vælge en af de mindre modeller, og det endte så på noget Hilux værk, da ladet også er et godt redskab at have i landbruget.
Og selvom jeg har diesel i blodårene så er jeg kommet frem til at det måske ikke er en diesel motor jeg skal have, da jeg ikke har synderligt langt på arbejde. (7km)

Så jeg har brændt mig lidt varm på en 2,4L Hilux fra '01, men på benzin. Er der nogle kloge hoveder herinde der kan give lidt godt og skidt på sådan en kal? Nu kører der jo flest Hilux'er med en dieselmotor herhjemme, så jeg har faktisk aldrig hørt noget om benzinudgaven.

Det kan såvel både være benzinforbruget i den, trailer egenskaber, heste, moment, terrænegenskaber osv.osv.
Toyota's 4x4 har jo altid været kendt for at være kvalitet, men ellers har jeg kigget lidt på noget Navara fra '04 eller L200 hvilket jeg også har hørt godt om, da jeg har 2. kollegaer der har en hver, men jeg ville da lige finde ud af om den var noget iforhold til de andre alligevel. 8)
Senest rettet af J.D.M. søn apr 29, 2012 3:14 pm, rettet i alt 1 gang.
J.D.M.

Re: Erfaringer med 2,4L benzin Hilux?

Indlægaf Paw » fre apr 27, 2012 9:51 pm

Tror du ikke at du ender op i godt det samme i forsikring og vægt afgift ved at købe en så ny Hilux som ved at købe en VX100.?

Jeg ville gå nogle år tilbage og så købe den på den lille vægtafgift. Som 18'årig skal du betale en krig i forsikring alligevel. Og ja, det ikke sjovt at have så kort på arbejde. Så måske du skulle køre en omvej for at få nogle flere km i den.? Det har jeg enkollega der gør i sin Touran 1,9tdi.
Jeg kender ikke motoren, men vil ikke tro at den går meget længere end en 2l/2l-t. Og når det så er benzin så bliver det hurtigt dyrt.. Især når i bønder har så satans billig diesel ;)
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=234769
Brugeravatar
Paw

Geografisk sted: Vestfyn

Indlægaf J.D.M. » fre apr 27, 2012 11:07 pm

Tjoo... Jeg har snakket med lidt forsikringsselvskaber, og da jeg ikke er ny bilist (Har haft traktorkørekort og fast arbejde med meget kørsel på maskinstation siden jeg var 16) samt at jeg har haft bilkørekort en måneds tid, så vil forsikringen koste ca. 10K årligt. Og afgiften er jo billigere når det er benzin, så den ligger på omkring 5-7 stykker. Hvorimod er den diesel så er årlig afgift på ca. 10K, såfremt den er efter d. 1/6 '98, alt efter om den har partilkelfilter, hvad den går pr. L osv.

Men en Navara 2,5L TD kører ca. 13 km/l og den er faktisk et par tusind billigere om året at have i forsikring, og den kører lidt længere pr. km. Men hvor ligger sådan en i kvalitet, iforhold til en Hilux?

Jeg ville meget gerne have en VX100... Men den koster altså 25.000+ om året for mig at forsikre (Pga. af motorstørrelse, HK, osv.) + tårnhøj afgift, du kan ikke kører på farvet diesel, for det sætter sig over alt i motorsystemet, og så bliver man nemt taget af og for en grum dummebøde.

Men jo, der skal køres lidt flere km i den. Men der er jo også kun den afstand jeg har til det arbejde. Nu har jeg ikke tænkt mig at skifte bil hvis jeg skifter arbejdsplads, så der kan jo også blive en længere tur.

Men til det med at købe ældre i den lave afgift. Så er det faktisk lidt (ikke meget) billigere pr. år at have en nyere og mindre 4x4 som en Navara, end at have en Patrol Y60 lang fra 95', da den også koster mere i forsikring. Og de fleste i den kategori er der jo en masse rust arbejde i, og det vil jeg gerne undgå hvis jeg kan slippe afsted med det. :)
Senest rettet af J.D.M. fre maj 04, 2012 11:50 am, rettet i alt 1 gang.
J.D.M.

Indlægaf J.D.M. » fre maj 04, 2012 11:47 am

Slet ikke nogle der har erfaringer med en benzin motor i en Hilux??... :(
J.D.M.

Tilbage til Mekanisk