Håndbremse?

Emner omhandlende mekanik

Håndbremse?

Indlægaf Ulrik BS » tirs nov 01, 2011 10:26 am

Hvordan strammer man den op??

Mvh Ulrik
The fun begins, when the road ends :)
LJ 70 3,4D
BJ 40 3,0D
Ulrik BS

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf toyota-bandit » tirs nov 01, 2011 7:42 pm

Skære et par cm af kablet? - Hvilken model, ? på 70eren skal man stramme den op nede på tromlen, du kan lige stikke en ligekærvet ind bag gennem ankerplader, under bremsecylinderen, og så ellers bare op og ned og op og ned... indtil den er stram ;-)
LJ70 dele haves. - og det møj billigt.. Fang mig i hedeager.
toyota-bandit

Geografisk sted: viborg

Indlægaf Thomas » tirs nov 01, 2011 8:10 pm

toyota-bandit skrev:Skære et par cm af kablet? - Hvilken model, ? på 70eren skal man stramme den op nede på tromlen, du kan lige stikke en ligekærvet ind bag gennem ankerplader, under bremsecylinderen, og så ellers bare op og ned og op og ned... indtil den er stram ;-)

Nej det er sådan du lægger bremserne til når du har monteret dem!! herefter er det er faktisk håndbremsens opgave på en gammel toyota. bl.a 70ere hiacer hiluxer og andre fine vogne :wink:

----------------------------------

Hvis det kun er håndbremsen, og du ikke har problemer med bagbremserne eller lige har skiftet dem, så tager du kun punkt 3 :wink:

----------------------------------

1: Der sidder en justerskrue på håndbremsegrebet under det nappa/skind - den løsner du så du er sikker på at "håndbremsearmene" bag på ankerpladen er helt inde og have anlæg, og lidt til..

2: Så lægger du din bremsebelægning til ved at stikke en fladkærvet skrutrækker ind i hullet øverst bag på amkerpladen. Der er et lille "tandhjul" som du skal spænde op. Det klikker lidt imens, og kan ikke dreje den forkerte vej hvis det er korrekt monteret. 'løft bilen op og drej lidt på hjulet imens, så du ikke spænder den så hårdt at hjulet blokerers.

3: Stram håndbremsekablerne op med skuen på håndbremsegrebet. Den skal helst stadig lige nøjagtigt "ligge an" med armen nede på ankerpladen når håndbremsen er løsnet.

4: Nu burde din håndbremse spille. Den første dag eller 2 kan det dog vare en god ide at trække 15-20 gange ekstra i håndbremsen(halvhårdt) For hvis bremsebakkerne ikke var helt centrerede da du spændte dem op, ja så bliver de lidt løsere når du har kørt og bremst et par gange.

Faktik ikke helt nemt at forklare på skrift... :shock:
---------

Det er sådan at hvis du kan trække håndbremsen for langt herefter, så lægger den dine bagbremser til. :idea:

Punkt 2 kunne skiftes ud med 3472 træk i håndbremsen :lol:

Når du alligevel er i gang, kan det være en god ide at afmontere og rense/rengøre/smøre den lille "arm" på bagtøjet hvor håndbremsekablet deler sig ud til hver side. Den er ofte årsag til at håndbremsen hænger
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Ulrik BS » tors nov 03, 2011 4:24 pm

det var en god guide må man sige :) mange tak for det :) men tror os bremsebakkerne skal skiftes og synes ikke jeg kunne få løsnet så jeg kunne komme til at skifte sidste gang jeg prøvede! og kan høre at jeg ikke har fået gjort det rigtigt med den håndbremse :)
The fun begins, when the road ends :)
LJ 70 3,4D
BJ 40 3,0D
Ulrik BS

Geografisk sted: Nordjylland

Tilbage til Mekanisk