dæktryk GX90 og generelt

Emner omhandlende mekanik

dæktryk GX90 og generelt

Indlægaf oz1mis » tirs aug 30, 2011 2:31 pm

Har lige været hos dækservice med et par hjul der tabte luft...

Vi kom til at snakke om dæktryk, og jeg holder mig til det servicebogen skriver - 2,0 i alle 4! (mere ved last...)

Det mente indtil flere ansatte var alt for lidt 2,8 eller endda 3,0 er deres anbefaling, og de mente at generelt bør mange biler køre med meget mere end det servicebogen angiver.

Jeg har aldrig betvivlet deres kompetance på dækområdet og har brugt dem gennem mange år, men her ved jeg ikke hvad jeg skal tro...

Hvad siger I ?

/Michael
oz1mis

Geografisk sted: Svendborg

Re: dæktryk GX90 og generelt

Indlægaf 618Henrik » ons aug 31, 2011 7:24 am

oz1mis skrev:Har lige været hos dækservice med et par hjul der tabte luft...

Vi kom til at snakke om dæktryk, og jeg holder mig til det servicebogen skriver - 2,0 i alle 4! (mere ved last...)

Det mente indtil flere ansatte var alt for lidt 2,8 eller endda 3,0 er deres anbefaling, og de mente at generelt bør mange biler køre med meget mere end det servicebogen angiver.

Jeg har aldrig betvivlet deres kompetance på dækområdet og har brugt dem gennem mange år, men her ved jeg ikke hvad jeg skal tro...

Hvad siger I ?

/Michael

Du kan bedst selv afgøre det ved at se om dækken bliver slidt ensartede over hele trædefladen, slid på midten = formeget luft, slid i siderne = for lidt luft.
Men både 2.0 og 3.0 er ok til sådan en bil, det lave tryk gør at du kan stå fast på andet end asfalt og at bilen er konfortabel ved ujævnheder, det høje at den er stabil ved hurtig kørsel og bruger mindre brændstof.
Det er individuelt hvad man foretrækker.
Kører selv med 1,9 bag og 2,1 for i min HJ60½.
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Re: dæktryk GX90 og generelt

Indlægaf oz1mis » ons aug 31, 2011 12:27 pm

618Henrik skrev:Du kan bedst selv afgøre det ved at se om dækken bliver slidt ensartede over hele trædefladen, slid på midten = formeget luft, slid i siderne = for lidt luft.
Men både 2.0 og 3.0 er ok til sådan en bil, det lave tryk gør at du kan stå fast på andet end asfalt og at bilen er konfortabel ved ujævnheder, det høje at den er stabil ved hurtig kørsel og bruger mindre brændstof.
Det er individuelt hvad man foretrækker.
Kører selv med 1,9 bag og 2,1 for i min HJ60½.

Forstår godt hvad du mener, men det er lidt upræcist for en ingeniør som mig :-)

Dækmanden tænker at jeg kører på alm. veje og anbefaler et højere tryk.
Jeg kører gerne offroad (det er dog lidt for længe siden) så jeg har måske vænnet mig til de blødere dæk.
Sliddet er for lille til at jeg kan udlede noget af det, især når dækkene har tabt luft så de sansynligvis har kørt med for lidt luft for ofte - og når jeg så ikke kører ret meget i bilen...

/Michael
oz1mis

Dæktryk GX90.

Indlægaf Arne » fre sep 02, 2011 6:19 am

Da jeg havde min 90er kørte jeg med 38 psi både for og bag. Det gav en levetid for dækkene på ca. 90.000 km, hvilket ikke er så dårligt.

Jeg har kører med samme høje dæktryk i min 120er, og kører ligeledes ca 90.000 pr. sæt.

Mvh

Arne
Arne Mortensen
Arne

Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Dæktryk GX90.

Indlægaf oz1mis » fre sep 02, 2011 7:33 am

Arne skrev:Da jeg havde min 90er kørte jeg med 38 psi både for og bag. Det gav en levetid for dækkene på ca. 90.000 km, hvilket ikke er så dårligt.

Jeg har kører med samme høje dæktryk i min 120er, og kører ligeledes ca 90.000 pr. sæt.

Det svarer til ca 2,6 bar.
Jeg har tidligere haft en 95er hvor jeg også holdt mig til det Toyota anbefalede, og jeg mener jeg kørte 80.000 på et sæt dæk.

Så konklusionen er at en masse forskellige individuelle faktorer spiller, og der er ikke et optimalt dæktryk...

Til sammnenligning nævnte dækmanden en BMW han have sat 18" fælge og lavprofildæk på - der mente de også at trykket skulle være betydeligt højere end det foreskrevne... "dæksiderne er jo meget lavere"...

/Michael
oz1mis

Indlægaf 618Henrik » fre sep 02, 2011 8:48 am

oz1mis skrev:
Til sammnenligning nævnte dækmanden en BMW han have sat 18" fælge og lavprofildæk på - der mente de også at trykket skulle være betydeligt højere end det foreskrevne... "dæksiderne er jo meget lavere"...

/Michael

Hvilket er 100% korrekt.
Ved lavprofildæk, mindre end 50 profil, skal man højere op end det normale for den pågældende bil.

Kan godt være det ikke er nemt for en ingeniør :wink: men der er altså ikke noget endegyldigt svar på hvad dæktryk en given bil skal køre med..
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Indlægaf CB8 » fre sep 23, 2011 12:27 pm

618Henrik skrev:
oz1mis skrev:

/Michael

Hvilket er 100% korrekt.
Ved lavprofildæk, mindre end 50 profil, skal man højere op end det normale for den pågældende bil.

Kan godt være det ikke er nemt for en ingeniør :wink: men der er altså ikke noget endegyldigt svar på hvad dæktryk en given bil skal køre med..

Dem der kører track-day ...Banekørsel /asfaltræs i "alm. biler"
og går op i dæktryk måler på dæktemp. ude ved dækside og midt på dækket og de mener at optimalt dæktryk er når dækket er lige varmt på hele trædefladen...
så længe du kører asfalt så vil jeg mene at det er en rimelig rettesnor ;)
er du offroad eller i sne så vil jeg umiddelbart mene at du hurtigt får problemer med så højt dæktryk...
CB8

Geografisk sted: Lolland

Indlægaf Skovelev » tirs sep 27, 2011 8:10 am

Inginørere og dæk har nu aldrig været optimalt. Der er simpelthen for mange kombinationer og faktore der spiller ind. HEHEHEHE (ironi kan forekomme) :D
der er jo også det i sagen at alt efter hvilket mærke dæk man kører på skal der andet tryk i dækkende. Jeg selv kørte På BFG AT og de fik 1,8 bar i alle 4 på hiluxen. Og efter jeg har skiftet til Grabber AT2 sled de kanterne og var meget flade ved 1,8 så dem er der 2,2 i til dagligt.

Ude i plutten justerer man jo trykket til det man mener er optimalt og så retter man ind og prøver sig frem. Der er ikke rigtig noget endegyldigt svar på hvordan dækket arbejder på et givent underlag under hvilket tryk der er vist kun husmandsmetoden..... At prøve sig frem
Skovelev

Tilbage til Mekanisk