Side 1 af 2

hj 60 motor i bj73

Indlæg: ons nov 21, 2007 4:26 pm
af fenrisulven
Hejsa, har lige købt en bj73, kunne godt tænke mig en hj60 motor i den, er det en større operation, eller er det lige til, hvad skal man have med hvis jeg skal købe en motor, og er her en som lige har sættet liggende til en fornuftig pris, hvad kan man få for min gamle maskine, km 340000.

Hilsen Henrik

HJ73 ??

Indlæg: ons nov 21, 2007 9:51 pm
af Flemming
Hej Henrik.

Giv mig et kald på søndag den 25/11-07, så skal jeg give dit nogle hints til hvad og hvordan.

Jeg har selv i tidernes morgen bygget en 2H / 12HT (HJ60 & HJ61) motor i en BJ73.

mvh Flemming Pedersen
Mobil 20232042

Re: hj 60 motor i bj73

Indlæg: man jul 07, 2008 11:24 pm
af Galver
fenrisulven skrev:Hejsa, har lige købt en bj73, kunne godt tænke mig en hj60 motor i den, er det en større operation, eller er det lige til, hvad skal man have med hvis jeg skal købe en motor, og er her en som lige har sættet liggende til en fornuftig pris, hvad kan man få for min gamle maskine, km 340000.

Hilsen Henrik


Hejsa

... kan godt lade sig gøre.... men det betyder at du skal betale ny afgift af din bj73'er.... men det er du jo selvfølgelig klar over!!!!

Mvh Galver

Re: hj 60 motor i bj73

Indlæg: man jul 07, 2008 11:38 pm
af Hobbz
Galver skrev:Hejsa

... kan godt lade sig gøre.... men det betyder at du skal betale ny afgift af din bj73'er.... men det er du jo selvfølgelig klar over!!!!

Mvh Galver


Arbejder du ved skat eller ?

Re: hj 60 motor i bj73

Indlæg: tirs jul 08, 2008 12:31 am
af Galver
Hobbz skrev:
Galver skrev:Hejsa

... kan godt lade sig gøre.... men det betyder at du skal betale ny afgift af din bj73'er.... men det er du jo selvfølgelig klar over!!!!

Mvh Galver


Arbejder du ved skat eller ?


Jeps.... godt spottet :lol:

Sidder i motor centeret i Odense!

Mvh Galver

Indlæg: tirs jul 08, 2008 8:18 pm
af Hauge
Hej Galver,

Det med at betale ny afgift, det forstår jeg ikke helt.

Han øger jo ikke bilens effekt med mere end 20%, og en 60'er motor er uden turbo ligesom i en BJ 73'er.

Hvorfor skal der så betales ny afgift?

Indlæg: tirs jul 08, 2008 8:47 pm
af Galver
Lars Hauge skrev:Hej Galver,

Det med at betale ny afgift, det forstår jeg ikke helt.

Han øger jo ikke bilens effekt med mere end 20%, og en 60'er motor er uden turbo ligesom i en BJ 73'er.

Hvorfor skal der så betales ny afgift?


Hej

Bilen skifter jo identitet fra BJ73 til HJ73, og identitetstab = ny afgift!!

Det er jo bla. fordi at han går fra 4 til 6 cyl, men mest fordi at man jo også er nød til at skifte gearkassen samtidigt med motoren, og når man skifter andet end motoren ud, gælder reglen om de 20% ikke!!



Mvh Galver

...

Indlæg: tirs jul 08, 2008 9:49 pm
af per g
bare lad være med at køre galt :) så er der aaaaldrig nogen der ser det ... :)

Indlæg: ons jul 09, 2008 11:28 pm
af Kristoffer
Hvis du mangler en donor, kan du tage min bil for 6000,-
http://www.toyota4wd.dk/t4wd_t4wd/viewtopic.php?t=5329
(uden de alufælge)

Der følger en ekstre Gearkasse med, da den der sidder på hopper ud af 5.

Indlæg: fre jul 11, 2008 6:58 pm
af Thomas
Galver skrev:
Lars Hauge skrev:Hej Galver,

Det med at betale ny afgift, det forstår jeg ikke helt.

Han øger jo ikke bilens effekt med mere end 20%, og en 60'er motor er uden turbo ligesom i en BJ 73'er.

Hvorfor skal der så betales ny afgift?


Hej

Bilen skifter jo identitet fra BJ73 til HJ73, og identitetstab = ny afgift!!

Det er jo bla. fordi at han går fra 4 til 6 cyl, men mest fordi at man jo også er nød til at skifte gearkassen samtidigt med motoren, og når man skifter andet end motoren ud, gælder reglen om de 20% ikke!!



Mvh Galver


Hvem siger man skifter gearkassen?

Indlæg: søn jul 13, 2008 10:37 am
af offroad
Er det nogle specielle fynske regler i har der eller hvor star der at gearkassen er afgorende for identitet af bilen. Den kan jo aldrig blive til en Hj73 da toyota ikke har lavet sadan en.
Jeg har gennem tiden bygget flere biler om, bla. HJ 60 med chevolet diesel V8 motor og automatgear og patrol GR med Toyota HJ 61 motor og ingen af delene skulle der betales afgift af.
Hvis bilen ligner sig selv efter ombygning, effekten ikke er oget med mere end 20% og fabrikken ikke laver en model magen til skal der ikke betales afgift. det er gearkassen ikke afgorende for om sa han bruger automatgear fra en ny 200 serie.
Sa byg bare der ud af men husk at have papirarbejdet iorden, sa er der heller ingen problemer ved syn.

Rene

beklager div stavefejl men jeg sidder pa et islansk tastatur og mangler nogle bogstaver

Indlæg: søn jul 13, 2008 11:49 am
af Galver
offroad skrev:Er det nogle specielle fynske regler i har der eller hvor star der at gearkassen er afgorende for identitet af bilen. Den kan jo aldrig blive til en Hj73 da toyota ikke har lavet sadan en.
Jeg har gennem tiden bygget flere biler om, bla. HJ 60 med chevolet diesel V8 motor og automatgear og patrol GR med Toyota HJ 61 motor og ingen af delene skulle der betales afgift af.
Hvis bilen ligner sig selv efter ombygning, effekten ikke er oget med mere end 20% og fabrikken ikke laver en model magen til skal der ikke betales afgift. det er gearkassen ikke afgorende for om sa han bruger automatgear fra en ny 200 serie.
Sa byg bare der ud af men husk at have papirarbejdet iorden, sa er der heller ingen problemer ved syn.

Rene

beklager div stavefejl men jeg sidder pa et islansk tastatur og mangler nogle bogstaver


Hej

Nej vi har ikke vores egne regler på fyn!

Det er SKAT der træffer afgørelse om der skal betales ny afgift og ikke Syn-manden!! Han skal bare sikre sig at ombygning/ændringen er teknisk i orden!! Syn-manden burde henvise alle ombygninger til SKAT, med henblik på en vurdering af om der skal betales ny afgift af bilen, men det gør de sjældent..... :wink:

Ja du har ret i at toyota ikke har lavet en HJ73!! Men bilen holder jo op med at være en BJ73 (= 4 cyl. motor) og bliver jo til et nyt køretøj, en 73'er med en 6 cyl. motor!! Dvs vi taler om et delvist modelskifte!!

fra SKAT.dk:

I punktafgiftsvejledningen står der:

vedr. Motorskift står der bl.a. :

Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.

Modelskifte:

Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.

Mvh Galver

Indlæg: søn jul 13, 2008 5:55 pm
af den grimme nøgne dreng

Indlæg: søn jul 13, 2008 7:37 pm
af Galver


Det troede jeg i første omgang faktisk også.... men den er fx. ikke nævnt i hverken "chassis and body manual 1984-1990" eller instruktionsbogen fra 1985... og kan heller ikke finde henvisninger til den andre steder og er derfor kommet i tvivl om toyota har produceret en HJ73!!!

Fra 1990 og frem efter, har man kunnet få en HZJ73, men det er jo ikke helt det samme!!

mvh Galver

Indlæg: søn jul 13, 2008 11:39 pm
af Uffe
Hvor dejligt at se det danske afgiftssystem virke 100% for at smadre enhvers ønske om at få modificeret sin fritidsbil til at kunne lidt mere, med en ekstra afgift på noget der er taget fra et andet køretøj hvor der OGSÅ er betalt afgift og moms af afgiften :)

Hvor misundelige kan vi dog blive ...