Side 2 af 2

Indlæg: man jul 14, 2008 5:43 pm
af den grimme nøgne dreng
ja, det danske system er så latterligt, som det overhovedet kan blive.

Indlæg: tirs jul 15, 2008 6:39 pm
af Galver
Uffe skrev:Hvor dejligt at se det danske afgiftssystem virke 100% for at smadre enhvers ønske om at få modificeret sin fritidsbil til at kunne lidt mere, med en ekstra afgift på noget der er taget fra et andet køretøj hvor der OGSÅ er betalt afgift og moms af afgiften :)

Hvor misundelige kan vi dog blive ...


... altså jeg nævner jo egentligt bare reglerne for at i ikke skal blive overrasket den dag, hvor i er til syn hos en som kender lidt til LC'ere... og som ikke ser sin synsvirksomhed som en penge forretning :wink:

Som privat person synes jeg jo også at det er nogle mærkelig regler vi har... set i sammenligning med vores naboer og andre steder i verden.... men sådan har nu dem 'vi har stemt på... eller vores forældre eller deres forældre har stemt på' bestemt at reglerne skal være!!!

Håber at jeg kan tilgives for at tage problematikken op her.... :?

Indlæg: tirs jul 15, 2008 7:33 pm
af Galver
Thomas skrev:
Galver skrev:
Lars Hauge skrev:Hej Galver,

Det med at betale ny afgift, det forstår jeg ikke helt.

Han øger jo ikke bilens effekt med mere end 20%, og en 60'er motor er uden turbo ligesom i en BJ 73'er.

Hvorfor skal der så betales ny afgift?


Hej

Bilen skifter jo identitet fra BJ73 til HJ73, og identitetstab = ny afgift!!

Det er jo bla. fordi at han går fra 4 til 6 cyl, men mest fordi at man jo også er nød til at skifte gearkassen samtidigt med motoren, og når man skifter andet end motoren ud, gælder reglen om de 20% ikke!!



Mvh Galver


Hvem siger man skifter gearkassen?


Nej det er der ikke nogen der siger... men hvis du vil lave konverteringen i en BJ73 fra før 1990 (måske 1988... kan ikke præsist finde ud af hvornår 3bII motoren blev indført), skal du jo som min. ændre din 'input aksel' i gearkassen... og så ender vi samme sted... du laver andre ændringer end 'bare' at skifte motoren!

Indlæg: tors jul 17, 2008 1:57 pm
af Uffe
Galver skrev:... altså jeg nævner jo egentligt bare reglerne for at i ikke skal blive overrasket den dag, hvor i er til syn hos en som kender lidt til LC'ere... og som ikke ser sin synsvirksomhed som en penge forretning :wink:

Som privat person synes jeg jo også at det er nogle mærkelig regler vi har... set i sammenligning med vores naboer og andre steder i verden.... men sådan har nu dem 'vi har stemt på... eller vores forældre eller deres forældre har stemt på' bestemt at reglerne skal være!!!

Håber at jeg kan tilgives for at tage problematikken op her.... :?


Jeg er glad for at blive informeret om reglerne, skulle den dag komme hvor jeg havde penge og tid til et sådant projekt. Drømmene har man jo tit :)

Min mening var ikke at give dig dårlig samvittighed Galver - mit sure opstød var over at have set følgende: http://youtube.com/profile_videos?user=to4zgtr

Og vide at det kan man ikke i Danmark for en hvid mands penge.

Indlæg: tors jul 17, 2008 3:14 pm
af den grimme nøgne dreng
galver, du skal skam ikke føle skyld over noget :lol: det er tværtimod fint, at du gider at belyse de forskellige forhold for os andre.

Indlæg: tirs jul 22, 2008 9:15 pm
af offroad
Det er bare ærgeligt at galver tager modet fra alle naar reglerne ikke tolkes som han ligger op til, du kan sagtens montere hj 60 motor og gearkasse uden at betale afgift, det er bekræftet ved telefonisk kontakt til skat motorkontor i taastrup ved alle de biler jeg har bygget om, dette gælder ogsaa HJ 61 motor i Hj 60 som jeg kan se galver ogsaa er ude efter i en anden traad.
hvis man ogsaa flytter aksler, instrumenter osv som er specielle paa HJ 61 skal der nok betales, men bilen er saa gammel at det er meget smaa beloeb det drejer sig om.
Saa galver tjek venligst div. afgoerelser ved skat inden du tager modet fra alle der vi bygge om paa deres biler. Det er fint du goer opmærksom paa det kan blive et problem hvis de bygger for meget om, men det er ikke alle ombygninger der skal betales af.

Rene

Indlæg: ons jul 23, 2008 8:25 pm
af Galver
offroad skrev:Det er bare ærgeligt at galver tager modet fra alle naar reglerne ikke tolkes som han ligger op til, du kan sagtens montere hj 60 motor og gearkasse uden at betale afgift, det er bekræftet ved telefonisk kontakt til skat motorkontor i taastrup ved alle de biler jeg har bygget om, dette gælder ogsaa HJ 61 motor i Hj 60 som jeg kan se galver ogsaa er ude efter i en anden traad.
hvis man ogsaa flytter aksler, instrumenter osv som er specielle paa HJ 61 skal der nok betales, men bilen er saa gammel at det er meget smaa beloeb det drejer sig om.
Saa galver tjek venligst div. afgoerelser ved skat inden du tager modet fra alle der vi bygge om paa deres biler. Det er fint du goer opmærksom paa det kan blive et problem hvis de bygger for meget om, men det er ikke alle ombygninger der skal betales af.

Rene


Hej Rene

Først og fremmest er jeg nød til at sige at en telefonisk kontakt til SKAT, ikke er en garanti for at du ikke skal betale ny afgift af en ombygning…!!! SKAT er ikke bundet af det der bliver sagt telefonisk, så de ombygninger du har fået telefonisk tilsagn om, er stadigt køretøjer, hvor der ikke er truffet en afgørelse om hvorvidt der skal betales ny afgift af den ombygning der er sket!!! (= den afregning kommer jo nok en dag)

Jeg skriver ikke dette forum, for at tage modet fra af man ombygger sin LC eller fordi jeg er ude efter nogen!!… jeg skriver mere for at man ikke skal få sig en stor overraskelse senere hen!!

Kan godt være at du kalder det små beløb (men vi er jo ikke alle lige rige!!!!!)….men fx ville jeg da være meget ked af at finde ud af at der kom en ekstraregning på ca 25000 kr, hvis jeg havde sat en 12H motor i min HJ60!!!! (ja mere træ på bålet... men efter de nye beregningsmetoder så lander prisen ca der... vel og mærke hvis den er på gule plader)

Den tekst i punktafgiftsvejledningen, som jeg henviser til tidligere i denne tråd… er netop et sammensurium baseret på alle de afgørelser der er sket på dette område… så jeg ved ikke lige hvad der er for afgørelse du mener jeg skal læse!!!

PS. Hvis man vil være 100% sikker på at en ombygning ikke medføre at der skal betales ny afgift, skal man indsende en skriftlig forespørgsel til SKAT, hvor man beskriver (teknisk) hvad det er man påtænker at gøre! SKAT's skriftlige svar, vil, såfremt at det ikke betyder ny afgift, betinge sig af at man ikke foretager sig andet i forbindelse med ombygningen, end det man har beskrevet at man vil gøre!

....

Indlæg: tors jul 24, 2008 8:56 pm
af kristian
kan du ik lave en vejledning i det der skriftlige noget så man kan finde ud af at gøre det evt??

Re: ....

Indlæg: fre jul 25, 2008 7:18 pm
af Galver
kristian skrev:kan du ik lave en vejledning i det der skriftlige noget så man kan finde ud af at gøre det evt??


Hej

Skal jeg nok, men giv mig lige et par dage... har lidt meget om ørene pt!

Indlæg: fre jul 25, 2008 9:54 pm
af offroad
Galver

Når jeg på tlf får at vide fra vurderingsmændene i tåstrup at det ikke er nødvendigt at sende en skriftlig forespørgsel, mener jeg det må være godt nok.
Nu skriver du jo godt nok at du ikke er ude på at tage modet fra folk og kun vil gøre opmærksom på evt problemer, men så kunne du jo skrive at der evt. skulle kontrolleres med skat ved en sådan ombygning, istedet går du bare ud og skriver at der SKAL betales. Så med mindre du sidder højere i motor afdelingen end vurderingsmændene i tåstrup mener jeg du tager fejl.
Ang. beløb mener jeg også du er ude at skræmme folk fra at begynde, for hvis du har så meget styr på motor burde du også hurtigt kunne se at der på en patrol fra 91 ombygget med jeep karrosseri og lexus benzin motor og automatgear er betalt 3500kr og den bil er både nyere og bygget væsentligt mere om end det vi taler om her.Hvis du kender reglerne så godt vil du også vide at HJ60/61 BJ73 osv. kom ind på styk afgift og derfor er skat ikke gået glip af afgift kroner uanset hvilken type bilen kom ind som og hvilken den er nu.
De regler du henviser til er lavet for ikke at man tager en billig model (personbil eks. corolla, escort) og bygger den om til GTI / RS turbo efter der er betalt afgift. Dette ville være muligt den gang da en GTI ikke havde meget mere effekt end std bilerne, men er ikke aktuelt længere. reglerne er der dog stadig, men en HJ60 bliver ikke til en HJ61 kun pga af motor.
Selv om det er i en god mening syntes jeg stadig du skræmmer mere end du hjælper, men fint hvis du laver den vejledning.

MVH René

Indlæg: man okt 12, 2009 1:52 am
af Thommy
Galver kommer den guide ik snart. vil mene der er gået par dage,

Indlæg: ons nov 18, 2009 10:42 pm
af Allanbj73
der skal ikk betales afgift på en bj 73, hvis man ligger en hj60 motor i

Re:

Indlæg: fre sep 09, 2016 3:13 pm
af Galver
Allanbj73 skrev:der skal ikk betales afgift på en bj 73, hvis man ligger en hj60 motor i


Kære alle :)

Undskyld at jeg ikke er vendt tilbage tidligere... men jeg blev involveret i at udvikle det nye Motorregister, så min energi blev lagt der.

Allanbj73 har du en afgørelse fra SKAT på at der ikke skal betales ny afgift af din BJ73 efter at du har lagt en HJ60 motor i? Hvis ikke så kan du risikerer den næste synsmand eller politiman (§77 eftersyn) vil medfører at din bil bliver henvist til SKAT, med henblik på beregning af ny registrertingsafgift. (dit stelnummer fortæller jo at der burde være en 4 cyl motor og ikke en 6 cyl motor i din BJ73)

Som tingene er i dag, skal/bør man indsend en forespørgsel til SKAT på "bindende svar" inden man går i gang med at ombygge sit køretøj, så man er sikker på at man kan lave ombygningen uden at SKAT kræver ny registrerringsafgift af køretøjet. (SKAT er ligeglad med hvad en synsmand evt. siger!! )

Mvh Galver