Side 1 af 1

BJ42

Indlæg: lør feb 21, 2015 11:17 pm
af oldcruisers4ever
Hej Toyotafolket

Jeg har et par spørgsmål vedr. en BJ42

Det handler om en 1982 42er helt standard og komplet, som kan køre. Den er dog godt rusten bagi, inderskærme, ladbund osv er det ikke meget tilbage af. Kun overfladerust på rammen.
Den har kørt 225.000 og der er papiere på den, den har skivebremser foran fra ny af, dog ingen servo - og kun(?) den 4 trins gearkasse som de havde på det tidspunkt, nu kommer det egentlige spørgsmål - er der stor forskel på kørslen mellem den gamle 4 trins og den nye 5 gears gearkasse( er den værd at skifte til en 5 gears?)

Hvad mener i den må koste, tænker selv mellem 20-30kg, men hvad er en fair pris?

På forhånd tak - der kommer sikkert en masse flere spørgsmål når det bliver til med handlen og den skal renoveres..

Mvh

Re: BJ42

Indlæg: søn feb 22, 2015 6:51 pm
af krüger
Er den på plader nu? Eller er det et garage fund, hvis det er en længe parkeret 82'er med det sædvanlige rust i karrosseriet u.servo så er du nok meget tættere på 20 i mine øjne, 4 trins er fint nok, skud sikker gearkasse, mener ikke 5 gear er nødvendigt, evt. Sætter du blot hj60 differ i aksler i stedet for bj'erne, de er lidt højere gearet.
5 gears kasser der kan holde 5 gearet er ved at være en mangelvare til j4, og kræver lige 2 andre kardaner eller lave de eksisterende til at passe.
Held og lykke med evt handel, lækkert vogntøj jo

Re: BJ42

Indlæg: søn feb 22, 2015 10:32 pm
af oldcruisers4ever
Den er ikke på plader, så ja det er nok nærmere et garagefund, men den kører, alt virker og rammen er som sagt god.. Tror nok jeg vil holde mig til den originale gearkasse så..Lyder dog som en god ide med 60er diff, men hvis jeg går efter knallerteknik, størrre tandhjul= højere topfart, men langsommere optræk og omvendt den anden vej, bliver det ikke det samme når man gør det ved en bil?
Og med prisen, ja, 20 tænker jeg også lyder godt, nu må vi se.. :)

Re: BJ42

Indlæg: man feb 23, 2015 7:16 am
af krüger
det afhænger nok også lidt af hvor store hjul du forventer at sætte på, jeg har altid kørt med 35" og har stadig bj gearing og 4 trins, og bruger bilen jævnligt også på længere ture,og med stor trailer, har ikke problemer med kun 4 gear, ej heller da jeg havde 3b motor i. dog er 35" nok lige det store til en 3b'er u turbo, 33" er en perfekt str. til 42'ern og motoren har jo et rigtig godt bundtræk, men prøv at kør lidt i bilen først inden ombygning, der er mange der straks bygger om inden de overhovedet har prøvet hvordan det egentligt fungere som det er :wink:

håber da vi får endnu en j4 på vejen så 8)

-

Re: BJ42

Indlæg: man feb 23, 2015 9:32 pm
af oldcruisers4ever
Nu er den købt.. :D Planen er faktisk at den skal holdes rimeligt original, så det er ikke sikkert overhovedet at der bliver ændret noget ved gearingen..Men der kommer nok 33x10.5x16 på originale fælge, når de nu alligevel er der.. Og så må vi se.. Min far havde en 42er sidst i 80erne, dog den "sidste model", så det skal nok blive et sjovt projekt og få den på vejen igen :wink:

Glæder mig til at komme igang, men det bliver nok et projekt der først kommer til at stå færdigt engang næste år.
Tak for svarene krüger! Kommer nok til at trække på din viden igen på et tidspunkt..

Re: BJ42

Indlæg: tirs feb 24, 2015 8:04 am
af krüger
du slipper altså ikke så let, vi skal ha et billede i tråden her du!

viewtopic.php?f=22&t=9204

:mrgreen:

Re: BJ42

Indlæg: tirs feb 24, 2015 7:43 pm
af oldcruisers4ever
Får den først hjem i weekenden, så skal jeg nok :D

Re: BJ42

Indlæg: ons feb 25, 2015 9:58 am
af krüger
spændende :)