afgifter på alle biler

Her kan du skrive til andre brugere af dette forum.. om emner der ikke lige kan indplaceres i øvrige kategorier, god fornøjelse!

Indlægaf Uffe » tors mar 12, 2009 9:02 am

Det korte svar må være: Så kan i sq lære det.

:?
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf 618Henrik » fre mar 13, 2009 11:03 am

Dansk 4x4 klubs bestyrelse har skrevet til en masse politikere og opfordrer alle medlemmer til at gøre det samme.

Toyota4wd´s bestyrelse har endnu ikke reageret officelt, håber der sker noget før det er for sent!!!!

Samtidig så stop alle i ser i en gulpladebil og spørg om de er klar over hvor dyr deres bil bliver.
Tilsyneladende har "hestesamfundet" overhovedet ikke fået hovedet ud af rø... endnu, de aner ikke hvad der er ved at ske. Stop nogle heste trailere og tal med dem.

Svar fra DF på vores henvendelse (han fatter ikke problemet kan jeg godt se):

Kære Dansk 4x4 Klub og Nordsjællands Terrænbil Klub

Tak for jeres mails til flere medlemmer af Dansk Folkepartis folketingsgruppe, som jeg her svarer på vegne af.

I skatteaftalen er det aftalt, at fra 1. januar 2010 skal nye varevogne, dvs. gulpladebiler, belægges med en vægtafgift der svarer til den grønne ejerafgift, som en tilsvarende hvidpladebil. Samtidig hæves vægtafgiften for gulpladebiler, indregistreret før 1. januar 2010, sådan at der ikke bliver nogen afgiftsmæssig forskel på, om bilen er indregistreret før eller efter 1. januar 2010. Årsagen til denne forhøjelse af vægtafgiften for gulpladebiler er, at gulpladebiler hidtil er blevet favoriseret i forhold til tilsvarende hvidpladebiler, idet hvidpladebilerne i gennemsnit har betalt en højere ejer-/vægtafgift. Den favorisering finder vi ikke rimelig, især når man tager i betragtning, at der dermed har været tilskyndelse til øget anvendelse af mere forurenende biler på gule plader.

Samtidig indføres, at der fremover skal betales privatbenyttelsesafgift (5.040 kr. årligt) for gulpladebiler der benyttes til privat kørsel, for biler indregistreret før 3. juni 1998. Jeg finder det rimeligt, at der ikke længere eksisterer en favorisering af disse ældre biler, som jo hidtil, til forskel fra nyere biler, har været undtaget fra denne afgift. Da der på dette punkt er tale om en betragtelig forhøjelse, har Dansk Folkeparti stået fast på og fået gennemført i aftalen, at denne afgift skal indfases glidende, over to år.

Jeg har forståelse for, at mange vil finde disse afgiftsstigninger store. Der er da også flere muligheder for at undgå en del af stigningerne, hvis man eksempelvis overvejer nedvejning af sin gulpladebil eller at lade den overgå til hvide plader. Det sidste vil muligvis være en god forretning, hvis man har en gammel, men velholdt gulpladebil, der stadig kan holde en del år. Man kommer næppe til at betale meget i registreringsafgift, for de hvide plader, men man slipper til gengæld for privatbenyttelsesafgiften. Men, det kommer naturligvis an på en konkret beregning for den enkelte bil, om dette kan betale sig.

Det kan tilføjes, at Dansk Folkeparti agter at se på overgangsbestemmelserne i forhold til udarbejdelsen af den del af skatteforliget. Om kort tid sendes lovforslagene som skal udmønte skatteaftalen i høring. Når høringsperioden er slut, skal regeringen og Dansk Folkeparti evaluere høringssvarene og de henvendelser vi i øvrigt har fået om skatteaftalen og se på om det giver anledning til justeringer. Vi vil således gerne medvirke til at undersøge, om vi kan gøre noget for at afbøde problemerne.

Med venlig hilsen

Mikkel Dencker, MF
Skatte- og IT-ordfører
Dansk Folkeparti

Medlem af Folketinget (DF)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00

Dir. +45 33 37 51 06

http://www.ft.dk
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Indlægaf Uffe » fre mar 13, 2009 11:50 am

618Henrik skrev:Tilsyneladende har "hestesamfundet" overhovedet ikke fået hovedet ud af rø... endnu, de aner ikke hvad der er ved at ske. Stop nogle heste trailere og tal med dem.

De bliver nok ikke ramt på samme måde, der er mange der kører hvidpladebiler med hestetrailer. Der er rigtig nok en andel af dem der kører i gulpladebiler, men andelen er langt fra så stor som hos 4wd folket.

Jeg er bare glad for at jeg slap af med min jeep før den skulle over at betale grøn afgift i stedet for vægtafgift ;)

Selvom jeg stadig savner den ind imellem, det var en fe' øse!
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Indlægaf lj70ingstrup » fre mar 13, 2009 2:03 pm

I svaret skriver han om nedvejning! Så vidt jeg ved er det fjernet sidste år, eller er det kun på nye biler?

maxi skrev:mit svar fra DF...

Kære Morten Thorsen

Tak for din mail.

Regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt, at fra 1. januar 2010 skal nye varevogne, dvs. gulpladebiler, belægges med en vægtafgift der svarer til den grønne ejerafgift, som en tilsvarende hvidpladeafgift. Samtidig hæves vægtafgiften for gulpladebiler, indregistreret før 1. januar 2010, sådan at der ikke bliver nogen afgiftsmæssig forskel på, om bilen er indregistreret før eller efter 1. januar 2010. Årsagen til denne forhøjelse af vægtafgiften for gulpladebiler er, at gulpladebiler hidtil er blevet favoriseret i forhold til tilsvarende hvidpladebiler, idet hvidpladebilerne i gennemsnit har betalt en højere ejer-/vægtafgift. Den favorisering finder vi ikke rimelig, især når man tager i betragtning, at der dermed har været tilskyndelse til øget anvendelse af mere forurenende biler på gule plader.

Samtidig indføres, at der fremover skal betales privatbenyttelsesafgift (5.040 kr. årligt) for gulpladebiler der benyttes til privat kørsel, for biler indregistreret før 3. juni 1998. Jeg finder det rimeligt, at der ikke længere eksisterer en favorisering af disse ældre biler, som jo hidtil, til forskel fra nyere biler, har været undtaget fra denne afgift. Da der på dette punkt er tale om en betragtelig forhøjelse, har Dansk Folkeparti stået fast på og fået gennemført i aftalen, at denne afgift skal indfases glidende, over to år.

Jeg har forstålse for, at mange vil finde disse afgiftsstigninger store. Der er da også flere muligheder for at undgå en del af stigningerne, hvis man eksempelvis overvejer nedvejning af sin gulpladebil eller at lade den overgå til hvide plader. Det sidste vil muligvis være en god forretning, hvis man har en gammel, men velholdt gulpladebil, der stadig kan holde en del år. Man kommer næppe til at betale meget i registreringsafgift, for de hvide plader, men man slipper til gengæld for privatbenyttelsesafgiften. Men, det kommer naturligvis an på en konkret beregning for den enkelte bil, om dette kan betale sig.

Med venlig hilsen

Mikkel Dencker, MF
Skatte- og IT-ordfører
Dansk Folkeparti

Medlem af Folketinget (DF)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 51 06

www.ft.dk
33"
Thomas Ingstrup
lj70ingstrup

Geografisk sted: Vendsyssel

Indlægaf Uffe » fre mar 13, 2009 2:29 pm

lj70ingstrup skrev:I svaret skriver han om nedvejning! Så vidt jeg ved er det fjernet sidste år, eller er det kun på nye biler?

Han er helt uvidende - i kommer til at betale afgift afregnet efter jeres brændstofforbrug, hvad skal i så veje jeres bil ned for?

Det er tydeligt at han ikke har forstået forslaget.
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Foregående

Tilbage til Snik snak