Nye afgiftsregler på gulpladebiler... Suk...

Her kan du skrive til andre brugere af dette forum.. om emner der ikke lige kan indplaceres i øvrige kategorier, god fornøjelse!

Nye afgiftsregler på gulpladebiler... Suk...

Indlægaf Mens Rea » tirs mar 03, 2009 10:00 am

Har lige læst det her:

"Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi.
Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift
svarende til den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år."

Det står i det samlede dokument over aftalen, som kan læses her:
http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelel ... indow=true

Konsekvensen er at ALLE gulpladebiler over 2 tons totalvægt, også dem fra før 3. juni 1998, skal betale tillægsafgift årligt for privat anvendelse, dvs. ca. 5k udover vægtafgiften...

Og så kan vi lige tillægge, at alle os med dieselbiler lige får en regning oveni på 1.000 kroner for manglende partikelfilter...

Her i husstanden har jeg 2 dieselbiler, den ene på gule plader... Ialt kommer den lovændring til at medføre en ekstra-regning på små 10.000 om året for mig, når man indregner både tillæg for privat anvendelse, 2xfilter-afgift og ændringen fra vægtafgift til grøn ejerafgift...

Nuuuuijjjj, hvor jeg eeeeelsker når de laver ændringer med tilbagevirkende kraft.... :evil:
Mvh

Jacob

.... Med nyanskaffet LJ70...
Mens Rea
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: søn jan 18, 2009 5:52 pm
Geografisk sted: 4600 Køge

Indlægaf Mens Rea » tirs mar 03, 2009 10:31 am

Jeg regnede det sq lige efter....

Tillæg for privat anvendelse af gulpladebil (fra 1987): 5.040,-
Tillæg for manglende partikelfilter, 1.000 pr. dieselbil: 2.000,-
Ændring af vægtafgift til grøn ejerafgift for gulpladebilen: knap 6.000,-

Men men - det er jo ikke kun udgifter... Jeg får naturligvis også noget ud af ændringerne...
Ændring af vægtafgift til grøn ejerafgift, besparelse for hvidpladebil: 350,-

Ialt før ændringen:
6.780 (hvidplade) + 5.040 (gulplade)
Ialt 11.820,-

Ialt efter ændringen:
5.780 (hvidplade) + 10.920 (gulplade) + 2.000 (2 x partikelafgift) + 5.040 (1 x tillæg for privat anvendelse)
Ialt: 23.740,-

Så tillyke til mig - en stigning i afgifterne på 11.920,-
Mvh

Jacob

.... Med nyanskaffet LJ70...
Mens Rea
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: søn jan 18, 2009 5:52 pm
Geografisk sted: 4600 Køge

Indlægaf 618Henrik » tirs mar 03, 2009 12:19 pm

Jacob Hatt skrev:Jeg regnede det sq lige efter....

Tillæg for privat anvendelse af gulpladebil (fra 1987): 5.040,-
Tillæg for manglende partikelfilter, 1.000 pr. dieselbil: 2.000,-
Ændring af vægtafgift til grøn ejerafgift for gulpladebilen: knap 6.000,-


Så tillykke til mig - en stigning i afgifterne på 11.920,-



Koster mig omkring 10500kr ektra om året for min HJ60½ :shock:
Så nu har de opnået hvad de ville, jeg skrotter lortet.
I stedet køber jeg en 80'er med benzinmotor, den går vel 3-5km/literen men er nok godkendt til 9km/l, det sparer jeg vel 5-6000kr på pr år. (men forurener en del mere)
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: man apr 09, 2007 8:25 pm
Geografisk sted: Tureby

grøn afg.

Indlægaf Poul knudsen » tirs mar 03, 2009 3:45 pm

de er godt nok sjove der inde i folketinget :evil: :evil: når fuck dem de få ikke mig til at opgive at køre 4wd/offroad :) :)
synes ikke det andet link virker så prøv denne side.se side 18

http://www.fm.dk/Publikationer/2009/~/m ... 0_web.ashx
Poul knudsen
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: tors nov 22, 2007 3:25 pm
Geografisk sted: fredericia

Forslag til opråb

Indlægaf Jimmi Povlsen » tirs mar 03, 2009 4:27 pm

Hej alle!
Jeg er, ligesom en stor del andre i klubben, blevet lidt utryg ved den kommende skattereform.
Men i stedet for at sidde og snakke frem og tilbage, har jeg været ude at køre. Og der kom jeg sørme forbi det lokale skattekontor i Middelfart. Jeg stoppede op, gik ind og mødte en rigtig flink dame i ekspeditionen.
Jeg lavede, ved skranken, en anmeldelse til registrering til hvide plader, som hun hjalp med at udfylde korrekt.
Mit foreslag er følgende:
Hvis alle gør dette, vil Skat få så meget administration, at de også vil råbe op, om den nye skattereform og de ekstra opgaver.
Det koster ikke noget, og så behanler de sagen og vender tilbage med en pris på at få hvide plader på bilen.
Gevinst:
Skat hjælper os uden at det koster noget og regeringen kan lige pludselig se, at konsekvensen bli'r at vi konverterer til hvide plader. Derved får de ikke de afgifter ind, som de regner med og den nye skattereform vil ikke længere hænge sammen.

Håber der er flere der vil være med.

Jimmi

Link til den blanket man skal bruge:
http://www.skat.dk/Blanketter/21016.PDF
Hilsen Jimmi
Jimmi Povlsen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs nov 28, 2006 8:21 pm
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf ms sejersen » tirs mar 03, 2009 4:54 pm

hvis du skulle få lyst til at betale afgiften til hvide plader, som vil hjælpe en hel del på afgift indtægterne, vil du derefter betale en mindst lige så stor vægtafgift for din 4x4.
tror ikke du kan finde en gevindst der.
og beholder du den på gule plader, har du kun opnået at bruge lidt tid og en køretur på det.
tror ikke der vil blive brugt ret lang tid på at fastsætte afgift på en 15-20 år gammel 4x4
ms sejersen
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: tirs feb 28, 2006 2:26 pm
Geografisk sted: jylland, nibe

Indlægaf Mens Rea » tirs mar 03, 2009 8:07 pm

ms sejersen skrev:hvis du skulle få lyst til at betale afgiften til hvide plader, som vil hjælpe en hel del på afgift indtægterne, vil du derefter betale en mindst lige så stor vægtafgift for din 4x4.
tror ikke du kan finde en gevindst der.
og beholder du den på gule plader, har du kun opnået at bruge lidt tid og en køretur på det.
tror ikke der vil blive brugt ret lang tid på at fastsætte afgift på en 15-20 år gammel 4x4

Jo, da... Du har da netop penge at spare ved at have den på hvide plader...
En LJ70 betaler man lige pt. 4.030 for halvårligt i vægtafgift. (Den vejer 2.200 kilo)
Jeg har ladet mig fortælle at den er opgivet til 13 km/l i tidernes godmorgen, og derfor vil den koste 3.540 halvårligt i grøn ejerafgift, altså en besparelse på cirka 1.000 kroner om året.
(Forudsat at de opgivelser holder, hvis den kun går 10 km/l så er tallet 5.460 halvårligt, altså lidt af en forskel. :? )

Derudover, så vil du jo få "misundelsesafgiften" på 5.040 om året, da bilen vejer over 2 tons totalvægt.

Ved at omregistrere til hvide plader vil du slippe for misundelsesafgiften, men ejerafgiften vil være den samme uanset pladernes farve - altså en besparelse på 5.040 om året ved at sætte den på hvide plader.

Men - hvad koster det så at sætte den på de hvide plader?
Ifølge Skat's beregner:
( http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101 )
... Der vil en LJ70 (2.200 kilo egenvægt, 50% afgift, nypris 200.000, handelsværdi 20.000, 13 km/l) koste knap 9.000 i tillæg til registreringsafgiften for at få hvide skilte på den.

Og så skal man holde tungen lige i munden og have lommeregneren frem...
Ordningen indfases i 2010 og 2011... Så fra 1/1 2010 skal du betale grøn ejerafgift i stedet for vægtafgiften, men misundelsesafgiften indfases over 2 år, og du skal derfor kun svare halv afgift i 2010.

Ud fra det ovenstående (de 13 km/l) må regnestykket derfor se sådan ud på årsbasis:
2010: Ejerafgiften nedsættes fra 8.060 til 7.080, og der opkræves halv misundelsesafgift (1/2 x 5.040) på 2.520, ialt 9.600.
2011 (og fremover): Ejerafgiften på 7.080 plus fuld misundelse på 5.040, ialt 12.120,-

I 2010 vil man derfor have en merudgift på 2.520 kroner, og fra 2011 og frem på 5.040 hvis man har bilen på gule skilte i stedet for på hvide.
Hvis beregneren er nogenlunde korrekt og det koster cirka 9.000 i afgift at få den over, så skal man altså have bilen i knap 3 år år fra 1/1-2010 og frem før det kan svare sig at få den på hvide skilte.
(9.000 i afgift plus 1.100 til nye plader, og sikkert også 540 kroner til et syn i samme ombæring.)

Man skal derfor gøre ret klart op med sig selv om den bil man nu end har, holder i mindst til udgangen af 2012... Ellers er det en underskudsforretning at fikse hvide plader til den.
Hvis beregneren på Skat's side skyder for lavt, og afgiften fastsættes endnu højere, så skal bilen jo naturligvis holde tilsvarende længere før det kan svare sig...
Alt i alt har vi vist bare tabt... Suk...
Mvh

Jacob

.... Med nyanskaffet LJ70...
Mens Rea
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: søn jan 18, 2009 5:52 pm
Geografisk sted: 4600 Køge

Indlægaf ms sejersen » tirs mar 03, 2009 8:22 pm

:D :D ja det ligner en tabt sag :cry:
ms sejersen
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: tirs feb 28, 2006 2:26 pm
Geografisk sted: jylland, nibe

Indlægaf 618Henrik » tirs mar 03, 2009 8:41 pm

Jacob Hatt skrev:En LJ70 betaler man lige pt. 4.030 for halvårligt i vægtafgift. (Den vejer 2.200 kilo)
Jeg har ladet mig fortælle at den er opgivet til 13 km/l i tidernes godmorgen, og derfor vil den koste 3.540 halvårligt i grøn ejerafgift, altså en besparelse på cirka 1.000 kroner om året.
Alt i alt har vi vist bare tabt... Suk...


Idag betaler du 4.030kr HELårligt i vægtafgift.
Hvor fandt du ud af hvad den var opgivet til?
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: man apr 09, 2007 8:25 pm
Geografisk sted: Tureby

Indlægaf Mens Rea » tirs mar 03, 2009 8:43 pm

ms sejersen skrev::D :D ja det ligner en tabt sag :cry:

Jeg tror også bare det ender med at jeg omregistrerer min bil til blandet erhverv/privat (hurra for at være selvstændig), og sparer dermed halvdelen af misundelsesafgiften... Så kan jeg trods alt køre en hel del år før det for alvor slår igennem med den højere afgift...
Og til den tid er bilen nok så tilpas lidt værd at det måske kan svare sig at få hvide plader på den alligevel... ;)
Mvh

Jacob

.... Med nyanskaffet LJ70...
Mens Rea
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: søn jan 18, 2009 5:52 pm
Geografisk sted: 4600 Køge

Indlægaf farsged » tirs mar 03, 2009 10:05 pm

Gulplade biler fra før 3 juni 1998 for ikke afgift pr km/l men den gamle vægtafgift og tillægs afgift og de 5500 i misundelses afgift så en lj 70 skal beregnes med 4030 + 5500+1000 ikke noget med km regnskab, det er kun nye biler på gule plader der skal beregnes efter km/l
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: fre mar 17, 2006 4:54 pm
Geografisk sted: Skive

Indlægaf maxi » tirs mar 03, 2009 10:26 pm

de irreterende politikere får ikke mig til at skrotte min 60er :evil
Senest rettet af maxi ons feb 17, 2010 10:26 pm, rettet i alt 1 gang.
rigtige biler blev lavet i 80erne

Morten Thorsen
maxi
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: man jun 16, 2008 8:52 pm
Geografisk sted: læsø

Indlægaf Mens Rea » tirs mar 03, 2009 10:41 pm

618Henrik skrev:Idag betaler du 4.030kr HELårligt i vægtafgift.
Hvor fandt du ud af hvad den var opgivet til?

Ah, ja... My bad... :)
Hvis du mener km/l angivelsen, så var det noget en anden bruger herinde fra mente at kunne huske - så det er ikke bekræftet.

farsged skrev:Gulplade biler fra før 3 juni 1998 for ikke afgift pr km/l men den gamle vægtafgift og tillægs afgift og de 5500 i misundelses afgift så en lj 70 skal beregnes med 4030 + 5500+1000 ikke noget med km regnskab, det er kun nye biler på gule plader der skal beregnes efter km/l

Hvis det er korrekt, så vil jeg gerne have dine kommentarer til nedenstående:
"Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi.
Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift
svarende til den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år."

Som jeg læser det bliver niveauet for afgiften ændret. Jeg er sq ligeglad hvad de kalder det... :)
Mvh

Jacob

.... Med nyanskaffet LJ70...
Mens Rea
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: søn jan 18, 2009 5:52 pm
Geografisk sted: 4600 Køge

Indlægaf Uffe » ons mar 04, 2009 1:26 pm

Jeg håber ikke at de indfører de regler, for det rammer aalt for hårdt på nogle biler der slet ikke kan trække de afgifter der.

Udover det så er jeg pludseligt blevet meget gladere for min lille skoda :D
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe
 
Indlæg: 349
Tilmeldt: ons maj 10, 2006 4:49 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf maxi » ons mar 04, 2009 5:58 pm

hvor gammel skal en bil egentligt være for at den kan kaldes "veteranbil" for så må man da endnu kunne få en billig vægtafgift :?:
rigtige biler blev lavet i 80erne

Morten Thorsen
maxi
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: man jun 16, 2008 8:52 pm
Geografisk sted: læsø

Næste

Tilbage til Snik snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst