Længere lasker, hvad skal man være opmærksom på?

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

Længere lasker, hvad skal man være opmærksom på?

Indlægaf Paw » man maj 06, 2013 3:43 pm

Hej!

Situationen er den at jeg har en BJ73 som jeg snart har lavet en del ved. Den er bl.a, som beskrevet i min garage tråd, monteret med en 2" undervogn fra Ironman..
Men jeg står og gerne vil have den løftet et stykke til, ved en særlig lejelighed. Men kan jeg uden videre gøre det ved at lave mig et sæt længere lasker.? Jeg tænker på at løfte den ca 50mm i laskerne også. Men jeg tænker der måske bliver problemer med støddæmper længden ved fuld flex på undervognen.?
Er der nogen der har erfaringer inden for dette område og som kunne give lidt råd med på vejen.?

Det ligemeget med køreegenskaberne på vej, da det ikke er der det skal bruges..
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=234769
Brugeravatar
Paw

Geografisk sted: Vestfyn

Re: Længere lasker, hvad skal man være opmærksom på?

Indlægaf krüger » man maj 06, 2013 4:44 pm

Lange lasker er = bukkede fjedre, og det er vist kun for asfalt offroadere der skal se fede ude nede i byen :lol: totalt ubrugeligt til offroad :roll:

Men det til side så ja, det kan du sagtens, jeg har selv haft 40mm længere lasker på min, det var tæt på max længde syntes jeg, vil tro det er samme på 73'eren, da du jo kun kan fjedre ud indtil fjedrens total længde, derudover bukker man fjedrene, det var af samme grund jeg tog mine af igen, det kostede et par 2 år gl ome fjedre. De skal være noget længere end man lige regner med for at give nogen stor hævning.
der bliver lidt med støddæmpere ja, men er det blot for at sætte store hjul på til en særlig lejlighed f.eks. så er det jo ligemeget... De 40 - 50 mm kan godt gå til landevejen, hvis du har fået støddæmpere der passer til din 2" undervogn :wink:
Du ændrer jo caster vinklen på forakselen også, så den kan blive lidt "sjov" på vejen også

Så bare sæt igang :mrgreen:
Krüger's J4 serie garage:
viewtopic.php?f=25&t=5828
-
Brugeravatar
krüger

Geografisk sted: Tvingstrup

Indlægaf Paw » tirs maj 07, 2013 8:10 am

Hej Krüger..

Tak for info.. Det nemlig fordi jeg ikke lige kan se mig ud af hvor meget betydning det vil få de forskellige steder på bilen.. Jeg havde tænkt mig at lave dem 50mm længere mellem boltene.. Jeg har støddæmpere der passer til undervognen ja.. Så der burde der ikke være problemer.? Men hvis jeg smider længere lasker på, kommer forhjulet så ikke længere ind under bilen, altså tættere på stænklappen.?

For som det ser ud nu kan jeg nemlig ikke få større hjul på end 33".. De når nemlig lige akkurat at strejfe stænklapperne når jeg drejer hjulene helt ud til den ene eller anden side..

Flytter jeg ikke også bagakslen længere ud i højre side hvis jeg hæver den mere i undervognen?
Og hvordan mener du den bliver sjovere på vej med ændret castervinkel på forakslen.?

Mvh Paw
BJ73.. Org. 3B, 2"Ironman, Snorkel, 33/12,5-15 Cooper STT på 10x15, Nordic 12500lb.
Brugeravatar
Paw

Indlægaf frede.gv1 » tirs maj 07, 2013 5:23 pm

vi fik engang lavet længere lasker til en 3,3er. der var beslag med til at sænke det bagerste beslag af forfjederen. det virkede sådan set fint nok. måske det var en mulighed....
Thomas Lundy AKA COLA-MAND
jimny, sami-aksler, 2xarb. longfield, 5,14-1 transfer, 31" boggere. Aisin 1000 toyotaspil m 9hk bow3.

Vi ses... cola
frede.gv1

Geografisk sted: Ejby

Indlægaf TROLLE » tirs maj 07, 2013 9:25 pm

Hej Paw.....

Jeg syntes du skal hæve den i karosseriet i stedet for længere lasker...... så forbliver din undervogn som den skal være med de fjedre som du kører med.. + du får den fri plads til dine hjul som du mangler...

Mvh Verner
TROLLE

Geografisk sted: FYN

Indlægaf krüger » ons maj 08, 2013 6:43 am

Din akselafstand bliver måske nok mindre ja, men det er vist meget meget minimalt

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at flytte bagaksel til højre?

Det med "sjove køreegenskaber" er bare ment som at den godt kan blive noget levende i sving og blæsevejr, det er pga. selvopretning er forringet ved at hæve m lasker, så tipper du egentlig din foraksel forover, og det giver forkert vinkel på styreboltene.
Men det er jo ligemeget hvis det ikke er til vejkørsel :wink:

Men det er jo som nævnt lidt en ringe løsning med længere lasker, men du skriver jo også "til særlig lejlighed" hvis det er en mere permanent løsning du er ude efter, så hæv karossen som Verner siger, eller på med 35" hvis det er det du ønsker, og så igang med at gøre plads i karossen bagefter med grovere metoder :wink: evt væk med de stænklapper :?:

Lavt tyngdepunkt er vejen frem :mrgreen:
-
Brugeravatar
krüger

Indlægaf Paw » ons maj 08, 2013 11:20 am

Det med bagakslen der rykker sig, det gælder måske kun for biler med spiralundervogn? Det pga af den der stang, som jeg ikke kan huske hvad hedder, bliver for kort når man hæver bilen.. Meningen var at det skulle være let, hurtigt og billigt(vil lave laskerne selv) Har haft bodylift i tankerne, men så skal jeg jo hen og flytter køler og alt muligt? Desuden kender jeg ikke den udv, diameter på klodserne.. Fir dem kunne jeg nemlig også dreje selv.. Men så skal jeg hen og lave forkofanger osv om så den følger med lygterne op..
Brugeravatar
Paw

Indlægaf krüger » ons maj 08, 2013 3:07 pm

Panhard staget du tænker på, men nej det er kun på spiralfjedrede biler.
-
Brugeravatar
krüger

Tilbage til Andet