Erfaringer med GPS Geosat 5 (AvMap5)

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

Erfaringer med GPS Geosat 5 (AvMap5)

Indlægaf Safari » tors nov 04, 2010 6:44 pm

Jeg er blevet lidt interesseret i Geosat 5 eller måske den der hedder Wild 4x4, da den i forbindelse med en Kenwood 710 kan liiidt mere end bare sin fadervor, hvis man er samtidig med interessen for 4WD også er aktiv radioamatør. http://www.avmap.it/index.php?swt=0155&ipr=513&lng=en

Derfor..... Er der nogen som har erfaringer med de omtalte GPS ? - Og specielt....er der nogen som ligesom jeg også er radioamatører og har erfaringer med dem i tilslutning til Kenwood 710 ?
Se evt. dette link som giver en god beskrivelse af hvad den kan APRS mæssigt. Læg mærke til at det foregår i Tactical mode.

http://www.youtube.com/watch?v=xgrE-EuZ ... re=related

Det ser ud til at der er nogle hidtil usete muligheder med denne GPS type, i og med at det er muligt at se hinanden og bruge hinanden som Target i navigationen, når APRS muligheden bruges.

Jeg er meget interesseret i at høre om nogen køre med disse GPS typer, specielt nysgerrig omkring 4x4 Wild som også er forberedt for APRS.
Jeg kan se at nogle Italienske 4x4 entusiaster bruger dem, men jeg har ikke kunnet finde nogen som bruger dem i tilknytning til APRS / Kenwood 710.

Mvh Boris
Safari

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Safari » lør nov 06, 2010 10:03 pm

Nåå.. mange har læst indlægget, men ingen har svaret, hvilket må tyde på at der ikke findes erfaring i DK.

Siden jeg skrev indlægget kom jeg så til at tænke på at utrolig mange 4WD folk har Walki i deres biler. Nu skal jeg selvfølgelig passe på med kritik, men istedet nøjes med at påpege at der findes noget som er MEGET bedre, både hvad rækkevidde og samtalekvalitet angår og det har jeg egentlig lyst til at skrive lidt om her, hvis nogen skulle have lyst til at læse om alternativet.

Der findes VHF.
VHF ligger typisk i området 136 til 178 mhz. Det er bla. i dette område Politiet, Falck og andre serviceorganer ligger. Radioamatørerne har også et lille udsnit som ligger mellem 144 og 146 mhz. I området fra 146 mhz og frem, ligger også Landmobilområdet (LMR Radio).
I gamle dage var LMR et meget lukket land, men efter liberaliseringen er det dels blevet meget nemt at få tildelt en frekvens og det er også blevet meget billigt. ca. 350 kr for en simplex (enkelt kanal) og 404 kr for en duplex (dobbelt kanal).
Det eneste der kræves er en tilladelse fra telestyrelsen til en frekvens og så er man sådan set klar til at køre løs.
Rækkevidden er betydelig længere på simplex ca. 15 til 25 kg afhængig af terræn og den tilladte sendeeffekt på radioen er 25 Watt.
Laver man så en såkaldt repeater (Relæstation) som sidder i en høj mast et sted, så øges rækkevidden betydeligt når man er mobil.. op til 100 km eller mere afhængig af placering mv.

Desværre er det et fåtal indenfor 4 WD folket som har fået øjnene op for disse muligheder, hvilket egentlig er lidt synd.

I det følgende vil jeg fortælle lidt om hvad man kan få ud af det og hvordan man kan komme igang.

Vi er nogle stykker her i mit område, som dels er radioamatører (det er så IKKE en forudsætning for at bruge LMR radio), men også 4 WD entusiaster.
Vi har i fællesskab etableret en såkaldt repeater som har base i nærheden af Hobro i en højde på 103 meter over vandet. Når vi bruger denne repeater, så har vi en rækkevidde som går op til Ålborg, over omkring Skive, ned i en runding som ender et stykke på den anden side af Randers. Dvs. at en som køre ved Ålborg kan tale med en som køre ved Randers. Det kan man ikke på Walkie !
Vi har nu haft den i ca. 2½ år og bruger den dagligt og specielt om vinteren har vi rigtig meget glæde af den. Sidste vinter, hvor snestormen rasede havde vi rigtig meget glæde af at kunne komme i kontakt med hinanden på en nem og hurtig måde.

En anden fordel ved netop VHF radioen er at vi samtidig kan lytte med på stort set alt hvad Politiet, Falck, Vejvæsen, berredskab, vejdirektorat osv taler om. Jeg skal lige for god ordens skyld fortælle at det blev lovliggjort i 1995 under liberaliseringen.
Sidste vinter sparede det os for rigtig mange ærgerlige forsinkelser osv, netop fordi vi fik meldingerne om f.eks spærrede motorvejsafkørsler pga. sne osv, som gjorde at vi kunne få drejet fra i tide og køre alternative ruter...samtidig med at vi også kunne bevarer kontakten med hinanden.
Fordelen er også i modsætning til mobilnettet, at vi kan tale sammen flere af gangen som på Walkien (også over repeateren).

Hvordan kommer man så igang ?

Ja, først skal man have en VHF Radio og en sådan kan købes til ca. 1000 kr og så ellers op til 6000,- kr for de meget avancerede, men man er udemærket kørende hvis man ofre ca. 1000,- kr. Dertil kommer en ordentlig antenne med ledning som anslået koster 2 til 300 kr.
Oven i det skal man så søge en frekvens ved telestyrelsen. Det kan man så med fordel gøre for et område og så være en gruppe som i fællesskab betaler for frekvensen.

Skulle der nu sidde nogen heroppe i mit område, som allerede har fået hænderne heeelt op over hovedet og godt kunne tænke sig at komme igang, så er i mere end velkomne til at kontakte mig, for så er der mulighed for at i kan få lov til at køre med over vores repeater, mod en mindre betaling til driften af vores repeater. Jeg er også behjælpelig med valg af radio, samt programmering osv.
Det kunne jo være at vi fik kanonvinter igen og dermed kunne vi gennem radioforbindelsen også få en masse glæde af hinanden ude i snemasserne.
Jeg køre selv rigtig meget her i området, specielt når de fraråder alt unødig udkørsel :lol: For det er jo her det bliver rigtig sjovt.

Er man så tilmed Radioamatør, så vælter mulighederne nærmeste ned over 4WD entusiasterne som et sandt regnvejr.
Vi har bla. vores eget GPS system som kaldes APRS, hvor vi kan se hinanden dels via radio, men også via internettet.
Vi har et landsdækkende Radiosystem som er forbundet via internettet, så man kan køre f.eks på Thyholm og tale med en der køre i København... eller Tyskland...eller Sverige... :P
Ja... og så er der selvfølgelig lige AVMAP 5 som jeg lige har nævnt i indlægget, men det kræver så amatørlicens.
Safari som er QRV på D-starradio Amatør-Call: OZ2LPX Bil: HJ60 / LJ70 Turbo
Safari

Indlægaf M&H » lør nov 06, 2010 10:55 pm

Interessant indlæg :)

Jeg vil lige fordybe mig lidt i det så snart jeg kommer hjem, midt på ugen.
Er selv radio amatør, men med licens på standby.
Kan være den måske skal genopfriskes...
Brugeravatar
M&H

Geografisk sted: Ølgod

Indlægaf KC 720 4X4 » lør nov 06, 2010 11:58 pm

Det er ganske interessant ja.
Men ligefrem hænderne over hovedet, tror jeg, ærlig talt, det er de færreste der har :wink:
Det er stadig mindst "bøvlet" at kaste en gammel 27MHz radio i sin bil, til at sniksnakke med de andre på 16eren og hvis det er rigtig avanceret, har man en Harald skrald PMR radio, til sin "Winch Hore" :twisted:
Jeg tror ærlig talt altid det vil være den løsning, den brede befolkning vil vælge, da det er det der er nemmest at gå til.

Noget helt andet er så de få, der syntes det er interessant, så som undertegnede :roll:
Jeg har længe puslet med tanken om at "opgradere" mig til en "rigtig" radioamatør, efter at have været CB mand i mange mange år.
Det er for nyligt, gået op for mig, at der er kommet en D Licens, der skulle være til at erhverve, nogenlunde smertefrit og uden at være svagstrømsingenør :lol:
Jeg startede med at terpe "I luften med D Licensen" på http://www.oz8h.dk/licd.htm og har gennempløjet det pensum der ligger på http://operatorlicens.dk og er efterhånden nået op på at kunne tage samtlige prøver, med 95-100% rigtige besvarelser.
Så jeg håber på at være nogenlunde rustet til prøven :roll:
Hvilken vurdering, har er Licenseret radioamatør, på de to nævnte hjemmesider :?:
Holder min formodning om at jeg vist er ved at være klar :?:
Mvh. Allan
PU 720 4X2 Årg ?? Blå
KC 720 4X2 Årg 85 Blå
KC 720 4X4 Årg 85 Grå
KC 720 4X4 Årg 85 Sort http://www.privatradio.net
KC 720 4X4

Geografisk sted: Jernhøjgård. 4480

Indlægaf Safari » søn nov 07, 2010 12:27 am

M & H...

jamen så synes jeg da bestemt du skulle genoptage den licens.
Nu ved jeg ikke om du har lagt licensen ind eller du stadig har den, men hvis du har den, så er du jo klar om man så må sige... og har du lagt den ind, ja,- så kontakter du blot telestyrelsen og får den genudstedt..helt uden prøve... og sikkert opgraderet :-)

KC 720 4x4

Jo.. måske vælger flertallet CB radioen....
Om jeg så er enig i at det er nemmere... arbejdet er det samme om du skal skrue en CB i som en VHF.. og antenne osv skal jo afstemmes uanset hvad..
Jeg tror blot det er fordi det er ukendt område.
Jeg har faktisk nogle 4WD venner på vestkysten...5 stykker...de kørte også med Walki det første år vi var til Beach Tour... så lånte de nogle VHF radioer af mig året efter..... og hold da op... nu har de deres egen frekvens på VHF så de kan snakke sammen til hverdag eller logge på vores Repeater når de kommer herover ad... og CB radioen...tja..den sidder der stadig...slukket....de bruger den kun når de er til terrænkørsel hvor andre bruger CB... men de er også blevet trætte af lydkvaliteten efter de begyndte med VHF.
Så egentlig tror jeg bare det er et spørgsmål om at starte lidt i det små, så kommer interessen jo langsomt rundt omkring når folk mødes og ser hvad man har af udstyr.

Jeg vil sige at specielt indenfor GPS og navigation, der sker der en hastig udvikling og med en amatørlicens i baglommen oven i, så åbner der sig nogle dører rent navigationsmæssigt, som almindelige mennesker IKKE kan købe sig til uden en licens - Ingen licens = ingen registrering i APRS systemmet og mange andre systemmer :-)

Skulle det have interesse, at se min Landcruiser på kortet via APRS så kan de nysgerrige bruge følgende link:

http://aprs.fi/?call=OZ2LPX-9&mt=roadma ... range=3600

Prøv evt. at ændre vis sidste: til 2 dage, så kan i se mine sidste ruter og evt. trykke på de røde prikker som så vil vise min hastighed, retning og højde på det givne tidspunkt.

I tilknytning til APRS er det så at man kan knytte en Geosat GPS til og så kan man se alle de andre på sin gps, samt vejrsituation og meget andet godt under kørslen...gratis.. lige ind af døren :-)

- Men du er kommet ind på de rigtige sider hvad angår læsestof til prøven :-) Og du er klar siger du... jamen så går du lige på
http://www.itst.dk/frekvenser-og-udstyr ... ver/prover
Der kan du se hvornår der er prøve og tilmelde dig....

Rigtig dejligt at læse jeres indlæg og jeg håber du består så vi kan komme til at høre noget til jer begge.

Til dig M&H vil jeg sige, at hvis du ikke har rodet med radio længe, så studer markedet grundigt inden du køber radio, for med licens skulle det jo gerne være grej som kan liiiidt mere den bare til LMR trafik :-)[/b]
Safari

hva er nu det!!!!!!

Indlægaf frede.gv1 » søn nov 07, 2010 9:53 am

er det her 2011 eller hva :? :?

hvad f..... er der galt med 2 dåser og en lang snor :D :D :lol:
Thomas Lundy AKA COLA-MAND
jimny, sami-aksler, 2xarb. longfield, 5,14-1 transfer, 31" boggere. Aisin 1000 toyotaspil m 9hk bow3.

Vi ses... cola
frede.gv1

Geografisk sted: Ejby

Indlægaf Safari » søn nov 07, 2010 2:39 pm

Thomas

Intet...Bare husk; at jo længere afstand, jo længere snor og jo større dåser :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Safari

Indlægaf M&H » tirs nov 23, 2010 2:08 pm

Har været i kontakt med Telestyr, og min licens er på vej i gang igen.

Lader til at min gamle licens er blevet opgraderet til en A-licens, det skal man vel ikke klage over 8)

Det skal dog gøres manuelt af TS, så der går nok en uge eller 2.
Brugeravatar
M&H

Indlægaf KC 720 4X4 » tirs nov 23, 2010 3:21 pm

M&H skrev:Har været i kontakt med Telestyr, og min licens er på vej i gang igen.

Lader til at min gamle licens er blevet opgraderet til en A-licens, det skal man vel ikke klage over 8)

Det skal dog gøres manuelt af TS, så der går nok en uge eller 2.

Kanont :D

Bare det var mig der fik A Licens :lol:
Er sq nok bare for "dum" til at få det :oops:
Eller sagt på en anden måde..... Jeg gider ikke sætte mig så meget ind i elektronik, for at få lov til at dreje på knapperne :wink:
Mvh. Allan
PU 720 4X2 Årg ?? Blå
KC 720 4X2 Årg 85 Blå
KC 720 4X4 Årg 85 Grå
KC 720 4X4

Indlægaf M&H » ons nov 24, 2010 12:18 am

Min licens er fra 1992, og den gang var det mere normalt at bygge selv, da en "købe" station kostede den foreste halvdel af en jetjager...

Men nu ser vi hvad der står på kortet når jeg får tilladelsen hjem. :roll:
Brugeravatar
M&H

Indlægaf KC 720 4X4 » ons nov 24, 2010 1:56 pm

Ja der er sket meget, siden 92 :roll:

Jeg har nu ingen intentioner om at bygge selv, da "grejet" jo ikke koster en formue længere, men kunne nu alligevel godt tænke mig at måtte "brede" mig over hele frkvensbåndet :twisted:
Så nu har jeg bestilt et par bøger og så må jeg se om jeg kan få pensum til A Licensen til at sidde lige så godt fast, som det til D Licens :wink:
D Licensen kan jeg i søvne, hvilket er bevist :P (Min kæreste har haft vækket mig, midt om natten, for at høre mig i det :lol: )
Mvh. Allan
PU 720 4X2 Årg ?? Blå
KC 720 4X2 Årg 85 Blå
KC 720 4X4 Årg 85 Grå
KC 720 4X4

Indlægaf M&H » tirs dec 28, 2010 10:51 am

Så kom jeg igennem stakken af post der er landet siden jeg tog på arbejde sidst, og nu ligger der en A licens til amatørbåndene og en VHF SRC marine licens på køkkenbordet.

Jeg har heller ikke planer om at bygge udstyr selv, en rimelig god HF eller VHF er ikke så voldsomt meget dyrere end en god CB.
HF rækker bare meget længere end CB med de effekter jeg må lukke ud.

Call sign OZ2ADV er hermed aktiv igen, dog uden udstyr indtil videre...
Brugeravatar
M&H

Indlægaf Safari » tors jan 06, 2011 12:33 pm

Til lykke til OZ2ADV :-)

Det var da dejligt, så håber jeg at du får brug for den i fremtiden.

Omkring udstyr, så findes der meget godt brugt grej på www.brugtgrej.dk , men se dig godt for....der er lidt brodne kar imellem !!!!! - Men ellers kan du spørge, jeg kender en del af dem som sælger derinde.

Jeg har iøvrigt lavet en lille undersøgelse under Snik snak her på forum.
Safari

Indlægaf M&H » tors jan 27, 2011 5:31 pm

Tiden vil jo vise hvad der kommer af udstyr, kommer jo an på behov, og hvor man lige finde på at tage det hen!

Hvorn er det gået med din prøve KC720?
Martin Svendsen
Toyota HDJ80 1993
Solgt - Toyota 4Runner 1994 KZN130
OZ2ADV
Brugeravatar
M&H

Indlægaf KC 720 4X4 » tirs feb 08, 2011 12:27 am

M&H skrev:Tiden vil jo vise hvad der kommer af udstyr, kommer jo an på behov, og hvor man lige finde på at tage det hen!

Hvorn er det gået med din prøve KC720?

Jeg har ikke taget den endnu :oops:

Undskyldningerne er mange og dårlige :lol:
Men jeg skal nok få taget mig sammen :wink:

Nu skal jeg hente en 2M radio på Onsdag, så kan jeg da lytte lidt på hvad der foregår på båndet og mon så ikke man får blod på tanden igen og får licensen i hus :roll:
Mvh. Allan
PU 720 4X2 Årg ?? Blå
KC 720 4X2 Årg 85 Blå
KC 720 4X4 Årg 85 Grå
KC 720 4X4

Næste

Tilbage til Andet