Hvilken Land Cruiser?

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

Hvilken Land Cruiser?

Indlægaf martinlj » tirs okt 05, 2010 2:07 pm

Hej Folkens,

Er ny her, håber jeg har placeret mit indlæg korrekt, ellers spark mig endelig over i rette forum :D

Nuvel, here goes :D

Har alle dage været vild med Land Cruiser, især de nyere udgaver. Designet holder og det siges de ikke er til at slå ihjel - bonus på økonomien! Jeg gider ikke skrue konstant :)

Jeg er dog meget i tvivl om hvad jeg skal vælge og hvorfor. Egentlig synes jeg den lange model er fedest, men får fortalt at en kort er bedre i terræn pga. akselafstanden - har det noget på sig i praksis?

Jeg er ude efter en bil med lav km-stand, men næsten alle jeg finder har gået 3-400000km - er det "lavt" i Land Cruiser-sprog? Især V8'erne har gået langt langt langt.. Normalt ville jeg foretrække under 200000km, men de hænger ikke på træerne og ved heller ikke hvor vigtigt det er med en Land Cruiser? En der har kørt 300000km på landevejen er vel at foretrække fremfor en der har kørt 200000km i terræn og med hestetrailer dagligt..

Så er der HJ GX osv.. hvad betyder det?

Er der en motortype jeg bør gå efter, fx. 2,4 fremfor 3,0 eller omvendt og er V8'eren trods en ringere brændstoføkonomi måske ligefrem værd at foretrække? Diesel eller benzin? Nogle svagheder/styrker ved de forskellige?

Jeg skal bruge den off road primært. Ren leg/hobby/drengerøv :-)

Hvor langt går sådan en fætter ved landevejsfart?

Hvordan er de med rust?

Nåh ja, prisen... jeg ligger helst omkring de 65000,-, gerne under, men er vi over så skal den også bare lige være i tip top :-) Er det et gangbart budget? Hvis ja, så skal det være max årgang 97/98 pga. vægtafgiften.

Jeg kan lave meget selv normalt på biler, men aner intet om 4x4 teknik så på det punkt er jeg nok ny i faget :-) Værktøjet og gåpåmod er dog iorden.

Slutteligt.. hvor faen kører man henne i DK? :D Jeg bor i Kolding, hvis nogen kender områder deromkring?

Nøj et rodet indlæg, men det hele kører rundt i hovedet... Håber nogle har mod på at besvare noget af det, så vil jeg være evigt taknemlig! :-D

På forhånd tak

Mvh en kommende 4x4-gut :D

//Martin
martinlj

Indlægaf martinlj » tirs okt 05, 2010 4:21 pm

Tilføjelse:

Noget jeg egentlig også er lidt lun på, er en HiLux, men kan sådan en overhovedet sammenlignes med en Land Cruiser i terrænnet? Pris og km-mæssigt er det jo næsten 50%, så... :-)

Slutteligt: Grunden til, at jeg kigger så ny en bil er at få en uden rust, men bør jeg mere kigge på slut-firserne og så blot søge til jeg finder en uden rust der, jeg tænker her på om dele+mv. er billigere og måske endda en mere solid bil? Nogen siger jo at det eneste rigtige blev lavet før 90'erne :D
martinlj

Indlægaf toyota-bandit » tirs okt 05, 2010 6:26 pm

Kan kun sige... Lj70 - Den er dog gammel, men fornuftig på vejen og i mudderet... :D
LJ70 dele haves. - og det møj billigt.. Fang mig i hedeager.
toyota-bandit

Geografisk sted: viborg

Indlægaf martinlj » tirs okt 05, 2010 6:37 pm

Så er det jeg bare _må_ spørge.. kan man finde en LJ70 uden rust?

Jeg har det ikke godt med rust.. mest af alt fordi jeg ikke selv kan lave det :-(

Hvad er det som gør at lige præcis LJ70 fremhæves? :)
martinlj

Indlægaf farsged » tirs okt 05, 2010 6:55 pm

de kan findes uden med for meget rust, men kig evt på http://www.mobile.de/home/index.html
Rigtige mænd kører 4x4 med lad.
Aksel Mikkelsen
farsged

Geografisk sted: Skive

Indlægaf martinlj » tirs okt 05, 2010 7:39 pm

Hej igen :)

Jeg lurede lidt på mobile tidligere i dag, men strandede ved, at mange af dem har bagsæder.

Kan man uden problemer importere sådan en som "gul plade" ? Altså pille sæder ud mv og indregistrere som varebil?
martinlj

Indlægaf Thomas » tirs okt 05, 2010 7:41 pm

Hej Martin

Dit indlæg er havnet det helt rigtige sted, men det var dog en frygtlig masse spørgsmål at tage stilling til.

Hvis jeg var dig ville jeg nok starte med at finde ud af om den skal kunne trække en trailer med mere en haveaffald i. Skal du bruge den til til daglige lange ture til arbejde. Med hvilken sværhedsgrad skal du køre terrænkørsel. Har du en bestemt model i kikkerten(evt. pics).

Du skal nok påregne en del rustarbejde på de ældre modeller i karros og ramme. Mht. akselafstanden, så er den lange meget retningsstabil i glat og fedtet føre, samt når du trækker lange eller tunge trailere. Den korte kommer tilgengæld nemmere om hjørner og hænger ikke så nemt på maven. Det er igen en opvejning af behovet. Selv er jeg til den lange aksleafstand, da den er mest behagelig ved landevejskørsel. Så kan man jo altid have sig en billig ræser i klubben - det må da også lige være noget for en "handymand" som dig :wink:

Det er ikke nemt som førstegangskøber at vide nøjagtigt hvad der er det bedste valg, men kom med nogle bud på hvad du havde tænkt dig, og sæt evt. links på annoncer. Så skal der nok komme en masse hints hjælp og vejledning.
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf martinlj » tirs okt 05, 2010 7:54 pm

Hej Thomas!

Ja og jeg har ikke engang stillet halvdelen af spørgsmålene endnu :lol:

Det er fordi jeg egentlig lidt står med et ben i hver lejer... skal jeg købe den billige løsning altså en ældre model eller skal jeg ofre den dyrere som jeg også har lyst til at stå og pudse lidt på i weekenden og som ligger bedre på vejen?

Jeg skal ikke bruge den i det daglige som sådan andet end hvis cyklen punkterer eller konen skrider med den anden bil.

Jeg har siden barnsben været bidt af al offroad kørsel hvad enten det er bil, cykel eller MC, så det er der timerne skal lægges. Jo mere mudder der flyver jo bedre - har beundret mange af jeres billeder her hvor flere af bilerne nærmest står med et hjul i hver verdenshjørne 8) Så det er den slags vi er ude i.

Når jeg kigger jeres billeder så tiltaler en årgang midt-80'er rigtig meget - de ser superfede ud med ekstra højre og brede ballondæk. Når jeg så kigger annoncer, så daler interessen, damn de ser flade og kedelige ud, men det kræver vel blot nogle ændringer så de ligner en ordentlig offroader :P

Omvendt synes jeg en GX90 fx. ser ret flot ud, men så er vi også oppe i en prisklasse hvor jeg også gerne vil have den skal være kosmetisk rigtig flot osv. osv.

Fordelen ved den ældre model er dog jeg kan spare kaskoen. Jeg er bare rigtig nervøs for det ender mere med jeg står med værktøjet end jeg kører i skoven :-(

Hvis jeg skal påregne rust i de ældre modeller så bliver jeg nok nødt til at skippe dem - og så gå efter en nyere årgang der har nul rust og så holde rusten nede istedet for.

Takker for det lange indlæg :)
martinlj

Indlægaf CB8 » man okt 18, 2010 10:07 pm

Tjaee det er jo gynger og karrusellerne om igen
vil du ha lukket kabine/varerum eller et åbent lad
du finder imo ikke en rimeligt rustfri landcruiser/Hi.lux hvis den skal være fra før 1995 men det er da muligt at finde en der ikke er disideret råden fra omkring 93' og frem men en Hi-lux koster så fra 45 og op og standen er ikke altid i overensstemmelse med prisen
En Landcruiser HDJ-80 fra (er det ikke i) 93' (der kommer spær mellem for og bagtøj) er heller ikke noget der står på hvert et gadehjørne og prisen er der efter'
mener at det er Rudi der har skrevet at han kender en der har en HZJ til 50K men kender intet til den ...De fleste er desværre blevet x-porteret til sahara eller et eller andet sted i nærheden
Det gælder forøvrigt for langt de fleste Landcruisere fra før 95'
så det er blevet langt sværere at finde noget i rimeligt stand til en go pris
en Gx-90 er prissat på samme måde som Hi-lux =pris og stand ikke hænger sammen
Hvis den skal bruges til offroad kørsel vil jeg klart anbefale Diesel
...så også dem der er flest af ;) så det er jo meget heldigt

ps. jeg har en LJ-70 holdene der skal ha skiftet motor
har også motoren der skal i så helt håbløst er projektet ikke
den er synet i 2009
syntes selv at den er over std. mht. rust men den er ikke rustfri
CB8

Geografisk sted: Lolland

Indlægaf Safari » fre nov 05, 2010 1:09 pm

Hej Martin

Ja.. valget er ikke nemt :-)

Jeg kan kun tale ud fra personlig erfaring med forskellige 4x4 i tidens løb.
De sidste 6 år godt og vel, har jeg kørt HJ 60 fra 86 og det er en bil som jeg har og stadig er vældig glad for. Den køre dagligt i min autovirksomhed som "prohest for en autotrailer" og hedder så forøvrigt "Fie".
Det er som en anden skrev, en retningsstabil vogn, køre max 7 på literen og 4,5 til 5 med autotrailer. Ikke nogen hurtig bil, men de årlige vedligeholdelsesudgifter står gns. i 3000,- kr ex arbejde. Største problem er batterierne som ikke holder mere end 2 år gns.
Jeg har de sidste 3 år kørt på Mud terrain 31 x 10,5 R15... Ikke knaldgodt til landvej og slet ikke til glat fører. De støjer meget, men til gengæld skal der rigtig meget sne til at stoppe den om vinteren.

ULEMPEN ved HJ60 ! Hvor gerne jeg end ville rose den, så har jeg ingen roser til undervognen. Den er tung som en i Helvede. Min vejer 2450 kg ombygget til værkstedsbrug og det vil sige at det er den vægt jeg er tvunget til at slæbe rundt med hver dag.
Bladfjedrene ligger under akslerne og det er ALTID og atter ALTID dem som er årsagen til at Fie må give op...Og når Hun først er strandet, så kan det faktisk tage adskillige timer at grave f.eks sne ud under den.
Det samme gør sig gældende i mudder !
Jeg har adskillige gange kørt skovtur sammen med en veninde som køre i en LJ70´er og det er sket at Fie har lagt sig midt i sådan et spor hvor skovmaskinerne har trukket træ ud og så er det kun takket være venindens LJ70 og et elastiktov at jeg er kommet derfra igen. LJ 70´eren kan nemlig til gengæld bunde, fordi den er med skruefjedre og hjulophænget er nærmest lavet som meder der let glider igennem sne og mudder.
Jeg vil sige, at skal du have glæde af en HJ60 eller 61 for den sags skyld, så skal den OP ! Hævesæt på...helt ubetinget. Skulle jeg kun bruge min som legetøj, så blev den hævet...derom ingen tvivl.

I mine unge dage kørte jeg Hilux og der må jeg så bare sige tommel op for terrænegenskaber. Bladfjedre ligger ovenpå akslerne og der er så meget plads at mudder kan glide både over og under akslerne. Snekæder på alle 4 hjul, så kørte vi igennem 1½ meter konstante snedriver, mens kammi sad med hovedet ud af soltaget og diregerede retningen :-)

Men skulle jeg give dig et råd med på vejen, så ta´ ud til nogle arrangementer for 4x4 og vær tilskuer. Så får du en rigtig god fornemmelse af hvad de forskellige typer kan og hvilke dæk der kan noget, med og uden spær osv. Snak med andre i "marken" hør deres erfaringer osv... så har du et godt udgangspunkt for at vælge bil :-)

God fornøjelse med projektet.
Safari som er QRV på D-starradio Amatør-Call: OZ2LPX Bil: HJ60 / LJ70 Turbo
Safari

Geografisk sted: Midtjylland

GX!

Indlægaf Nynne » man nov 15, 2010 1:27 pm

Hej du, jeg har haft forskellige LJ, BJ og GX og hvis du har 65000, så er der for mig ingen tvivl om at du skal købe en kortakslet GX90 3,0 diesel fra 96 eller 97. De er ved at være der nedeaf prismæssigt. Det er en pissefed bil, den ser stadig godt ud, kører godt, hvis den er rustbeskyttet er der ingen rustproblemer. Jeg har selv haft en 90 3,4 benzin, også en megadejlig bil med en skøn motor, men benzinen er dyr. Til gengæld er vægtafgiften vist lidt lavere, og indkøbsprisen for en benzin er væsentligt billigere end diesel så hvis du ikke skal bruge den meget, så er det en god løsning. Mange af de tidligere modeller har pga håbløse og nu ændrede afgiftsregler fået skåret taget af og svejset det på igen. Det betyder at bagagerummet ikke er tilgængeligt fra kabinen, til gengæld er de overskårne modeller også lidt billigere i indkøb og hvis der ikke er rust i samlingerne, så er bilen jo den samme. Reservedele til GX er selvfølgelig dyrere end til de gamle LJ/BJ; men der er ingen sammenligning i kørekomfort, en GX kan du nemt holde til at køre på motorvej med. Desuden GX har spærrediff som standard, hvilket de gamle vist ikke har. Held og lykke med et.
Nynne

Geografisk sted: københavn

Tilbage til Andet