køb af hj 60/61

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

Indlægaf 618Henrik » tors maj 22, 2008 8:44 am

den grimme nøgne dreng skrev:jeg mener ikke en 60er har noget spær overhovedet?

Nogen 60'ere kom med LSD bagpå, det er 60-80% spær (kan reelt ikke bruges til en skid)
I 87 kom der nogle 60'ere med rigtigt spær både foran og bagpå.
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Maybe I'am not going fast but you can't follow me!!
!!RETTEN TIL IKKE AT VÆRE PÅ FACEBOOK!!
Brugeravatar
618Henrik

Geografisk sted: Tureby

Indlægaf Rudi » fre maj 23, 2008 6:39 am

Godt Henrik
endelig en der ved noget.
Den glade dreng og uffe snakker da som de har forstand til ser det ud til.
61er er direkte indsprøjtning med turbo og UDEN intercooler
60er er forkammer diesel uden noget digedar
MVH Rudi 8)
21292668
Rudi

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Uffe » fre maj 23, 2008 8:36 am

Rudi skrev:Godt Henrik
endelig en der ved noget.
Den glade dreng og uffe snakker da som de har forstand til ser det ud til.
61er er direkte indsprøjtning med turbo og UDEN intercooler
60er er forkammer diesel uden noget digedar
MVH Rudi 8)
21292668

Det var da tidligt at sætte en TDI motor sammen på 61'eren synes jeg bare. Jeg har ikke sådan noget legetøj, så jeg har ikke nogen baggrund for at vide det :)
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf 618Henrik » fre maj 23, 2008 8:59 am

Uffe skrev:
Det var da tidligt at sætte en TDI motor sammen på 61'eren synes jeg bare. Jeg har ikke sådan noget legetøj, så jeg har ikke nogen baggrund for at vide det :)

TDI er kun noget VW kalder deres turbo motorer med direkte indsprøjtning, andre må vist ikke kalde dem det :wink:
Men at 12-HT motoren har direkte indsprøjtning underbygges yderligere af at der ingen gløderør er, men i stedet et glødenet i indsugningen.
Og da jeg nu blev nysgerrig kiggede jeg lige i rep bogen, der ser det ud til at dyserne i 12-HT er meget længere end til den motor der sidder i HJ60.
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Brugeravatar
618Henrik

Indlægaf 618Henrik » fre maj 23, 2008 9:52 am

[quote="618Henrik
TDI er kun noget VW kalder deres turbo motorer med direkte indsprøjtning, andre må vist ikke kalde dem det :wink:
Men at 12-HT motoren har direkte indsprøjtning underbygges yderligere af at der ingen gløderør er, men i stedet et glødenet i indsugningen.
Og da jeg nu blev nysgerrig kiggede jeg lige i rep bogen, der ser det ud til at dyserne i 12-HT er meget længere end til den motor der sidder i HJ60.[/quote]

Ok, nu bliver det mystisk.
På wikipedia står at direkte indsprøjtning på diesel først kom i 1991 på Fiat Croma, men først da VW begynte at benytte det som TDI fik det sit gennembrud. Der står ogsa at Toyota kalder deres version for D-4D.
Har så fundet en gammel bog om motorlære fra 1935, der står at det benyttes på de fleste store motorer.
Så kan man så tænke over om en HJ61 er lidt foran sin tid, siden den har direkte insprøjtning før Toyota begyndtre at markedsføre det elelr om der bare er så utroligt gammeldags i konstruktionen at den komemr under katogorien "store motorerer" i bogen fra 1935?
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Brugeravatar
618Henrik

Indlægaf Uffe » lør maj 24, 2008 10:11 am

618Henrik skrev:
618Henrik skrev:TDI er kun noget VW kalder deres turbo motorer med direkte indsprøjtning, andre må vist ikke kalde dem det :wink:
Og da jeg nu blev nysgerrig kiggede jeg lige i rep bogen, der ser det ud til at dyserne i 12-HT er meget længere end til den motor der sidder i HJ60.

Ok, nu bliver det mystisk.
På wikipedia står at direkte indsprøjtning på diesel først kom i 1991 på Fiat Croma, men først da VW begynte at benytte det som TDI fik det sit gennembrud. Der står ogsa at Toyota kalder deres version for D-4D.
Har så fundet en gammel bog om motorlære fra 1935, der står at det benyttes på de fleste store motorer.
Så kan man så tænke over om en HJ61 er lidt foran sin tid, siden den har direkte insprøjtning før Toyota begyndtre at markedsføre det elelr om der bare er så utroligt gammeldags i konstruktionen at den komemr under katogorien "store motorerer" i bogen fra 1935?

Det samme læste jeg for noget tid siden, og kunne ikke forstå at en 61'er havde direkte indsprøjtning. En Patrol GR/GQ har indirekte indsprøjtning (forkammer motor) helt op til den blev erstattet af GU modellen (2001- og frem modellen).

Du har også ganske ret i at det er VW der må kalde det for TDI, jeg skrev det bare for at slippe for at skrive "direkte indsprøjtning" (det tager jo en krig at skrive det! :D).

Min jeep havde direkte indsprøjtning, men den har også gløderør. Gløderør tror jeg derfor ikke er en afgørende del i at finde ud af om det er en direkte eller indirekte indsprøjtet motor. I hvert fald ikke hvis man skal stole på Boschs bog om diesel-engine management. Forskellen er udelukkende om der er forkammer eller ej.

Nu bliver du nødt til at fortælle mig hvad glødenet i indsugningen er for noget. Hvor i indsugningen foregår glødningen?
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

.

Indlægaf per g » søn maj 25, 2008 10:35 pm

hvordan faen får i jeres 60/61ere til at køre så langt, min gamle 60'r gik 400 km¨på en tank og min gamle 61'r gik 500 på en tank.. med 90 liter i tanken
HJ60
HJ61
Scania Vabis 56 - 1963
per g

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf 618Henrik » man maj 26, 2008 7:29 am

Uffe skrev:Det samme læste jeg for noget tid siden, og kunne ikke forstå at en 61'er havde direkte indsprøjtning. En Patrol GR/GQ har indirekte indsprøjtning (forkammer motor) helt op til den blev erstattet af GU modellen (2001- og frem modellen).

Du har også ganske ret i at det er VW der må kalde det for TDI, jeg skrev det bare for at slippe for at skrive "direkte indsprøjtning" (det tager jo en krig at skrive det! :D).

Min jeep havde direkte indsprøjtning, men den har også gløderør. Gløderør tror jeg derfor ikke er en afgørende del i at finde ud af om det er en direkte eller indirekte indsprøjtet motor. I hvert fald ikke hvis man skal stole på Boschs bog om diesel-engine management. Forskellen er udelukkende om der er forkammer eller ej.

Nu bliver du nødt til at fortælle mig hvad glødenet i indsugningen er for noget. Hvor i indsugningen foregår glødningen?

Ja, tror godt at en direkte indsprøjtet motor kan have gløderør, men en forkammer-motor SKAL have gløderør hvis den skal virke?

Glødenettet sidder et sted lige der hvor trykrøret fra turboen er sat sammen med indsugningsmanifolden. Det skulle være et net der varmer indsugningsluften op så man kan starte i koldt vejr.
Kaldes "intake heater" i bogen.
Henrik
HJ60½
BJ42
HDJ80 bus
RR Classic
Brugeravatar
618Henrik

Indlægaf Uffe » man maj 26, 2008 7:59 am

618Henrik skrev:Ja, tror godt at en direkte indsprøjtet motor kan have gløderør, men en forkammer-motor SKAL have gløderør hvis den skal virke?

Glødenettet sidder et sted lige der hvor trykrøret fra turboen er sat sammen med indsugningsmanifolden. Det skulle være et net der varmer indsugningsluften op så man kan starte i koldt vejr.
Kaldes "intake heater" i bogen.

Interessant, er det virkelig nok at varme luften op mens den er på vej ind i motoren? Det må være noget af en bandit der sidder i luftstrømmen, da motoren velsagtens også har brug for lidt assistance indtil cylindervæggene er varmet op (tager vel typisk et par sekunder i foråret).

Ang. gløderør så tror jeg at forkammer motorer i lige så høj grad har brug for dem som direkte indsprøjtede motorer har. Men siden man holdt op med at bruge forkammer motoren i biler for længe siden, har man ikke fået de "moderne" gløderør med i de gamle motorer. I min fabia er glødetiden (kigger på forvarmer lampen) omkring 1 sekund for tiden. I manualen står der bare at hvis temperaturen er under 5c skal man forvarme, og ellers kan man bare starte med det samme. Ret imponerende egentlig :)
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Foregående

Tilbage til Andet