Rapsolie i tanken - kan diesel maskinen æde det?

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

Rapsolie i tanken - kan diesel maskinen æde det?

Indlægaf Uffe » søn jan 06, 2008 1:27 pm

Hej gutter.

Jeg sad lige og snakkede med kæresten om noget hesterelateret, som hun skulle bruge noget olie til (til fodertilskud til hesten).

Hun sad så på nettet og fandt et tilbud fra Spar hvor hun så rapsolie til 7,25 literen.

Det er jo sådan set noget billigere end den diesel jeg kan tanke ude fra standeren - og så tænkte jeg på om man kan hælde sådan en gang rapsolie fra Spar direkte i tanken og blande det op med diesel i et "fornuftigt" forhold så det ikke bare fryser til. Fx 1 liter raps pr 4 liter diesel eller sådan noget.

Nogen der har erfaring med det? Kan motoren æde det eller skal der filtreres eller gøres noget ved sådan en rapsolie til madlavningen før den kan bruges som brændstof i dieselmotoren?

På forhånd tak!
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Geografisk sted: Silkeborg

Re: Rapsolie i tanken - kan diesel maskinen æde det?

Indlægaf Smeden » søn jan 06, 2008 10:19 pm

Uffe skrev:Hej gutter.

Jeg sad lige og snakkede med kæresten om noget hesterelateret, som hun skulle bruge noget olie til (til fodertilskud til hesten).

Hun sad så på nettet og fandt et tilbud fra Spar hvor hun så rapsolie til 7,25 literen.

Det er jo sådan set noget billigere end den diesel jeg kan tanke ude fra standeren - og så tænkte jeg på om man kan hælde sådan en gang rapsolie fra Spar direkte i tanken og blande det op med diesel i et "fornuftigt" forhold så det ikke bare fryser til. Fx 1 liter raps pr 4 liter diesel eller sådan noget.

Nogen der har erfaring med det? Kan motoren æde det eller skal der filtreres eller gøres noget ved sådan en rapsolie til madlavningen før den kan bruges som brændstof i dieselmotoren?

På forhånd tak!

9L rapsolie + 1L tændvæske virker ud fra div. udsendelser på tv.
Smeden

Indlægaf Uffe » man jan 07, 2008 4:58 pm

Tændvæske??

Så er det da lige før det ikke bliver billigere af at stå med det selv :(
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Re: Rapsolie i tanken - kan diesel maskinen æde det?

Indlægaf Hj61 » man jan 07, 2008 7:32 pm

Hej Uffe,

Vil mene det er noget helt andet du skal se efter :idea:

Se om du kan få fat i noget rapsolie fra en raps-presse (hvis du har pillefyr kan rapskageren bruges direkte i pillefyret, dog bedst blandet med korn) ud af raps-presseren kommer der jo olie og rapskager.

Raps-olien kan købes til omkring 4-5 kroner literen (dog må det ikke bruges som brændstof uden der skal betales afgift, men ....).

Jeg vil mene efter at have læst utallige indlæg fra forskellige på nettet at hvis der anvendes et blandingsforhold ikke højere end 50/50 kan vores lidt ældre motor kører på denne blanding uden at skulle lave noget om!

Det er jo muligt at købe diverse kit til ombygning så dyret kan kører på 100% rapsolie, men hvofor det hvis den kan kører på 50/50!

Dog skal det siges at jeg ikke selv har prøvet at kører på rapsolie (MEN HØRER GERNE OM NOGLE DER HAR) jeg har kun min viden fra indlæg lagt på nettet og de er jo ikke altid til at stole på.

Men dog har jeg lidt større planer igang og jeg vil gerne vende tilbage når jeg senere selv forsøger = om et halv års tid eller lignende!

Et lille minus ved opbevaring af rapsolien er at den KUN kan holde sig i et år, dog har jeg ikke kunne finde nogen data på hvor længe det kan holde sig hvis man blander det 50/50.

Men, måske ik til så megen hjælp, men jeg fik da alligevel skrevet lidt :?

Uffe skrev:Hej gutter.

På forhånd tak!
HJ61 Bus + Taotal renovering af HJ61
Brugeravatar
Hj61

Geografisk sted: Djursland

Indlægaf Uffe » tirs jan 08, 2008 8:53 am

Jotak de ældre motorer kan godt. Det vidste jeg sådan set også efter at have snakket med en gut fra fyn der kørte 50/50 i sin Patrol GR.

Jeg er mere bekymret for det i en common-rail motor som jeg har pga. tolerencer etc. Jeg ved godt der er nogen der kører på bio-diesel men dem jeg kan få snakket med er ovre i USA, og hvad de har af muligheder er langt mere spændende.
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Indlægaf Thomas » tirs jan 08, 2008 8:35 pm

Rapsolie er meget drøj, og aggressiv i forhold til diesel. Det betyder at visse pumper - specielt nyere - ikke kan komme af med overtrykket hvis der er for meget rapsolie i dieselen, og så eksploderer pisset :? At rapsolien er aggressiv betyder at den tærer brændstofslanger og rør i stykker. Desuden kan nogle pumper heller ikke tåle den aggressive rapsolie. :roll:

Dertil skal så siges at min '94 hilux (2l-motor) kørte fint på op til 50% rapsolie, og at en af de lokale dengser har kørt ca. 2 år i sin golf 2'er TD med op til 95%!!! uden bøvl. Om det så er held eller forstand tør jeg ikke sige. Eneste minus er at din bil hørmer som den lokale grill-snask, om du så kun hælder 1 liter rapsolie ned til en hel tank diesel - så man bli'r sgu' sulten af at køre bil :wink:

Men hvis man er til den sikre hest, ja så er her et link til en af dem der sælger ombygningssæt til rapsolie. Og det er som regel incl. ny overtryksventil til pumpen, slanger, rør, og evt. forvarmning af olien så den ikke parafinerer. Desuden har de også mange forskellige bilspecifikke 1- og 2-kammerstanke til brændstof(nogle biler skal startes op på diesel derfor 2 kamre) :idea:

http://www.elsbett.de Ta-daaaa..... - god fornøjelse!
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf ms sejersen » tors jan 10, 2008 11:38 am

jeg har monteret elsebett systemet på min patrol bus .
har nu kørt ca 50.000 km over 1 1/2 år. uden nogen form for problemer.
kører 100% raps , og har ingen problemer med koldstart.

sættet koster ca 8500 kr incl fragt. i sættet er alt fra strips, slanger, gløderør, dysespidser, filtre, varmeveksler. mm.

det tog mig ca 7 timer at montere med en kammerat. jeg havde tilmeldt os til et gør det selv monteringskursus. men så skal det også gå godt.

patrolen er rimelig nem at montere det på. de 7 timer var det hurtigste arrangørerne havde set nogle montere det på. der var også en nyere pajero hvor de havde meget besvær med at få forvarmeren ændret til de nye gløderør. (fortsætter med at brænde 3 minutter efter start) der skal ændres lidt på ledningsnettet.

alle slanger skal skiftes til nogle der kan holde til rapsen.

jeg sparer ca 1000 kr om mdr til brændstof, så selv om 8500 kr er en slags penge, er de tjent hjem på 9 mdr , med mit kørsel.

eneste problem er jo at raps prisen stiger....

fik den målt ved ketner inden montering 130 hk , 270 nm

efter montering og på raps 130 hk , 300 nm og det kan mærkes på bundtrækket + en gode - absolut ingen røg uanset hvor meget den presses.

hvis der er meget koldt og jeg presser den hårdt kan den ha problemer med at få nok olie. det ku jo løses med større slanger eller en ekstra pumpe. men det er kun hvis det er koldt og den skal knokle.

den går ikke helt så langt på brændstof filtre. man kan nemt mærke når det er tid til et nyt.

den går ca 8 på diesel og 7,5 på raps , ved go solid kørsel.

er man kommet for langt hjemmefra eller ikke har mere raps kører den stadig på diesel og det kan uden problemer blandes.

problemet med at køre uden ombygning er startproblemer. har selv kørt med op til 80 raps og 20 diesel i vores gl golf 1,6 diesel meeeen der skal et godt batteri til. alt blev utæt ved slanger, som ikke var skiftet. og kun om sommeren.

hdi,cdi og lignende nye diesel motorer kan kun køre med 2 tanksystemet. dvs man starter og kører 1 liter disesel op. dereftre slår man over på raps. ca 1 liters penge inden man er fremme slår man tilbage på diesel.

håber det var en hjælp. mvh michael
ms sejersen

Geografisk sted: jylland, nibe

mine erfaringer

Indlægaf Gufre » lør jan 12, 2008 9:53 am

Jeg har hen over sen sommeren kørt med op til 50/50 blanding. uden problemer, dog undre det mig lidt at MS sejrsen har flere NM på Raps.
Da jeg tydeligt mærker, især ved lave omdrejninger, dårligere trækkraft. Når der er Raps i tanken. Men det er nok det kit der er monteret, der gør forskellen...
Mht. utætheder.. Ja det Raps æder Pakningen på indgang Pumpe og brændstof filtret. Begge kunne skiftes til O-ringe af Nitrilgummi det kan holder til Rapsen
Her om vinteren kører jeg 100% diesel. Jeg må hellere nævne at det er en Mitsu Pajero 2.5TD soon to be I..
Gufre

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Gaardboe » man jan 14, 2008 6:43 pm

Jeg har en kammerat der kører halv halv om sommeren og ren diesel om vinteren det går fint det er også en godt skruet 3.3 td patrol
Ford f 250 v8 turbodiesel
Gaardboe

Indlægaf Uffe » tirs jan 15, 2008 7:30 am

Gufre er det ikke mest sandsynligt at nyere o-ringe til filtre og lignende bliver lavet af bedre gummi end naturgummi?

Den diesel vi kører på i EU med ultra lav svovl er også ætsende for de gamle O ringe af natur gummi, mon ikke en nyere bil ville have de bedre O ringe?

Nu er vi vel nok klar over at de bruger så billige materialer som overhovedet muligt i deres biler hele banden, men alligevel, sådan noget som pakninger og O ringe er det noget de kan vinde noget på at spare på? Jeg spørger dumt fordi jeg ikke ved bedre...
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Nitril

Indlægaf Gufre » tirs jan 15, 2008 7:43 am

Jeg håber da de er blevet bedre. Jeg skiftede mine udelukkende fordi min mekker kører WV golf 1.6 TD på 100% Raps, og hans erfaringer viste at den blev utæt ved indgang pumpe og ved filtret. Så jeg ved ikke om mine ville holde. Og der er jo ikke den store udskrivning, så jeg byttede. Jeg mener da at alle O-ringe man køber idag er Nitrilgummi.
Gufre

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Uffe » tirs jan 15, 2008 8:13 am

Det har du jo ret i, det er ikke så dyrt med O-ringe ;)

Jeg spørger bare fordi jeg lige har skiftet brændstoffilter i bilen, og sådan set lige sat en ny O ring i den ...
Vild Skoda Fabia 1.9TDI
4wd er for dyrt
Uffe

Indlægaf Lj70Allan » fre feb 08, 2008 11:21 pm

Hvad skal man præsis gøre for at dette virker??

Har hørt noget om man skal forvarme det inden det kommer ind i motoren?

Og sådan rent praktisk hvad er det man bruger? fritureolie fra den lokale grill eller. Og hvordan for arbejder man det?
Lj70Allan

Geografisk sted: Kosør

Tilbage til Andet