dæk til vinterbrug?

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

dæk til vinterbrug?

Indlægaf Jarlebjerg » ons nov 14, 2007 4:58 pm

hej alle

nu kom den første glatte tid, og jeg vogede mig ud i det glatte føre. med mine gode BF M/T 33x12,5, og fant ud af hvad mange har sagt til mig, at de ikke er gode til vinter brug... men hvad er så godt? sidste år kørte jeg BF A/T 30x9,5 de var gode, men der ser lidt dumt ud på en bil der er hævet 2" med 30" hjul... så der der nogle der her lidt erferinger at dele ud af? det skal siges at bilen køre næsten dagligt hvor 4x4 er i brug...

hilsen christian
Jarlebjerg
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: tirs dec 12, 2006 8:53 pm
Geografisk sted: Fyn. Aarup

Indlægaf Turbotossen » ons nov 14, 2007 6:28 pm

Davs!

Igår var jeg ude og "patrujlere" på midtfyn.
Jeg synes meget overrasket over mine dæks vejgreb.
Med 60 km i timen på hvid vej, bremsen ibund og efter 7-8 meters skred holder den stille. Selv i rundkørsler(fanden ta` dem) skal den virkelig presses ud over "kanten" før der sker noget.

Det kan jo være at vægten har en større rolle end først antaget :?:

Jeg ruller på BFG A/T 33 12,5 15.
Det skal lige siges at min mudderøse er en nissan patrol GR.(y60)

Mon ikke der er mange meninger om dette emne?
Større problem...Større hammer!!
NISSAN GR
Nothing runs like a DEERE!
Turbotossen
 
Indlæg: 57
Tilmeldt: søn jan 28, 2007 9:33 pm
Geografisk sted: Østfyn

Indlægaf Jarlebjerg » ons nov 14, 2007 6:53 pm

ja, jeg overvejer også at finde nogle A/T igen bare lidt større ind hvad jeg har, men hvad med breden af dem er der ikke noget med at jo smallere jo bedre??
Jarlebjerg
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: tirs dec 12, 2006 8:53 pm
Geografisk sted: Fyn. Aarup

Indlægaf Polle » ons nov 14, 2007 9:59 pm

hejsa..
jeg var en tur i Norge sidste år og køre i sne med Mountain truck, en af de norske biler kørte på BF a/t 37/12,5-15 med pigge, den stod rigtig godt fast..
Polle
 
Indlæg: 209
Tilmeldt: ons jan 31, 2007 7:26 pm
Geografisk sted: 9480 Løkken

Indlægaf Turbotossen » tors nov 15, 2007 5:08 pm

Davs

Jo, den med "jo smallere desto bedre" er vel rigtigt i nogle tilfælde.
Smalle dæk vil gå i "jorden" og om muligt give greb, men de bredde dæk vil "måske" køre oven på. Det hører jeg ihvertfald tit.

Men det er nok mere de små, forsigtige kasser, som kaldes for personbiler, der har godt af at få de smalle skiver på.
Jeg vil mene at 4wd også i sne kræver lidt andet end de smalle dæk.

Min egen teori er at det handler om "trædeflade" til et vist punkt, naturligtvis. Der er vel e grænse for hvor meget sne man kan skubbe :twisted: Og noget andet er udseendet, Hvor kønt er det med skiver istedet for dæk :(
Større problem...Større hammer!!
NISSAN GR
Nothing runs like a DEERE!
Turbotossen
 
Indlæg: 57
Tilmeldt: søn jan 28, 2007 9:33 pm
Geografisk sted: Østfyn

Indlægaf Jarlebjerg » tors nov 15, 2007 5:38 pm

jeg vil give dig helt ret, jeg sætter også mine små A/T´er på i værste tilfælde men jeg tror det ender med nogle 32x10,5 eller 33x10,5 vis jeg kan finde sådanne nolge... men tak for gode svar...

hilsen christian
Jarlebjerg
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: tirs dec 12, 2006 8:53 pm
Geografisk sted: Fyn. Aarup

Indlægaf Rudi » tirs nov 20, 2007 11:41 am

Hej et godt råd hvis du vil køre på m/t dæk om vinteren så tag og send dem op til per bertelsen og få dem siped det hjælper helt vildt på hvor godt de står fast.
Rudi
 
Indlæg: 466
Tilmeldt: ons mar 29, 2006 7:50 pm
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Krede II » tirs nov 20, 2007 12:27 pm

Hvad betyder siped???????
Christian.
EX: HJ60, 4xHDJ80, HJ60½
På udkig efter HDJ 80 24V Bus
Krede II
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: søn nov 19, 2006 8:05 pm
Geografisk sted: Hammel, Østjylland

Indlægaf Nielsen » søn nov 25, 2007 7:01 pm

Google er din ven: :wink:

http://www.discounttire.com/dtcs/tireSiping.dos
http://www.4crawler.com/4x4/CheapTricks ... ping.shtml

Skæring af "riller" på tværs af dækket med et skarpt blad. Har tidligere talt med Per Bertelsen om det og han kan klart anbefale det. Meget stor forskel på vand/sne/is
HDJ80, 1HD-T, Spær F&B, 4" OME, 315/75-16 Cooper Discoverer STT, ARB Bullbar
Nielsen
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: ons jan 17, 2007 10:50 pm
Geografisk sted: Frederikshavn, Nordjylland

Indlægaf Offie » søn nov 25, 2007 8:47 pm

Ja jeg tog en 180 grader i min lux igår, på 33x12.5 BFG MT, valgte at tage noget luft ud så jeg ligger cirka på 18 psi nu.
Så jeg får en større flade og et lidt bløder dæk
Men nu er den så også let i røven, og jeg er ikke meget for at smide mine 31x10.5 bfg at på, da der også er ekstra bredde skærmforøgere på, så den ville komplet dum ud.
Hvad kører i andre med af tryk
T4R 95 3.0 TD
2" BL & 2" Ironman Susp.
33x12.5 BFG M/T on 15x10 Chrome
Offie
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: man nov 07, 2005 9:23 pm
Geografisk sted: Odense S


Tilbage til Andet

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst