Helårsdæk/vinterdæk ?????

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

Helårsdæk/vinterdæk ?????

Indlægaf Gæst » lør jan 21, 2006 11:18 pm

Hejsa.

Jeg er ny ejer af en Hilux fra 96. Har lidt problemer her i sneen grundet et par halvslidte sommerdæk, der sidder på.

Hvad kører I med og hvad vil I anbefale ? Jeg forestiller mig et par halvgrove vinterdæk....der skal bruges som helårsdæk. Jeg har 16 tommer alufælge, der sidder på og skal bruges.

Mvh.
Gæst

Indlægaf Nikolaj » lør jan 21, 2006 11:20 pm

Troede jeg var logget ind.

Håber på et par svar.

Mvh.
Nikolaj
Nikolaj

Geografisk sted: Østjylland

Vinterdæk / AT

Indlægaf vx100 » lør jan 21, 2006 11:28 pm

Hej Nikolaj

JA, et spørgsmål som dette er der nok lige så mange svar på som der er 4wd folk.

Der har været en diskusion på det gamle forum for ikke så længe siden, tjek det, der er nogle gode råd.

Min erfaring med terrændæk (læs BF A/T) er at de er ok i snedriver osv. men når man kommer ud på vejen og der er løst eller fast sne, sjappet eller isglat, så er lamel dæk altså bedre.

Det er også som om at A/T dækkene ikke "smider" sneen af dækkene så hurtigt som lamel dæk, og dermed "pakker" dækkene. Det er muligt det bare er noget jeg forestiller mig!

Jeg har hørt om at men kan få sine A/T dæk "sibet", men jeg har ikke erfaring med det, men ville egentligt også gerne høre om der er nogen der har erfaring med disse, da det jo er en god mulighed for at kombinere terrændækket med det man mangler i et lameldæk.

Hilsen

Jan
vx100

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Jan Veggebro » søn jan 22, 2006 8:55 am

Hej Nikolaj

Jeg køre også en Hilux ligesom din og den står rigtig godt fast i både sne og sjap, jeg tror det måske skyldes at jeg køre på meget smalle dæk om vinteren 235/85 R16, jeg ved godt at det ser max dumt ud at køre på sådan nogle rulleskær men min erfaring er at det virker.

Jeg kan se du også bor i østjylland, så du er velkomme til at komme og prøve mine dæk hvis du vil, jeg bor i Hovedgård.
MVH. Jan

TLF. 2619-2684

Heller komme galt af sted, end slet ikke komme af sted.
Jan Veggebro

Indlægaf Nikolaj » man jan 23, 2006 4:41 pm

Hejsa.

Tak for svarene. Jan, jeg syntes ikke det lyder dumt med smalle dæk. En mindre forhjulstrukket bil, med et par gode smalle dæk, kommer jo egentlig ret godt gn. sne og sjap, så længe det ikke bliver for dybt. Det er vel fordi, de borer sig ned i underlaget og får fat. Så en udsendelse, hvor de uddannede 4WD-førere. De kørte i Land-rover, og den havde bare smalle dæk, men jeg skal love for, at den kom gn. noget terræn, der sagde spar 2. De dæk jeg har på nu er af str. 205/80 r16, og jeg spørger måske dumt, men når jeg skal bibeholde fælgen, skal dækket så være af samme str, altså de 205/80, for at passe til. Jeg ved godt, at tommerne skal være ens.

Jeg har selv været lidt rundt, og kom forbi et par forhandlere, som enstemmingt anbefalede et par Yokohoma Geolandar A/T G011. 205/80-16 M+S Kennung. Det er helårsdæk, og ½-lamel dæk, hvis man da kan sige det (Ca. ½-delen af det antal lameller, som et rigtigt vinterdæk har).

Jeg har som sagt ikke tænkt mig at udskifte fælgen. Både af økonomiske hensyn, og så fordi de egentlig er ret fede, dem jeg har.

Nu kan jeg se, at I begge hedder Jan, men Jan(vx100), det gamle forum du nævner. Hvor finder jeg det ? Det kunne være interessant lige at læse det igennem.

Mvh.
Nikolaj
Nikolaj

Indlægaf Nikolaj » man jan 23, 2006 4:51 pm

Hej igen.

Ja, jeg kunne jo bare have brugt mine øjne. Jeg har fundet gammelt forum
Nikolaj
Nikolaj

Tilbage til Andet