Hilux mere stabil i sne end GX90..men hvorfor?

Skriv her hvis dit emne ikke hører under teknik

Hilux mere stabil i sne end GX90..men hvorfor?

Indlægaf Jan Veggebro » fre jan 20, 2006 11:57 pm

Endelig lidt sne at tumle i med min gamle hilux (årg.95) og det går jo lystigt med at både styrre og dose igenmen en dejlig masse sne :lol:

Men igår syntes jeg da lige jeg ville prøve GXern i sne, men ak og ve, sikke en slæde at komme ud med, en ting er at den hurtig sider på maven fordi den ikke er så høj som hiluxen der har emu undervogn, men at styrre sådan en skøjte i et lag sne er strax være, det føles ligesom ratte ikke har fat i forhjulene, i Hiluxen er der ingen tvivl, hvis jeg drejer til højre gør bilen også, uanset mængden af sne eller hastighed 8)

At GXern er mere levne at køre med kan jeg godt forklare med den korte aksel afstand, men jeg fatter ikke den maglene styrring.

Jeg skal lige skynde mig at sige at de begge køre på præcis samme dæk med samme alder og km. BF Goodrich All-terrain 235/85 R16 altså et meget høj og smal dæk.

Hvis der er nogle der har en forklaring på problemet eller har erfaring med GX90 i sne vil jeg meget gerne høre om det.
MVH. Jan

TLF. 2619-2684

Heller komme galt af sted, end slet ikke komme af sted.
Jan Veggebro

Geografisk sted: Østjylland

............

Indlægaf kristian » lør jan 21, 2006 1:32 am

ja jeg ha rså oplevet det lige modsatte ....
mine forældre har en ny model hilux "d4d"
og jeg har en gx 90 fra 97...
hilux kører med 31 10.5 standart
og gx kører med 265 65 16 standart
det gir næsten det samme...
men gx er max meget bedre at køre i det er helt vildt!!!
kan slet ik blive på vejen med hilux når det er glat!
Aalborg 60180596
ln65 under opbygning
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... erID=17480
kristian

Geografisk sted: Aalborg

GX i sne.

Indlægaf Arne » lør jan 21, 2006 1:48 pm

Før jeg købte min GX har jeg kørt både Hilux og LJ70.

Jeg finder helt klart at det permanente 4x4 i GX er de to andre overlegne i sne. Men hvis du sammenligner med H4 fra Hilux, så skal du lige huske at spærre det centrale differentiale i din GX, så er vilkårerne mere lige.

mvh

Arne
Arne Mortensen
Arne

Geografisk sted: Nordsjælland

Ustabil

Indlægaf Linda Veggebro » lør jan 21, 2006 3:40 pm

Nu er det jo for det meste mig der kører GXeren. (min bil :roll: ), men jeg må sige at forskellen er meget udtalt.

Kører jeg i GZeren i et lag sne (i 4wd dybde) så sidder jeg og lejer "lykkehjul" med rattet. Korrigere fra side til side i en uendelighed for at holde bilen rettet lige ud. :?

I HiLuxen der kører man bare, og dens foretrukne retning er ligeud indtil man beder den om andet. :D

Det er ligsomom man ikke rigtigt får glæde at overskudet af kræfter når man ender med at køre som en gammel tante for at holde bilen på vejen.

Men ok, hvis der kommer et "fornuftigt" lag sne igen, vil jeg prøve at rykke i 4H og se om den bliver mere stabil af det. :wink:
Linda Veggebro

Indlægaf Jan Veggebro » lør jan 21, 2006 4:17 pm

Ja ja Linda nu er der så ikke noget der heder 4H på GXern men HL :lol:

Nu skal i ikke tro min kone og jeg kunne skriver over nettet men hun skrev fra sit arbejde, og jeg har en rigtigt grim fornemelse af at jeg får røven op at kigge i smæk højde når hun kommer hjem, fordi jeg har irettesat hende i offentlig forum :wink:

Jeg tror bare ikke rigtig på at det hjælper at låse center diff. syntes jeg prøvede uden det store held.

Hvis nogle er intereseret kan vi prøve at bytte 90er. en dag der er sne glat det kunne være interesandt, og hvis i er friske kan jeg da godt dose igenem et lag sne som i aldrig når ud i med 90ern. :twisted: 8)

Men hvis jeres 90er køre bedere i sne end min Hilux så køber jeg nye dæk omgående :)
MVH. Jan

TLF. 2619-2684

Jan Veggebro

jajada

Indlægaf Linda Veggebro » lør jan 21, 2006 5:04 pm

Jammen så kalder vi det HL, men jeg tror på at de andre 4wd folk her inde udemærket godt forstod hvad jeg mente.

Og hvis du absolut gerne vil have smæk når jeg kommer hjem, så kan vi da godt finde ud af det :wink: , men skal vi ikke diskutere det under mere private former? :twisted:

Hvis nogle er intereseret kan vi prøve at bytte 90er. en dag der er sne glat det kunne være interesandt, og hvis i er friske kan jeg da godt dose igenem et lag sne som i aldrig når ud i med 90ern.

Pas nu på hvad du lover dig selv væk til. Hvis ikke jeg husker meget fejl opgav du ca samme sted med HiLuxen som du gjorde med GXeren i Torsdags? Der var i hvert fald ikke mange meter til forskel... :!:
Linda Veggebro

Og for at være helt sikker

Indlægaf Linda Veggebro » lør jan 21, 2006 5:16 pm

Og for at være helt sikker postede systemet det så rigtigt mange gange.
Jeg håber der er nogen her inde der kan rydde op for mig. :wink:

Og nu vil jeg vende tilbage til Heste-nettet.dk der kan jeg finde ud af at færdes uden at blive irettesat af min mand, og lave posterings fejl. :oops:

Linda
Linda Veggebro

Indlægaf Thomas » lør jan 21, 2006 10:29 pm

Ja-ja, det er godt med jer :D
Nu mangler far her kun at få brygget en panhardstang til sin hilux, så kan i jo rive i alle de gearstænger og knapper i vil i 90'eren. Jeg tror hiluxen når længst 8) . I må også gerne bytte dæk, men jeg tror ikke det nytter. Hvor var du forresten i fradags Jan :?: , du gik glip af alle jullebajserne :lol: jeg tror dog nu at 35'erne vil gå på hist og her.
Thomas

Hvor intet vandt - vover igen :mrgreen:
Brugeravatar
Thomas

Geografisk sted: Brædstrup

HiLux vs GX

Indlægaf vx100 » lør jan 21, 2006 11:03 pm

Den gang hvor LJ70'eren var ny kørte jeg lidt i både HiLux og LJ, og der var en verden til forskel i løst og fast sne, LJ'en kørte mere sidelæns end lige ud, og jeg tror at det samme gælder med en GX'er.

Jeg har haft en HiLux i ca to år, og bliver stadigt imponeret over HiLux'ens egenskaber i sne, hvis man lige har husket at låse alt det der kan låses, ellers er det fuldstændigt umuligt at køre i den. Grunden til at den nok er så god i sne, er måske nok forholdet mellem sporviden og akselafstanden, hvor de andre LC'ere ikke har den lange akselafstand. Jeg synes bare at det var ligesom om at der manglede lidt under hjelmen, og den tabte pusten hurtigt, ellers en kanon bil, nu er den solgt, men et billede har jeg da stadigt af den

Jeg våger det ene øje og smider et billede af den her!

Billede

Men hvis du er i nærheden at Randers kunne vi bytte og køre en tur.

Jeg kommer godt nok fra Aalborg, men er jævnligt i Randers.

Hilsen

Jan
vx100

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Jan Veggebro » søn jan 22, 2006 8:42 am

Hej Thomas og VX100

Thomas jeg kom ikke ud til dig i fredags pga. arbejde, kørte sneplov til kl.18, og jeg syntes ikke rigtig der var mere krudt i mig da jeg havde spist aftensmad.

Bajer siger du, jeg tror det er mere sandsyneligt at vinde i lotto end at at du skulle forære en øl væk :wink:

Jeg har faktisk en plan om at køre ud til dig i eftermidag, jeg er meget spændt på om der plads til så store hjul på Hiluxen, men jeg ringer lige først og høre om det kan passe dig.

VX100

At du syntes en Hilux mangler lidt under hjælmen kan vi hurtig blive enige om, min er dog en turbo-motor det hjælper da lidt på det, men ja 200NM. mere ville nok være på sin plads.

Bytte bil siger du, det kunne da være rigtig sjovt at prøve, men jeg er da ikke sikke på at jeg næsten tør køre sådan en fin VX100.

Randers, tja jeg er sommetider i Møldup der bor min svigermor, så der er da ikke så langt til Ålborg hvis det skulle være, så kunne du jo også prøve en rigtig Land Cruiser der kan gøre livet surt for de fleste personbiler i lyskrydset :lol: vores er en benzin bil 3,4 V6 og ja den er rigtig glad når du træder til den 8) , jeg ved godt at VX100 også er en hurtig bil men jeg tror ikke den kan sætte GXern til vægs,men så er den sikkert bedere til at trække stor trailer, GXern har 303NM der er jo nok lidt mere i en VX100 :wink:

Iøvrigt er sådan en 3,4 benzin meget støjsvag og lækker at høre på, det burde du næsten prøve,

En fin Hilux du havde, min har også en Bjergcap på og det klæder den.
MVH. Jan

TLF. 2619-2684

Jan Veggebro

.........

Indlægaf kristian » søn jan 22, 2006 9:20 am

hva dæk kører i med på de biler?
Aalborg 60180596
ln65 under opbygning
kristian

Vinterdæk

Indlægaf Arne » søn jan 22, 2006 10:11 am

Jeg benytter Bridgestone Winter Dueler 265/70R16. Har også prøvet med mine grove terræn dæk, men de duer slet ikke, efter få meter er mønstret fyldt op med sne, og både styringen og bremseevnen nedsættes betragteligt.

mvh
Arne Mortensen
Arne

Geografisk sted: Nordsjælland

.......

Indlægaf kristian » søn jan 22, 2006 12:21 pm

man kan jo ik sammenligne en gx med brede dæk med en hilux med smalle dæk.... smalle dæk er jo klart en fordel i sjap!
Aalborg 60180596
ln65 under opbygning
kristian

Indlægaf Jan Veggebro » søn jan 22, 2006 12:50 pm

Jamen både GX90 og Hilux køre på bf. a/t 235/85 R16 og dækkene købte vi på en gang for et år siden.

Vi bruger dem kun til vinter brug netop fordi et smal dæk er godt i sjap og sne, men Hiluxen er bare meget mere retningsstabil i sne sikkert fordi den er meget længer i akselafstand.

Men den er altså også bedere til at arbejde sig igenem store mængder sne, det skal også lige nævnes at begge biler vejer det samme ifølge reg. vægttavler
MVH. Jan

TLF. 2619-2684

Jan Veggebro

.........

Indlægaf kristian » søn jan 22, 2006 2:13 pm

hmmmn jeg har haft 3 hiluxer jeg syntes bare det er en kasse at køre i :?
Aalborg 60180596
ln65 under opbygning
kristian

Tilbage til Andet